Salming

Alla inlägg den 12 maj 2012

Av Strutsboa - 12 maj 2012 10:51

Det drog igång en het debatt på Gustav Petterssons brännbollsblogg, där Gustav i den inledande artikeln skrev:


"Ifjol spelade Salming med 12 spelare. Vid fråga från ett motståndarlag förde Salming fram att de följde reglerna, att tävlingsledningen sagt att det var okej. Ingen motståndare protesterade mot Salming eller pratade med tävlingsledningen och således spelade Salming med 12 spelare, ett regelbrott."


Kommentarer på artikeln innehåller bland annat:
"Gustav: Jag begär härmed att Salming tappar sin seedningsplats pga fusk som uppdagats. Vad säger reglerna om detta och hur beslutas om detta? Ska ett fuskande lag kunna få behålla sin seedningsplats?"


Som lagledare i Salming skulle jag vilja förtydliga några saker och förklara hur saken gick till.


Jag tänkte börja med bakgrunden till att vi var 12 spelare ifjol. En av våra spelare i laget, Peder Boström, var sjuk hela fjolåret, enda från innan jul till i princip hela maj. Han tvingades bland annat göra ett par operationer och kunde varken delta under träningar på försäsongen eller under förcupen (som han alltid brukar spela) för att han fortfarande inte var återställd. TVÅ dagar innan yran tittade han förbi en träning och slog några slag, han tyckte att det var kul att återigen kunna spela, men han kände sig fortfarande inte helt återställd. Han undrade ändå om det var okej att han var med i laget och kanske slog något slag per match om det fanns tillfälle. Som lagledare kändes det svårt att säga nej till en spelare som var med och startade upp laget ungefär 20 år sedan och har spelat alla år sedan dess.


Självklart var vi medvetna om att det är 11 spelare som gäller, eftersom reglerna säger så. För att det inte skulle bli tal om någon protest frågade jag därför personligen samtliga lag vi mötte om det var okej att vi spelade med 12 spelare, jag pratade med såväl domare som motståndare och det var ingen som hade någonting emot detta när jag förklarade hur det låg till. 


Vi har flera år i yran varit 9, eller max 10 spelare och ifjol var det första året vi använde oss utav så många spelare man får ha, så det är knappast så att vi vill använda en stor trupp för att dra någon vinning av det. Anledningen var som sagt att en spelare som spelat i över 20 år bad att få vara med och slå något slag per match (slog 0-2 slag per match). I år kommer vi t.ex förmodligen bara var 10 spelare igen.


Nu finns det väl säkert vissa som alltid tycker att "regler är regler" och det kan man väl förstå. Under mina år i yran har jag dock bland annat godkänt att motståndare byter ut skadade spelare som är ute på konerna, att lag spelar med 8 tjejer, vi har även blivit utslagna av ett lag som har spelare som spelar i två lag. Samtliga dessa tre företelser är regelbrott, men när man kommer överens med domare och motståndare så trodde i alla fall jag att det inte var några problem.


Om någon i vårt lag har sagt att tävlingsledningen sagt att det är okej så beklagar jag det, däremot har jag personligen aldrig sagt någonting sådant. Vill man ha ett officiellt uttalande ifrån vårt lag så är det mig man ska gå till, jag har nummerlappen på mig så det borde vara enkelt att hitta mig.


I övrigt tycker jag det även vore bra om reglerna förtydligades för det står "Laget disponerar 11 spelare per match" och många kan nog misstolka det som att man får ha olika spelare i olika matcher. Vad jag vet så tror nog de flesta topplagen att man får byta ut spelare mellan matcher.


Eric Boström, Salming. 

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards