Salming

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2013

Vad saknar du mest inom brännbollen/vad önskar du vore bättre?

Av Strutsboa - 5 augusti 2013 23:54

Hittills har Facebook-gruppen fungerat väldigt bra tycker jag, det har blivit en markant ökning på antalet läsare, vilket i sin tur gör att man blir mer inspirerad att skriva inlägg. Nackdelen är att det ofta inte är så lätt som man önskar att bara hitta på något att skriva om, kanske särskilt nu när det är lite "off-season" i brännbollen. Jag har därför frågat runt lite om tips vad man kan skriva om och jag fick till slut ett förslag som jag tycker var intressant. Personen tyckte att jag borde skriva någonting om vad jag saknar inom brännbollen eller som jag önskar vore bättre och han hoppades även att inlägget skulle kunna skapa en debatt där läsarna på bloggen kunde kommentera (antingen här eller på facebook.com/salmingbloggen) vad de saknar eller tycker borde kunna vara bättre.

Till att börja med så kan jag börja med att det finns mängder av saker jag skulle kunna lista upp här, men för att inlägget inte ska bli för långt (och för att det ska finnas saker för er andra att nämna ;) ) så väljer jag att bara nämna några av mina tankar. Eventuellt att jag kommer med fler tankar senare i ett kompletterande inlägg.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*Det första jag kommer att tänka på är att jag önskar att sommarcuperna vore bättre (läs, fler lag skulle delta). Jag tycker att sommarcuperna alltid är trevliga, men om det istället för 8-12 lag kunde vara 16-20 lag så skulle det öka helhetsintrycket ytterligare. Här skulle det kunna komma ut med information tidigare många gånger (borde komma ut exakt information imorgon om Finalcupen lördag 17:e augusti), men delvis är det även lagens eget ansvar att se till att det blir fler lag. Det är givetvis väldigt bra när två lag slår ihop så att de kan delta i en sommarcup, men ofta önskar man att dessa två lag försökte jaga ihop spelare till ett eget lag istället för att ta den "bekväma" lösningen att slå ihop med ett annat lag. 

*Nu snor jag en idé från Jesper Karlberg (Dom Röda), men jag tycker den är så bra så det får han leva med. Han föreslog att man skulle försöka dra igång någon form av seriespel under försäsongen i maj, när många lag ändå spelar träningsmatcher ett par gånger i veckan. Jag tycker att förslaget är väldigt bra eftersom det skulle höja nivån på träningsmatcherna och vi skulle få ytterligare en titel att slåss om. Eftersom det kan vara svårt att få ihop samma lag till varje tillfälle, så var tanken med upplägget att man skulle få ha ett visst antal inlånade till varje tillfälle. Hade ert lag kunnat vara intresserad av en sådan idé? Kommentera i så fall gärna!

*En sak som jag tror alla önskar vore bättre är domarfrågan, även om jag tror det alltid kommer vara diskussioner kring det. Öppen poängräkning (som jag också önskar mer av) är ett bra steg i rätt riktning, men det krävs i många fall bättre domare (i första hand poängräknare). Jag tror de flesta lagen känner igen sig i scenariot att man antingen tror sig ha vunnit eller har egna poängräknare som räknat att man har vunnit, men att man sedan går till poängräknaren och bara ber till gudarna att det stämmer även där.

Ett förslag till poängräkningen är att man har två poängräknare och att de räknar poängen åt varsitt lag, på så sätt minimerar man risken att poängen skrivs på fel lag och poängräknarna har mindre att behöva hålla koll på.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Redan här väljer jag att sluta för nu, det finns oändligt med fler förslag och förbättringsmöjligheter, men nu vänder jag mig till er läsare. Kommentera som sagt direkt till inlägget eller på Facebook-sidan så försöker vi få igång en diskussion!


Diskussionen om regelförändringar var över förväntan och jag hoppas på något liknande den här gången. Eftersom jag sitter med i IKSU-brännboll och känner de flesta inom brännbollen så garanterar jag att alla förslag och tips som kommer in kommer övervägas och analyseras. Så om ni känner att brännbollen kan bli bättre, tveka då inte att ge er åsikt!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Slutligen... Om ni har tips på vad ni tycker vi borde skriva om så mottages tips alltid tacksamt, ni kan kommentera här, på facebook eller skicka ett mail till bostream_nr13@hotmail.com. Vill ni att vi skriver ett inlägg om ert lag så går det oftast bra också, det är alltid roligt att skriva artiklar om andra lag, så att det blir ett bredare fokus i inläggen.

 
 
Ingen bild

Jesper

6 augusti 2013 10:10

Jag tror att Dom Röda skulle vara intresserade av ett seriespel i Maj, vore roligt om man kanske körde dubbelmöten så man tog bort fördelen av att börja ute. Inget som säger att man måste ha fasta tider man spelar heller utan man kanske gör något veckovis, typ att den här veckan så ska x möta y och z, så får de komma överens om en tid och sen rapportera in till en ansvarig. Kanske skaffa en hemsida eller liknande där man kan följa resultat. Nåt att grunda yrantippandet på om inte annat :)

 
Ingen bild

JonathanLokal

6 augusti 2013 16:50

Vi i Lokal har pratat mycket om att ett seriespel skulle vara roligt.

Jag tror dessutom att detta skulle locka fler lag till att satsa lite mer.

Hur när och var så tror jag att en bestämd dag i veckan skulle fungera bäst, tex Söndagar då ändå dom flesta är lediga och man inte allt för ofta har något inplanerat.

Säg att man spelar mellan klockslag x till y, då spelar alla lag en match var efter ett tidsbestämt spelschema, sedan beroende på hur många lag som är med i seriespelet och hur lång tid man bestämmer att det hela ska pågå under dagen så kanske de finns utrymme för att spela fler än en match.

Det jag personligen och tror att jag pratar för hela mitt lag är att man vill åt lite granna att
Söndagen blir en mötesplats för alla lag/spelare där man kan komma och kolla på andra matcher för att sedan spela sin match, har man inte tid eller lust för det så är det bara att droppa in till den tiden sitt lag har match. (Lite som sommarcuperna redan är)

Finns flera varianter man skulle kunna göra och är gärna med disskuterar fram en bra variant och styr upp ett seriespel inför nästa säsong.

 
Ingen bild

JörgenStyva

9 augusti 2013 20:41

Styva har stor trupp och kan säkert spela tre söndagar i maj. Bra initiativ!

 
Ingen bild

Kapten Plakat

11 augusti 2013 19:46

Jag är jätte taggad på seriespel och tror att pirat säkert kan ställa upp med lag under för säsongen. Jag har också klurat kring en variant som Jesper föreslog. Jag vet att det har använts i andra sammanhang. Det man måste tänka på innan är vad som händer om det inte går att bestämma en tid som passar båda lagen.

 
Ingen bild

Peter Arkhult

12 augusti 2013 12:15

Mitt förslag är: Fasta speltider, 3 gånger i veckan i maj och 1 gång i veckan resten av sommaren. Alla lag som kan dyker upp. Lottning vilka som möter vilka. 3 matcher per kväll. Dömning 1 match. Har lagen möts så möts inte dom till att börja med.

Lag som tidigare möts möter det andra laget automatiskt inne eller vice versa. Lag som tidigare möts får en vinstkvot mot det laget. Det är den slutliga vinstkvoten som avgör vem som vinner seriespelet. Vem som helst kan hoppa in när som helst och spela.

Säg att Dom Röda är med 21 matcher totalt. Spelar 3 mot Salming och vinner 2, de får då 0,67 poäng mot det laget.

Fex är med 6 matcher totalt och möter Salming 2 gånger och vinner 1. De får 0,5 poäng. De möter BK Rel en gång och vinner den. De får 1 poäng där.

Alla kan vara med, det finns en fördel att vara med ofta då man kan få möta nya lag och få nya vinstkvoter, men samtidigt kan nya lag hoppa in och ändå ha chansen.

Man kan sätta som gräns att minst 2 matcher måste spelas mot ett visst lag för att det ska räknas. Det laget måste även ha spelat 9 matcher under säsongen för att resultatet ska räknas.

 
Ingen bild

Peter Arkhult

12 augusti 2013 12:23

Laget i yran är grundstommen. Utöver det får man per match låna in 2 spelare från ett annat lag i seriespelet eller från ett annat seedat lag i yran, samt obegränsat med spelare som inte har spelat i seedade lag senaste 2 åren.

 
Ingen bild

Peter Arkhult

12 augusti 2013 12:25

Lägg till 2 "hangarounds" som är i en extended träningstrupp. Gränserna i övrigt är per match.

 
Ingen bild

Kapten Plakat

12 augusti 2013 18:09

Jag gillar Arkhults förslag, särskilt som en början att testa nästa år. Om man inte vet hur många lag som kommer vara med regelbundet är det en bra lösning. Det som krävs är en tydlig arrangör eller ansvarig som håller ordning på alla resultat och har bra koll på hur allt ska fungera. Det är inget seriespel som alla lag skulle klara av att bara hålla koll på sin del och det bara löste sig. Men finns det någon som tar på sig det så stödjer jag arkens förslag. Dock tror jag tre gånger i veckan är onödigt många, två gånger skulle vara nog, särskilt första året. Det är onödigt att riskera att taggade lag kör järnet i början och sen lessnar. Är det bra och återkommande uppslutning ser jag att man kan öka till året efter.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Av Strutsboa - 4 juni 2023 19:18

16-delsfinal Salming - Sista Hawaii Bossen 104-40Herman och hans hund - Det är en pyroman på plan 67-52Bränn inte Bullen - Samlag(et) 75-73The Pittsburgh Steelers - BK Spek 77-61Gavvas granader - Yörgenligan 80-77De rinner BK - Don´t stop beleiv...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards