Salming

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2013

Roligaste turneringen?

Av Strutsboa - 1 augusti 2013 07:45

På lördag är det dags för Klövsjöslaget som går av stapeln för tredje året i rad efter ett 10 år långt uppehåll mellan 2000-2010. När folk har frågat mig hur Klövsjöslaget är så har jag alltid sagt att jag verkligen gillar cupen, att den är "charmig" och någon gång tror jag till och med att jag har sagt att det nästan är den roligaste cupen.

När jag även idag fick frågan kom jag att fundera på "vilken turnering är egentligen den roligaste?". I detta inlägg tänkte jag därför kort beskriva de olika turneringarna och motivera varför jag rangordnar de i den ordning jag gör. 

Följande 8 cuper har jag spelat under de senaste åren, så det är de jag kommer rangordna:

Förcupen, Brännbollsyran, Nationaldagscupen, Ånge, Masters, Bollnäs, Klövsjö och Finalcupen.

1. Brännbollsyran
Kommentar: 
Den enklaste cupen att rangordna och jag tror att de flesta är överens med mig om att Brännbollsyran är årets höjdpunkt. Även om det anses som VM (har det fortfarande officiellt VM-status?), så skulle jag vilja dra det ett steg längre - Brännbollsyran är brännbollens OS! De Olympiska Spelen äger som bekant rum vart fjärde år och många gånger känns det som att även Brännbollsyran gör det, särskilt efter en misslyckad yra känns det nämligen oääändligt långt till nästa års upplaga. Sedan spelar det ingen roll om man vinner alla andra cuper runt om i landet, det enda vänner och bekanta kommer fråga är "hur gick det i Yran...?" 

2. Bollnäs
Kommentar:
Bollnäs stora fördel är att den sticker ut från de andra sju cuperna. Med sitt platta slagträ vänder man mer eller mindre upp och ner på den "vanliga" brännbollen och att cupen för tillfället är den klart näst största gör inte saken sämre heller. Det jag gillar med spelet i Bollnäs är att matcherna generellt blir väldigt jämna, i slutspelet skiljer det ofta bara några enstaka poäng eftersom att det ytterst sällan blir utebränningar. Det blir även ett ökat fokus på utespelet i och med att det slås så mycket markbollar och "duttar". Utöver detta så gör Callmyr (med flera) även ett fantastiskt arrangemang och det är ingen slump att det varje år är flera Umeålag som åker ned (5st i år). Däremot ska det poängteras att jag egentligen är starkt emot ett platt slagträ och vill inte ha in det i någon fler cup, men en gång om året fungerar det utmärkt!

3. Förcupen
Kommentar:
Årets första cup och här äger även slutspelslottningen till yran rum! Förutom den spännande lottningen så är det även intressant att få en fingervisning av hur lagen står sig inför det som väntar veckan efteråt. Den stora nackdelen med denna cup är att många av de äldre lagen inte vill delta för att de anser sig riskera skador inför yran. För mig är det framförallt faktumet att det är cupen som kickar igång brännbollen samt lottningen som placerar Förcupen som 3:a.

4. Klövsjö
Kommentar:
För tredje året i rad ska jag på lördag ned och spela i denna charmiga turnering. Jag tror inte det går att beskriva Klövsjö på ett bättre sätt än just "charmigt", förutom att Klövsjö har titeln "Sveriges vackraste by", så är spelområdet helt fantastiskt! På en bana är det mossa som gör det väldigt tungsprunget, på en annan bana så står det en lada placerad en bit bakom 2:a konen och på finalbanan så går det elledningar ungefär i höjd med konerna. Ett bra arrangemang med ett makalöst programblad (klicka här för 2013 års programblad). Den enda nackdelen som jag egentligen ser är att det endast är 12 lag med och jag hoppas att det på sikt kan öka, vilket i sin tur skulle höja cupen ytterligare!

5. Finalcupen
Kommentar:
Alla lag vill ha en bra avslutning på året och vinner man Finalcupen så kan man glida igenom höst och vinter som regerande mästare i brännbollen. Det brukar kunna vara hyfsat med lag i denna cup som i år går av stapeln lördag den 17 augusti och jag hoppas att det blir många lag i år! Det kommer snart dyka upp mer information om årets upplaga, så håll utkik och börja gärna redan nu att ragga spelare till era lag!

6. Nationaldagscupen
Kommentar:
Ett jättebra arrangemang av Styva, med Jörgen Nilsson i spetsen, som två år i rad har lyckats locka bra med lag. Fina priser, låg anmälningsavgift och ofta lite "nya" lag för att vara sommarcuper. Det som gör att jag för tillfället rankar den ganska lågt är för att den kommer i lite dålig tid på året. Direkt efter yran och just innan Ånge (samtidigt i år) så det är under en hektisk period, vilket gör att man inte riktigt hinner ladda om batterierna från yran och tagga igång fullt. Men den uteblivna taggen för mig ifjol kanske berodde på att vi vunnit yran bara några dagar innan, hade vi inte gjort det kanske man hade känt stor revanschlust istället? Jag kunde tyvärr inte delta i år eftersom det krockade med Ånge och jag hoppas att man i framtiden försöker se till så att de inte krockar, för även det drar ner betyget för min del.

7. Masters
Kommentar:
Enligt mig den tråkigaste Umeåcupen (dock såklart ändå rolig). Datumet (mitt under semester) gör att många har svårt att få ihop lag och det är ofta turneringen med minst antal lag. Den har inte heller någon av Förcupens (årets första) eller Finalcupens (årets sista) charm i tiden på året. Tätt in på Bollnäs också som i mina ögon är betydligt roligare, gör att cupen faller lite i glömska.

8. Ånge
Kommentar:
Det känns väldigt trist att behöva placera Ånge sist, men så blir tyvärr fallet. 2008 när jag och Johan blev tillfrågade om att följa med till Ånge och spela med bröderna Tobiasson, samtidigt som turneringen hade omkring 90 lag, då hade jag nog satt turneringen som 2:a. Men nu är det inte riktigt så längre...

I år deltog endast 31 lag, vilket är det lägsta sedan turneringens start 1994 och turneringen har sakta men säkert blivit  mindre och mindre. Jag hoppas verkligen att den kan vända uppåt igen, för jag har många höjdpunkter i Ånge genom åren. Allt ifrån att ha lärt känna Oscar, Karin, Frank, Ronny (och många fler), till att besegrat hockeystjärnor som Markus Näslund, Samuel Påhlsson, mfl. Snälla Ånge, väx er stora igen!


Så vad säger ni andra som har varit med på några olika turneringar? Har jag rätt eller är jag helt fel ute?

 
 
Ingen bild

Frank

1 augusti 2013 10:09

1. VM
2. Klövsjöslaget
3. Förcupen
4. Masters, Finalcupen, Nationaldagscupen
7. Bollnäs
8. Träslaget

Vilken av sommarcuperna i Umeå som brukar vara roligast beror på hur många lag som är med. Nationaldagscupen 2012 är bland de bättre de senaste åren. Träslaget har tyvärr stannat i utvecklingen. Man kör på i samma spår år efter år, uppdaterar inte regler eller kommer med något nytt. Det ryktas att man ska börja köra varannat år.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 2 september 2023 20:00


Grupp AMagnum P.I - Äh, nu tar vi helg! 67-27High rise - Fjöl av 77-69Magnum P.I - Plakat pirat 81-61 High rise - Äh, nu tar vi helg! 67-36Fjöl av - Magnum P.I 83-56Plakat pirat - Äh, nu tar vi helg! 52-39High rise - Plakat pirat 114-42Plakat pirat...

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards