Salming

Direktlänk till inlägg 29 maj 2013

Erics tankar inför yran! Del 1 av ?

Av Strutsboa - 29 maj 2013 02:15

Som Per Frank nämnde i förra inlägget, så har det tyvärr varit fullt upp för mig under den sista tiden. Man ska ju inte skylla ifrån sig, men jag har helt enkelt inte haft tid eller ork till att göra inlägg under de senaste dagarna, men nu ska jag försöka bättra mig sista dagarna innan yran. Jag har ett inlägg om Plakat Pirat som jag hade tänkt publicera senast igår, men det har inte hunnit bli av ännu. Utöver detta har jag fått många förfrågningar om att ta tag i bloggandet och gärna ge lite tankar om förcupen samt om vad jag tror om yran. Jag kan ärligt säga att det är till stor del tack vare (eller på grund av ;) ) dessa önskemål utifrån som gör att jag nu ska försöka leverera ett antal inlägg de kommande dagarna. De första delarna om "Erics tankar inför yran!" kommer behandla hur årets försäsong (inkl. förcupen) har sett ut, medan senare delar kommer fokusera på vad jag tror om årets yra (inkl. lottningen).

Till att börja med har jag givetvis varken sett alla lag spela, eller sett tillräckligt många matcher för att ge en bra bild. Jag vill därför bara förtydliga att det jag skriver kanske inte speglar hur verkligheten ser ut, men att det är den bilden jag har fått av årets försäsong och vad jag tycker.

Årets största utropstecken för mig (och många andra) är Dom Röda. Visst, de var i semifinal 2005, men det börjar snart närma sig 10 år sedan och efter den skalpen har man aldrig ens nått kvartsfinal. Finalplatsen i förcupen (lyckades dock bara se finalen) speglar även om att man är vassa i år. Detta har vi i Salming själva fått bevittna i några träningsmatcher, där framförallt en match stack ut från Dom Rödas sida. Jag skrev då att jag aldrig blivit så sönderslagen i ett utespel någonsin under mina år som brännbollsspelare och det står jag fortfarande fast vid. Jag har under några år haft en stor favoritspelare i Johan Hjelmer och det känns som att han kanske i år har tagit ytterligare ett kliv, vilket har gjort att fler börjat inse hur bra han verkligen är. Johan är i mina ögon en komplett spelare och en av de absolut första spelarna i hela yran jag skulle ta in i mitt lag om jag fick välja fritt bland samtliga spelare. Utöver detta har Andreas Rågfeldt varit riktigt stabil i sina monsterslag, samtidigt som de nya spelarna från Nu är det jul igen har bidragit både till ökad kvalité, men kanske framförallt till en ökad träningsflitighet i laget. Jag funderade länge på att göra en ranking bland lagen i år, vilket jag till slut valde att skippa, däremot kan jag nämna att Dom Röda var ett av de sju lagen jag övervägde på min topp-5...!

Angående förcupsvinnarna BCZ har jag tyvärr sett för lite. Detta beror till stor del på att många i laget bor utanför Umeå och att de numera sällan tränar med komplett lag. Av det jag såg i förcupen tycker jag, hur märkligt det än låter, inte att de imponerade särskilt mycket. Nu ska man självklart ha i åtanke att väldigt duktiga spelare som Jonathan Brolin och Oskar Bylund saknades, så det vore konstigt om BCZ var på sin absolut topp. Hur som helst så var BCZ flera gånger sista slagare under turneringen, "säkert 15 gånger" enligt Gustav Pettersson som själv spelade med BCZ under förcupen. Det visar dock på en oerhörd styrka att laget gång på gång lyckades tråckla sig ur dessa problem och bland annat såg jag en gång när Tobias "Bobbo" Hedman lyckades slå ett 2-konsslag mot Lokal för att undvika utebränning, detta i en uppförsbana. De är, som vanligt, en av storfavoriterna till att vinna yran. Blir det fjärde gången gillt i år?

Om man ska ta en kort analys av vårt eget lag så har vi totalt spelat ca: 25 matcher om man räknar ihop träningsmatcher och förcup (orkar inte räkna ihop exakt nu mitt i natten). Under dessa matcher har vi endast åkt på 2 utebränningar (om jag minns rätt), där en av utebränningarna kom mot Übermensch i +4*C och hagel. I den matchen blev Übermensch utebrända 3 gånger, så det är lätt att förstå att det var tuffa förhållanden då och den andra utebränningen kom när vi endast spelade med 7 spelare. Med tanke på detta så kan jag inte vara annat än nöjd, laget har med andra ord varit väldigt jämnt och stabilt under hela försäsongen och haft få dalar. Vi hade självklart hoppats på att gå längre i förcupen, men att åka ut mot de levande legenderna BK Rel med 3p är ingenting att skämmas över, vissa dagar är marginalerna helt enkelt på fel sida. Utropstecken hittills i år är "bröderna brandman", eller Anton och Emil som de egentligen heter. Båda har varit väldigt stabila och visat på fin form i slagandet och deras enorma löpkapacitet gör de ännu mer nyttiga att ha med i laget. Det känns även som att alla andra har utvecklats från ifjol och återkomsten av Anton och Karin, tillsammans med nyförvärvet Markus bidrar samtliga till att laget känns väldigt starkt i år. Detta behöver givetvis inte betyda att det går bra på lördag, men förutsättningarna ser åtminstone bra ut.


Klockan är nu 02.15 och jag avbryter redan här. Jag tänker dock att det är bättre att dela upp analysen i lite kortare delar så att något publiceras istället för att jag väntar tills att allt är klart. Jag återkommer med fler delar under onsdagen och förhoppningsvis även artikeln med Plakat Pirat.

Var inte oroliga, ni kommer få läsa till ögonen blöder under de kommande dagarna...

 
 
Ingen bild

Mera brännboll!

29 maj 2013 04:08

Mina topp fem till att vinna hela turneringen är BCZ, High Rise or Slice, Fantomen, Salming och Dom Röda.

 
Ingen bild

Kapten Plakat

29 maj 2013 12:34

Kul att det kommer inlägg! Väntar med spänning :D

 
Ingen bild

ca

29 maj 2013 23:42

kul med en analys!

top 7 utan ordning som har en chans att vinna yran 2013

Salming
Bcz
Bk-rel
fantomen
high rice
bullen
röda

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 2 september 2023 20:00


Grupp AMagnum P.I - Äh, nu tar vi helg! 67-27High rise - Fjöl av 77-69Magnum P.I - Plakat pirat 81-61 High rise - Äh, nu tar vi helg! 67-36Fjöl av - Magnum P.I 83-56Plakat pirat - Äh, nu tar vi helg! 52-39High rise - Plakat pirat 114-42Plakat pirat...

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards