Salming

Alla inlägg den 15 april 2013

Av Strutsboa - 15 april 2013 18:45

Salmingbloggen har i tre veckor förgäves försökt nå Salmings lagkapten Eric Boström för en intervju för att sparka i gång bloggen på allvar. Vi beslöt att spara det och ringde i stället upp Hjärnsläpps Jukka Linna för en pratstund.

Hjärnsläpp är ett lag som sedan 2005 rört om i brännbollsgrytan. Man var seedade 2005-2010 och har flitigt deltagit på sommarcuperna i Umeå genom åren. Höjdpunkten var när man nådde 8-delsfinal på VM 2009. Man slog då Fantomen BC i 16-delsfinal. Sen blev det förlust mot Esox. Hjärnsläpp fick i denna match spela två innerundor efter en domartabbe. 2011 förlorade Hjärnsläpp 32-delsfinalen mot Nu är det Jul igen, och 2012 tog det stopp mot Tommys Hjältar i 64-delsfinal.

 
Jukka slår till! Blev det en Algot-dödare tro?
 
 
Sammanfatta fjolårets säsong.

Fjolårets säsong blev spelfattig och klen prestationsmässigt. Det blev endast två cuper som majoriteten av Hjärnsläpp medverkade i. Brännbollscupen och Finalcupen. Båda cuperna blev vi utslagna tidigare än vad jag hade väntat mig. 

Dock fick tre stycken av oss i Hjärnsläpp vara med lyfta segerbucklan i Turneringen Balls of Fire i Stockholm. Det är en turnering som jag starkt rekommenderar till alla brännbollsspelare som lever under exil i Stockholm. Den varma gästfriheten som laget Umeå Exiles bjöds på av arrangörsgänget bakom "Balls of Fire" kamratföreningen ALLAVI STOCKHOLM förtjänar att uppmärksammas.


Inför säsongen tappade vi mycket slagkraft, löpstyrka och kastskicklighet när Jeanette Asplund och Stefan Sjöström bestämde sig för att lämna Hjärnsläpp för spel i BK Rel. 


Under och inför Brännbollscupen kände jag mig tvungen att göra lite justeringar i utespelet bland annat för att täcka upp Stefans förlorade kastarm. Med nämnda förändringar plus att lagets försäsong tillsammans som lag inför Brännbollscupen blev kortare än någonsin tidigare resulterade det i att Hjärnsläpps slutspel tog slut snabbare än väntat 2012.

Tommys Hjältar var dock duktiga och vi hade kanske förlorat mot dem även om vi hade presterat vårt absolut bästa spel. 

Jag och laget har dock fått oss en hemläxa från förra årets matchspel och vi kommer att göra förändringar i laguppställningen inför brännbollssäsongen 2013. Jag kan bland annat avslöja att vi har värvat en SM-medaljör i Slägga till i år, vilket kommer att bidra till att Hjärnsläpp får ytterligare en dimension till sitt spel.


Hjärnsläpp - Lagbild 2010

 

 
Kommer Hjärnsläpp att vara tillbaka bland de seedade snart?

Det är inget som vi räknar med men det är Hjärnsläpps absoluta målsättning att vara seedade varje år. Jag tycker att brännbollsgemenskapen kan räkna med Hjärnsläpp många år framöver i Brännbollscupen och prestationsmässigt i nivå med det som Sigges Gossar har presterat de senaste 20 åren. Enstaka år skulle vi kunna göra en "Loco Bob 2012".

 
Vad tycker du om det nya upplägget på Brännbollscupen?

Jag tycker att Brännbollsyran som cupen kallar sig för i år har tagit de rätta stegen för att bli den folkfest som jag tycker den borde vara. Arrangörerna kommer säkert att drabbas av vissa barnsjukdomar som de inte hade räknat med men i det stora hela tycker jag att man tänker väldigt rätt med att tex. flytta tillbaka spelet till Campus.

På sikt tycker jag att man bör försöka utveckla Brännbollsyran till en "Stadsfest" som involverar hela staden på ett eller annat sätt.

 
Du tippade följande topp 4 på brännbollsforumet i fjol:  BK REL, BCZ, Kenya Bridgeklubb, Bränn inte Bullen. (utan inbördes ordning) Inte ett rätt där. Kommentar?

Jag trodde att BK REL skulle ta hem cupen i och med nyförvärven från Hjärnsläpp. Eftersom BK REL inte vann förra året tror jag att BK REL har gjort sitt på brännbollstronen.

Efter att ha sett lottningen förra året förväntade jag mig att Bullen skulle gå längre i slutspelet. Bullen var för mig årets besvikelse i förra årets cup. Jag tror dock att Bullen fortfarande har stora möjligheter att vinna Brännbollscupen framöver. Men Bullen får se upp om de väntar för länge med att vinna för Styva 3.0 är framtidens lag. 

BCZ har blivit föräldrar i det privata och jag tror att chanserna till att vinna Brännbollscupen framöver har minskat drastiskt i och med det.

Kenya Bridgeklubb är duktiga men de verkar inte ha orken ända fram därför kommer jag inte att tippa Kenya lika högt längre.

Salming kommer att dominera Umeåbrännbollen många år framöver om de bara får behålla laget intakt och rädda det ifrån att splittras isär med lagdelar utspridda över hela landet.


Årets topp 10?

Utan inbördes ordning:

Salming

Raska

Kenya Bridgeklubb

BCZ

BK REL

Fantomen

Bullen

Übermensch

Tommys Hjältar
På Bana 1 


Inga lag glömda och jag tycker att Salming står i en klass för sig jämfört med resten av lagen!


Vi på bloggen önskar Jukka och Hjärnsläpp lycka till i år!

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards