Salming

Direktlänk till inlägg 6 juni 2013

Analys av brännbollsyran 2013, del 5 av många...

Av Strutsboa - 6 juni 2013 14:37

Eftersom vi gick hela vägen i år så var det svårt att se så många matcher som man egentligen skulle vilja, så vissa av analyserna jag skriver bygger på vad jag har hört mig till. Det haltande spelschemat under lördagen gjorde det dock ändå möjligt att se några matcher. I detta inlägg tänkte jag skriva lite kortare analyser om olika saker som jag tyckte var bra, dåligt, roligt, tråkigt, eller liknande. Ja, ni får helt enkelt själva läsa! Eventuellt (förmodligen) kommer även en del 2 med detta upplägg.

Årets roligaste 1: Andra raka guldet!

Kommentar: Som spelare är det svårt att inte nämna detta, givetvis var det cupens höjdpunkt för min del.

Årets roligaste 2: Alla skrällag!

Kommentar: Vi är bäst i medvind till final, Boston Bruins Årgång 79 till semifinal och Lilla gruppen till kvartsfinal. Om någon inför cupen hade gissat något av det så hade nog de flesta trott att personen hade fått solsting. Men jag tycker detta är riktigt roligt för brännbollen, särskilt med tanke på att dessa lag är relativt unga fortfarande. Kul för framförallt Boston, som fått motta en del kritik/tvivel under åren att bevisa att man kan prestera på en hög nivå. Jag har under försäsongen fått försvara laget en hel del och uppenbarligen hade jag inte helt fel i alla fall.

Nu kanske många säger att den blå gaffeln var enklare än den vita gaffeln och det håller jag helt med om. Men hur man än vrider och vänder på det så slog ändå Boston ut Dom röda, som slog ut Übermensch. Medvind slog ut Svinto som slog ut Bullen och "Raska Taskar". Lilla gruppen slog ut På bana 1. Det fanns med andra ord en hel del topplag även på den blå gaffeln, men dessa slogs ut en efter en under lördagen. Många lag har haft "enkla" lottningar under yrans historia, men det är en styrka att kunna ta vara på öppningarna som ges. Inget av ovan nämnda lag har någonting som helst att be om ursäkt för för sina fantastiska prestationer!

Årets roligaste 3: 14 nya seedade lag!

Kommentar: Detta måste vara rekord och jag tycker det är väldigt roligt när det kommer många nya seedade lag. Flera av de nya seedade lagen är väl ingen direkt skräll (High Rise, Fantomen, Svinto, osv), men det är även många lag som var roliga att se på seedningslistan. Jag tänkter bland annat på det eviga klacklaget Pyroman på plan (seedad 21) som efter många år utanför seedning åter är tillbaka i finrummet. Andra lag som är värd att nämnas är det otroligt unga laget Styva 2.0 som redan lyckats bli seedade, ett lag att se upp för i framtiden. För komplett seedningslista, klicka här!

Årets roligaste 4: Ny arrangör!

Kommentar: Jag tycker det är riktigt kul att brännbollsyran numera drivs av ett gäng som vill utveckla cupen och få den att växa. Sedan att det är omöjligt att göra alla glada och nöjda är en annan sak, det är nämligen rätt svårt att tillfredsställa tusentals människor exakt efter deras egna önskemål, men det viktigaste är som sagt att få en arrangör som vill framåt. Årets arrangemang lämnade en del att önska, men det tycker jag man bör ha överseende för och många av dessa saker kommer nog även förbättras till nästa år. 

Årets tråkigaste 1: Bristen på analyser efter cupen!

Kommentar: För andra året i rad är det ganska dåligt med analyser efter avslutad turnering. Såväl VK's brännbollsblogg, VK, VF och/eller andra lags hemsidor och forum bjuder inte på särskilt många analyser. Om jag bara ser ur vårt eget perspektiv så förtjänar hela laget beröm och om man tvingas välja ut ett par så tycker jag att både Petter Lundqvist och Johannes Ivarsson har gjort fantastiska insatser två år i rad, detta utan att i princip fått motta beröm någonstans. Jag hade önskat fler analyser och att fler spelare fick beröm, brännboll är trots allt en lagsport och jag ser vår kanske största styrka i lagets starka bredd.

Årets tråkigaste 2: Domarna!

Kommentar: Detta är någonting som återkommer varje år och det kommer aldrig gå att undvika, men det är trots allt ändå alltid tråkigt när ambitiösa lag åker ut med enstaka poäng när domarinsatsen varit tvivelaktig. Nu såg jag inte matchen själv, men jag har hört att matchen Svinto-Bullen kan ha varit feldömd och om så var fallet är det givetvis beklagligt. För egen del tycker jag det var lite dåligt att varken kvartsfinal eller semifinal hade kon-domare. Så sent in i slutspelet tycker jag faktiskt att man kan "kräva" det och jag hoppas på bättring till nästa år.

Årets match 1: Salming - BCZ

Kommentar: Enormt uppsnackad på förhand och man kan säga att båda lagen hade revansch att utkräva på motståndaren. Kanske inte riktigt levde upp till förväntningarna, men jag tror ändå de flesta är överens om att detta var årets match. Lagen kommer mötas fler gånger i framtiden, det är en sak som är helt säker.

Årets match 2: BK Rel - High Rise or a Slice

Kommentar: Johan och Peter Bäckman lämnade i år BK Rel för att själva dra ihop ett satsande lag och det var givetvis lite speciellt att lagen ställdes mot varandra redan i kvartsfinal. Med tanke på förskjutningarna så hann jag se lite av denna match och det bjöds på brännboll på hög nivå. Båda lagen spred markbollar runt banan och det slutade med seger med 2p för BK Rel.

Årets tuffaste lottning: Fantomen

Kommentar: Om Fantomen skulle gå hela vägen till final i år hade man tvingats slå ut Lokal och Storspov i gruppen, FAMA i 64-del, Kenya i 32-del, Esox i 16-del, BCZ i 8-del, Salming i kvart och BK Rel i semi. Det är i princip omöjligt att ens skräddarsy en tuffare väg för att gå till final. Kanske var det den tuffa vägen som gjorde att krafterna var slut redan i 8-delsfinalen mot BCZ?

Årets mest pinsamma: Svinto - "Raska Taskar"

Kommentar: Här vill jag poängtera att det är reglerna som jag i första hand tycker är pinsamma, även om jag personligen inte skulle spela på det sättet som Svinto genomförde matchen. Jag har nämligen full förståelse att man kan bli frestad i tighta matcher att använda sig utav detta "kryphål" i reglerna, många lag har trots allt tränat seriöst under ett par månader och då vill man gärna ha så goda chanser som möjligt att vinna. Regeln måste därför ändras till nästa år, detta är varken första eller sista gången den utnyttjas och varje år ställs flera bra lag mot varandra i gruppspelet.

Årets mest hedersamma: Lokal - Fantomen BC

Kommentar: Jag vet att Lokal blivit tipsade inför matchen om att spela taktiskt för att ha en chans att slå ut topplaget Fantomen och inledningsvis i matchen började även några i Lokal att medvetet dubbelmissa för att plocka mycket poäng. Några minuter in i matchen insåg dock laget själva (i första hand kanske Simon Lundmark), att detta inte var snyggt och under pågående match beslöt de sig för att avbryta och spela "ärligt" istället. I slutändan förlorade Lokal med 6p, så med några medvetna dubbelmissar till hade man kanske vunnit. Jag tycker dock att detta var oerhört starkt och hedersamt av Lokal och det tåls definitivt att lyftas fram. Fair play när den är som bäst!

Årets genombrott: Dom Röda

Kommentar: Nu är jag övertygad om att de själva inte är nöjd med en kvartsfinalplats i år, men i samband med försäsongen och förcupen så måste jag ändå utnämna Dom Röda som årets genombrott. Nysatsningen i och med "sammanslagningen" med Nu är det jul igen har gett effekt direkt och utan ett par skador i kvartsfinalen i yran så hade man kanske gått ännu längre? Hur som helst ett lag att räkna med i framtiden, inget snack om den saken.


Nu tog fantasin slut för ett tag, så jag stannar här tills vidare. Jag hoppas dock kunna återkomma med fler analyser. Om ni har något tips på kategorier jag bör skriva om eller lag, spelare eller annat jag bör nämna så går det bra att kommentera det här inlägget eller dra iväg ett mail på bostream_nr13@hotmail.com. Jag har som sagt inte ens i närheten sett allt under yran, så all hjälp mottages tacksamt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 2 september 2023 20:00


Grupp AMagnum P.I - Äh, nu tar vi helg! 67-27High rise - Fjöl av 77-69Magnum P.I - Plakat pirat 81-61 High rise - Äh, nu tar vi helg! 67-36Fjöl av - Magnum P.I 83-56Plakat pirat - Äh, nu tar vi helg! 52-39High rise - Plakat pirat 114-42Plakat pirat...

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards