Salming

Alla inlägg under maj 2014

Av Strutsboa - 31 maj 2014 19:01

Salming vann tredje raka yran efter finalseger mot BCZ. Finalen var jämn och välspelade och avgjordes inte förrän med någon minut kvar när BCZ blev utebrända.

Vi i Salming vill tacka för allt stöd under dagen!

Ett längre inlägg lär komma imorgon eller på måndag.

Av Strutsboa - 30 maj 2014 22:33

Jag kom hem precis nu efter en heldag på ängarna och har inte ens hunnit duscha. Jag kommer inte orka skriva någon längre eller mer djupgående analys, men jag kan snabbt dra lite av det jag snappade upp under mina timmar på ängarna. Eftersom att Frank redan har skrivit lite om vårt eget spel så, nöjer jag mig med att konstatera att det såg väldigt bra ut.

*Schas Ove slog Herman och hans hund i gruppspelet med 18p.
-
Här blev Herman utebrända en gång och sedan spelade Schas Ove bra. Starkt att vinna med så mycket mot ett seedat lag trots bara 1-0 i utebränningar, Schas hade med andra ord vunnit även med 1-1 i utebränningar. Jag tog bort det jag skrev angående slagträn, onödigt att skriva när jag själv inte var där och såg matchen. Rapporterna jag fått från spelarna ansåg jag dock vara tillräckligt säkra och domaren sa efteråt att han hade gjort fel.

*Lokal kom undan med ett nödrop mot MAIDEN FC!
-På den tungspelade banan så tog sig Lokal nätt och jämnt runt och det skiljde bara någon enstaka poäng i halvtid. I andra halvlek slog Maiden bra och hade det inte varit för alldeles för många dumma löpbränningar (10-12 st) så hade Maiden gått segrande ur den matchen. Lokal vann till slut med 4p. 

*Varför skjuter Sehlberg? imponerade och vann sin grupp!
-Svinto började slå och slog inte prickfritt, men slog ändå rätt bra. Minns inte exakt, men Svinto ledde med 10-12p i halvtid och jag trodde inte att Sehlberg skulle vända det. Det här är första matchen jag ser med Sehlberg sedan typ 2009 och jag måste erkänna att jag har fallit lite för det som har sagts/skrivits om laget. Min bild innan dagen är att Sehlberg har ett ganska dåligt utespel och är bra på att hissa, men inte spelar så snålt. Men min bild när jag fick se laget med egna ögon ändrades definitivt. Sehlberg bjöd på ett bra utespel och hade fantastiska poängslag.

Detta leder till att Bränn inte bullen-Svinto möts redan i 32-delsfinal. En riktig kanonmatch med andra ord och en repris från den tighta 16-delsfinalen ifjol där jag antar att Bullen är hyfsat revanschsugna...

*Sikta på tjejen-Pinglorna i morgondagens final
-Storfavoriterna höll för trycket och det blir en högklassig final i morgondagens tjejcup. I gruppspelet vann Sikta på tjejen mot Pinglorna, så de har kanske ett litet mentalt övertag inför finalen. Själv dömde jag 5 matcher i gruppspelet av tjejcupen och jag imponerades av den genomgående höga kvalitén som samtliga lag hade. Trots lätt regn och motvind så var det väldigt bra slagande och flera lag slog även markbollar. Jag tror som sagt att det blir en kanonfinal imorgon! 

*Bullen, Purde, Booyaka
I övrigt hann jag inte se så mycket mer under dagen, förutom Bullen-Alf Purde som Bullen till slut vann ganska komfortabelt med 22p efter 1-0 i utebränningar. Bullen var sista slagare efter bara ett par minuter och en utebränning där hade kunnat sätta nerv i matchen. David lyxade till det med att missa första slaget innan han skickade bollen till månen på andra försöker. Efter den lilla dippen spelade Bullen fantastiskt bra brännboll och la ut många fina markbollar trots att det hade räckt att hissa runt sig. Alf Purde gick vidare som grupptvåa.

Av Strutsboa - 30 maj 2014 13:11

Det blev stabila segrar för Salming i gruppspelet denna regniga Fredag. Första matchen mot Estamos blev som väntat den tuffaste. 

Salming vs Estamos
 

Resultat:

Salming - Estamos 71-46

Salming - Handgemängsklubben 92-16

Salming - Southwest AND Curry 70-34

       


Av Strutsboa - 28 maj 2014 16:30

Lottningen till Yran kom i lördags och i det här inlägget tänkte jag skriva lite om vilka lag vi måste ta oss förbi om vi ska ta tredje raka segern i brännbollsyran. Självklart är jag väl medveten om att det mycket väl kan bli andra lag som vi får möta på vägen, men det är ca. 370 lag anmälda i Yran, så jag nämner det som jag anser vara mest troligt. Och givetvis vet jag att vi kan åka redan i 32-delsfinal, men tanken med inlägget är som sagt att visa vilka lag vi måste ta oss förbi för att nå titeln.

Gruppspel:
Estamos, Handgemängsklubben och Southwest AND curry.

I gruppspelet ställs Salming mot Estamos och det blir en repris från 2008 när Salming som oseedade slog ut #10 seedade Estamos med 10p. Den gången var det 32-delsfinal och Estamos enda match under den yran (seedade lag spelade inte gruppspel), men nu är det gruppspel som gäller. Min känsla är att Estamos var bättre för 5-10 år sedan, men det är många spelare med idrottsbakgrund och på 2-slag kan de nog bjuda på bra brännboll. Övriga lag har jag ingen koll på.

32-delsfinal:
Segrarna ur: Band of sisters, Idrottslärarnas bidrag till Sotji 2014, Epic och Ggaunt Deluxe

Jag har tyvärr ingen koll på något av dessa lag.

16-delsfinal:
Lokal, MAIDEN FC, Pappa betalar, mfl.

Personligen tror jag att Lokal kommer dra det längsta strået och bli seedade. Lokal/Maiden möts i gruppspel och vinnaren ställs mot Pappa betalar i 32-delsfinal. Lokal är laget som har tränat klart hårdast av samtliga lag i år och det är ett ungt lag med höga ambitioner. Man har på försäsongen visat att man står upp bra mot bra motstånd och har vunnit några imponerande matcher. 

8-delsfinal:
KonTROLL, Schas Ove/Herman och hans hund, Storspov, Top of the line, Chiefs, mfl.

Här är det många lag som gör upp om det, Schas Ove/Herman möts i gruppen och 2:an går in mot Top of the line i slutspelet. Min gissning är ändå att det är KonTROLL som drar det längsta strået här och om Salming också tar sig till 8-delsfinal så blir det en repris från ifjol i Yran. KonTROLL har tränat bra under året och borde rimligen vara starkare i år, när man har mixat lagen en aning. Troll bjöd upp på grymt bra motstånd i 8-delen ifjol. 

Kvartsfinal:
Esox, Lilla gruppen, Loco Bob, Övik Redsocks White, mfl.

Personligen tror jag att anrika Esox tar sig till kvartsfinal igen. Bröderna Knutsson, Fredrik Bergström och med några unga duktiga badmintontjejer i laget gör att man har en hög högstanivå. Nackdelen är att de inte tränat ihop så mycket i år, men det finns mycket rutin och en enorm slagstyrka i laget. Jag ser Lilla gruppen som den största utmanaren till Esox om kvartsfinalsplatsen. Bra klack, löpstarkt lag, bra utespel och en hög högstanivå. Lilla gruppen är nog sugna på att bevisa att fjolårets kvartsfinal inte var någon engångsföreteelse! 

Semifinal:
Dom Röda, Svinto, På Bana 1, Boston Bruins årgång 79, Västteg Klass 3B, mfl.

Här tycker jag att det känns väldigt öppet. Många ser nog Dom Röda som favoriter bland följande lag, men man ska komma ihåg att På bana 1 var i final 2012, kvart 2011 och semi 2010. Utöver det så gick Boston till semifinal ifjol och Svinto har satsat hårt i år både med värvningar och träningar. Sedan ska man inte glömma bort Västteg som 2012 förlorade med 2p mot Salming och 2013 förlorade med 1p mot High Rise. Jag tror ändå att Dom Röda är knappa favoriter här, men det är väldigt tight och det kan gå hur som helst.

Final:
BK Rel, BCZ, Fantomen BC, Bränn inte bullen, Übermensch, mfl.

Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte är något av dessa fem lag som tar sig till final från den sidan. Rel kommer förmodligen behöva slå tre av dessa lag för att nå final, vilket inte blir enkelt. Oavsett vilket lag som tar sig till final så kommer det bli en väldigt tuff uppgift om vi tar oss dit.

Av Strutsboa - 27 maj 2014 00:19

Idag släppte Lokal en brännbollslåt, som de själva beskriver som "Lokals vinnarlåt inför brännbollsyran 2014". Huruvida Lokal vinner eller inte återstår att se, men lyssna gärna på låten via nedanstående länk. Vi på Salmingbloggen är nöjda att vi inte fick någon "snyting" och tycker det är kul att Salming blir omnämnda i låten. Roligt initiativ av Lokal och jag hoppas att det kommer fler låtar i framtiden!

https://soundcloud.com/jonathan-elgh/vi-ska-vinna

Lokal möter Maiden i gruppen och självklart vill inte Maiden vara sämre.

Maidens låt:
https://soundcloud.com/johan-st-l-1/maiden-fc-vi-ar-maiden

Sedan har även Pappa betalar en låt:
https://soundcloud.com/erik-rydstr-m/pappa-betalar-idag

Av Strutsboa - 26 maj 2014 00:33

Nu är det knappt en vecka kvar till brännbollsyran och de flesta satsande lagen har tränat en längre tid och många av lagen börjar nu trappa ner lite på träningen under den sista veckan för att undvika skador just innan yran. Det är ju alltid lätt att vara efterklok, men för att minska risken att följande fras används på lördagen "vi borde ha..." så tror jag att de flesta seriösa lagen funderar mycket taktiska aspekter nu under den sista veckan. I det här inlägget tänkte jag gå igenom ett par taktiska dilemman som lag kan ställas inför när man gör sin taktik. För vissa kanske det här lägget innehåller en massa "no shit?", men för andra så kanske det är ett intressant inlägg.

Idén till det här inlägget fick jag efter en pratstund med BCZs lagkapten, Peter Arkhult, som nämnde att det alltid blir på följande sätt i deras lag efter en cup. Om de förlorar pga utebränning så sägs det "vi ska bara träna hissar nästa år" och förlorar de pga för få/dåliga markbollar så heter det "vi ska bara träna markboll nästa år". Även om dessa uttalanden är överdrivna så tycker jag ändå att det är intressant och det visar att även ett så taktiskt skickligt lag som BCZ, tycker det är svårt att veta på förhand hur man ska lägga upp sitt spel. 

Vi i Salming har ibland blivit lite ifrågasatta för att vi spelat för enkelt/fegt när vi har börjat slå. Personligen tycker jag oftast att det har fungerat väl när vi har valt den taktiken, men ibland går man såklart på en mina. Nu senast på förcupen var ett sådant exempel där vi spelade lite försiktigt och fick sota för det eftersom att Bränn inte bullen slog bra i andra halvlek och vann finalen med 7p. Här tycker vissa att vi borde spelat mer aggresivt, men om vi hade spelat mer aggresivt, blivit utebrända och sedan hade Bullen vunnit med 7p så hade folk kanske tänkt "varför hissade dom inte bara runt?". Det är med andra ord enkelt att vara efterklok och det är svårt att veta vilken nivå som är den bästa ur en riskanalys. 


Allt handlar egentligen om att försöka hitta en nivå som laget känner sig trygg med, i kombination med vad man tror kommer krävas för seger.

Jag vet dock att många resonerar såhär: 
"Det känns bättre att spela lite för offensivt, om man sedan förlorar så har man i alla fall försökt. Det finns ingenting värre än att spela andra halvlek och se motståndarna sakta men säkert glida förbi."

Detta har jag full respekt för och delvis tänker även jag så. Men i slutändan handlar det ändå om att vinna och man bör lägga upp sin taktik efter sitt eget lag, sitt motstånd, 1-slag/2-slag, väder/vind, bana och ev. ytterligare aspekter. Sedan måste man förstå att många gånger förlorar man trots att man har använt rätt taktik, man kanske mött ett bättre lag, utfört taktiken på ett dåligt sätt eller haft marginalerna mot sig.

Jag har många gånger fått höra att vi gjorde fel som "bara hissade runt" mot På bana 1 i finalen 2012. Den finalen vann vi med 93-41 och ändå tycker folk att vi hade fel taktik där. Det säger en del om hur svårt det kan vara och hur skilda åsikter man kan ha angående taktik.

En annan taktisk aspekt som går lite i hand i hand med ovanstående dilemma är följande: "vill man slå markbollar med sina bästa spelare eller spara dessa till att hissa?" 

I många fall är rollerna i ett lag tydligt fördelade, vissa slår bara markboll och vissa hissar bara, men just i den här diskussionen fokuserar vi på spelare som är duktiga på både och. Vi kan ta Peter Arkhult (BCZ) och David Lundqvist (Bränn inte bullen) som exempel. Båda dessa är två spelare som är väldigt duktiga både på att hissa och att slå markbollar. Vill man då använda dessa att slå många markbollar under en match och jaga poäng eller vill man använda dessa att säkra från utebränning?

Här finns det såklart inget enkelt svar och även här skiljer sig åsikterna. Jag vet bara i vårt eget lag att det kan skilja en del mellan vad spelare tycker och genom åren har man fått höra från andra lag som haft samma dilemman. Även här bör man försöka gå igenom så många aspekter som möjligt innan man gör sitt beslut, men det är nog omöjligt att få fram ett "facit".

Jag har tidigare själv sagt att om en taktikhandbok i brännboll skulle skrivas så hade den blivit "4000 sidor lång" och jag känner mer och mer att det stämmer medan jag skriver detta inlägg (eller att den skulle bli ännu längre). Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst angående lag, motsånd, väder/vind, resultat, bana, osv, men i slutändan skulle slutsatsen bli ungefär "det beror på".

Brännboll har som sagt så oerhört många saker att ha i åtanke att varje lag och match behöver olika taktiker baserat efter just det laget eller den matchen. Någonting jag har hört många gånger är att spela "taktiskt" ofta anses synonymt med att spela "offensivt", vilket jag tycker är helt fel. Att hissa runt är också en taktik och många gånger kan det vara det rätta valet i en match.

Det är svårt att veta vad som är rätt eller fel och ofta är det först i efterhand som man får "svaret". Ingemar Stenmark har sagt detta angående sin karriär:

"Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag"

Och det tycker jag sammanfattar även den taktiska aspekten i brännboll väldigt bra. Ju mer man analyserar och tänker igenom olika scenarion, desto större chans är det att man väljer rätt taktik. 

Det här blev ett långt inlägg med mycket pladder, men jag hoppas att någon tyckte det var intressant.

Hur resonerar ert lag?
Har jag konstiga analyser?
Håller ni med mig?
Övriga kommentarer?

Skriv gärna din syn på det hela.

Av Strutsboa - 25 maj 2014 13:16

Bränn inte bullen vann gårdagens förcup efter en imponerande insats! I slutspelet besegrades BCZ, Dom Röda och Salming och det var inget snack om att det var värdiga segrare.

Bränn inte Bullen var bäst på Förcupen
 


I och med detta är Bullens "förbannelse" bruten och första cupsegern ett faktum. Bullen har varit nära förut och varit i några finaler och bland annat förlorat på färre innepoäng (när man först blivit utropade som segrare). Spelar man så bra som man gjorde igår så kommer det garanterat bli fler segrar i framtiden.

               

För egen del så är jag nöjd med spelet som Salming presterade. Med Johannes och Petter borta och 2-3 spelare som ville vila litegrann, så är jag nöjd med en finalplats och 5 segrar på 6 matcher. Vi fick slita hårt på några spelare och jag tycker att samtliga spelare i laget gjorde bra insatser. Tyvärr hade vi inte möjlighet att spela mer offensivt i finalen med tanke på förutsättningarna, men med tanke på att det blåste lite sned motvind så trodde vi att vi skulle ha bra chanser om vi klarade oss ifrån utebränning. Men Bullen visade att så inte var fallet och segern var aldrig nära för oss med tanke på hur stabilt Bullen slog.

Semifinal Salming-Svinto
 

Återigen ett stort grattis till Bränn inte bullen!

Men nu laddar vi för fullt inför Yran!

Resultat Förcupen

Grupp 1
Svinto - Schas Ove 72-42

Plakat Pirat - Lokal 62-57

Fama - Schas Ove 81-50

Svinto - Plakat Pirat 65-55

Lokal - Fama 69-67

Schas Ove - Plakat Pirat 55-54

Svinto - Lokal 71-58

Fama - Plakat Pirat 74-42

Lokal - Schas Ove 61-52

Svinto - Fama 64-55

Grupp 2
BCZ - Högst är större än längst 80-53
Tydligen bara bra med bra lottning (Medvind) - Rambostyle 78-43

BCZ - Rambostyle 80-22

Tydligen bara bra med bra lottning - Högst är större än längst 73-48

Högst är större än längst - Rambostyle 74-49

BCZ - Tydligen bara bra med bra lottning 81-66

 

Grupp 3

Inga resultat hittades. Dom Röda och Friends in need (Styva, Boston, Västteg) gick vidare.
Kenya Bridgeklubb och Ultraz BK spelade också i gruppen

Grupp 4
Salming - Hjärnsläpp 71-31
Bränn inte Bullen - KonBusted 66-58
Salming Bränn inte Bullen 66-60

KonBusted - Hjärnsläpp 65-49
Bränn inte Bullen - Hjärnsläpp 68-29

Salming - KonBusted 100-54

Kvartsfinal
Svinto - Friends in need 82-58
Salming - Tydligen bara bra med bra lottning 94-60
Bränn inte Bullen - BCZ 84-74
Dom Röda - Lokal 87-54


Semifinal

Salming - Svinto 77-52

Bränn inte Bullen - Dom Röda 70-68


Final
Bränn inte Bullen - Salming 70-63


Av Strutsboa - 22 maj 2014 10:58

Jag fick följande frågor ("Svåra lag for er att möta? Topplag ni har lättare för?") i en kommentar tidigare och tänkte i det här inlägget gå in lite på hur jag tänker angående vilka lag man helst vill möta. Som vanligt föredrar jag att inte göra listor eller liknande, utan jag kommer vara ganska generell i mina tankar.

Jag har tidigare blivit lite ifrågasatt när jag ansåg att Lilla gruppen är ett lag man inte vill möta i en 16-delsfinal, just för att de har en hög högstanivå. I och med Lilla gruppens kvartsfinal ifjol så kanske man kan påstå att jag fick lite upprättelse över att det är ett lag som är duktiga och kan gå långt när allt stämmer.

Ganska nyligt kom samma diskussion upp igen angående vilka lag man helst möter eller inte möter och det var ganska skilda åsikter i frågan. Anledningen till att åsikterna skiljer sig så mycket tror jag har en väldigt logisk förklaring, som jag tänkte förklara här.

Jag tror nämligen att vilka lag man vill möta, beror på vilket lag man spelar i. Personligen möter jag gärna ett lag som är ganska jämnbra, men som kanske inte har en jättehög högstanivå. Då tycker jag att det är värre att möta ett lag som är ojämna, men när allt stämmer så spelar dom fantastiskt bra. Jag tror att de flesta topplagen håller med mig i denna analys, eftersom att de flesta topplagen har en ganska hög lägstanivå. 

Spelar man dock i ett lag som är 17-32 ungfär så kanske man har andra värderingar. Då kanske man hellre möter ett lag som har en hög högstanivå, men som oftast inte når upp till den. På så sätt vinner man ofta, men ibland får man storstryk. För ett 17-32 lag kan det vara värre att möta ett lag som är jämnbra och alltid levererar en stabil brännboll.

Vad tycker ni har jag rätt/fel i min analys?
Vilka lag vill ni helst möta?

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards