Salming

Alla inlägg den 24 april 2013

Av Strutsboa - 24 april 2013 18:30

Regelfrågan är högst aktuell i dagsläget i och med att det nyligen har skett ett antal förändringar. Salmings lagledare Eric Boström tänkte här gå in på sin syn på några av förändringarna.



*Ökning av antalet spelare till max 12 spelare i laget/truppen/matcher och turneringen


Kommentar: Vi kommer själva använda oss utav 12 spelare i år, men det är inte för att jag personligen tycker att det borde vara så. Jag tycker nämligen inte heller att det borde vara 2 slag i seedningsmatchen, men givetvis kommer vi använda andraslaget när vi missar i seedningsmatchen. Jag hade gärna sett att man fortsatte med 11 spelare som max. 


*Inga slag över axelhöjd kommer att tillåtas.


Kommentar: Jag håller helt med om denna regel. Det jag dock vill lyfta fram är att jag hoppas att domarna har en viss känsla i denna regel. Tanken är inte att få bort spelare som slår "vanliga" slag, men är uppe och nosar i axelhöjd vid sin bollträff. Det är "hammaren" som ska bort med den här regeln.


*Maskning ger -1p efter en tillsägelse.


Kommentar: Det här är egentligen ingen ny regel eftersom man kunde få -1p för maskning även ifjol, men jag gillar att man har lyft ut den från övriga förseelser som kan ge minuspoäng och på så sätt belyser punkten. Jag tycker tyvärr att maskningen har blivit mer och mer vanlig och jag hoppas att detta kan bidra till att minska den.


*Det ska vara fritt för lagen att använda sig av iksu godkända och kontrollerade slagträn.


Kommentar: Bra regel. Jag har varit irriterad ända sedan 2008 när vår kvartsfinal spelades med tunga, gamla slagträn trots att båda lagen bad domaren om att få spela med andra slagträn. Äntligen! Detta skulle även kunna främja en bättre brännboll eftersom spelarna får spela med trän de är van med.


*Kortslagslinjen flyttas till 8 meter 


Kommentar: Mitt förslag var 10 meter, men 8 meter är självklart ett steg i rätt riktning. Dels för säkerheten, men även för att "missade" slag som turligt letar sig till icke-lyra just över linjen inte blir lika många. 



Håller ni med mig eller är jag helt ute och cyklar? Kommentera gärna. Det är alltid roligare med lite diskussion istället för att bloggen blir en monolog.



Det finns ytterligare någon regeländring och ett par förtydliganden som ni kan läsa på: http://blogg.vk.se/Brannbollsbloggen/2013/04/21/rapport-fran-elitmotet-1205163

Av Strutsboa - 24 april 2013 15:34

I vänsterspalten på bloggen finns det en omröstning över vilket lag som bör anses som de största favoriterna i år. Rösta gärna så att vi får se vad folk tycker om var årets favoritskap och "press" bör ligga. Om ni vill rösta på något annat lag än de som är nämnda, klicka i "Annat lag" och kommentera den här artikeln.


Anledningen bakom den här omröstningen är att Salming på VKs Brännbollsblogg benämns som "den stora favoriten". Därför vore det intressant att se om detta mestadels är den bloggens åsikt eller om det överlag är den generella uppfattningen.


Som sagt, in och rösta!

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards