Salming

Alla inlägg den 13 maj 2014

Av Strutsboa - 13 maj 2014 17:30

Ronny Jonasson, Stefan Lindman och Daniel Bixo värmer upp
  
I Söndags begav jag mig till Östersund och spelade årets första träningsmatcher. Det var mest spelare från Fastball och Nöudöka, och BCZ´s Oskar Bylund hade med sig några kompisar. Riktigt kul att att det var så bra med folk så vi kunde spela på fullstor plan. Det såg ut att bli regn men i stället tittade solen fram så det blev riktigt varmt. Samtliga spelare skötte sig bra. Det blev ingen utebränning i någon av de två matcherna som spelades trots endast 5-6 slagare i varje lag.

Oskar "Mr 73 meter" Bylund funderar på vad som krävs för att slå 74 meter
 

Oskar Bylund, Daniel Bixo, Fredrik Lindman och Per Frank tävlade
 

Efter matcherna blev det slagtävling. På första tävlingen var det godkända slag som gällde, och vi bestämde efter en stund att man skulle kunna springa en kon på slaget. Den slutade så här:

1. Fredrik Lindman

2. Oskar Bylund

3. Per Frank

4. Daniel Bixo 

Jag var inte nöjd med att bli trea men Fredrik och Oskar var omänskliga. Sen hade jag och Fredrik en placeringstävling som Fredrik vann i sudden trots att jag hade två matchbollar.

I dag tittade den berömda träningsvärken fram med full kraft. Skönt att ha det avklarat!

Av Strutsboa - 13 maj 2014 01:34

Efter 11 dagars uppehåll så har Gustav återigen dragit igång brännbollsbloggen, vilket självklart känns väldigt roligt! För att brännbollspeppen sakta men säkert ska kunna växa och växa, enda till sitt klimax när brännbollsyran äger rum, så är brännbollsbloggen en stark bidragande faktor. I ett av gårdagens inlägg gick Gustav ut och ganska friskt ifrågasatte Salmings tre värvningar och benämnde det bland annat som "tre märkliga värvningar". Tanken med det här inlägget är inte att det ska vara något "försvartal", utan mer att jag ska ge min syn på hur vi har tänkt när vi har byggt laget.

Tjejsidan är intakt från ifjol, så där nöjer jag mig med att konstatera att jag personligen tycker att vi har cupens bästa tjejer och att jag är väldigt nöjd att samtliga tre valde att fortsätta i år!

På killsidan har vi fyra spelare (Eric, Johan, Petter och Johannes) som har stora roller i både inne- och utespelet. Dessa fyra spelar i princip alltid både ute och inne, vilket gör att man kan säga att det egentligen (i grova drag) finns två inneplatser och två uteplatser kvar för resterande killar.

Utan att gå in allt för mycket i detalj så kan jag väl säga att jag föredrar att arbeta mycket med rollfördelning inom ett lag. Istället för att ta in tre nya spelare som är ganska bra på allt, så föredrar jag att samtliga spelare är väldigt bra på något/några saker för att maximera lagets styrka.

Till att börja med så var värvningen av Olof Bylund helt nödvändig, detta med tanke på att vi i år har tappat tre löpstarka spelare. Olof är fruktansvärt snabb och slagsäker, vilket gör att han är precis det vi behöver när Anton, Emil och Markus inte kunde spela med oss i år. Hittills har Olof övertygat (vilket även Jesper nämner i sin kommentar) och i rollen han är tänkt i är han helt perfekt för oss!

Eftersom att Emil är skadad gör det att en uteplats från ifjol öppnar sig och här kommer Sami in i bilden med tanke på att han har ett långt förflutet inom baseball och besitter ett av yrans bästa kast. Han är dessutom väldigt flexibel och kan spela på flera positioner, vilket enligt mig gör Sami både till en logisk och bra värvning som höjer vårt utespel ytterligare en nivå.

När Markus ganska sent lämnade återbud till årets turnering så tog vi in Peter Nyström. Det här är den värvningen som jag förstår kan höja några ögonbryn, just eftersom att Markus och Peter är väldigt olika i sina spelstilar. I slutändan handlar dock allt om kvalité och vi både hoppas och tror att Peter kommer tillföra mycket för oss på flera olika sätt. Gustav nämner att Peter är långsam, men alla spelare har någonting dom är lite sämre på och om Peter hade varit snabb så hade han varit en av yrans absolut bästa spelare eftersom att han är så bra på alla olika slag och är en duktig brännare. 

Den största fördelen som jag ser med dessa tre värvningar är att vi blir oerhört flexibla som lag. Såväl inne som ute kan vi anpassa oss efter halvtidsresultat, motstånd, bana, väder och vind. Spelare som i huvudsak är tänkta till att spela antingen inne eller ute kan även avlasta och göra fina insatser i den andra halvleken också.  

Om reglerna hade varit annorlunda och att det var som förut att man bara fick ha 10-11 spelare så är det möjligt att vi hade tänkt lite annorlunda, men som reglerna ser ut idag så är jag mycket nöjd med hur laget är formerat och jag tycker vi mönstrar ett starkt lag i år. Samtliga nyförvärv har sett bra ut hittills på försäsongen och om vi får allt att stämma så måste man spela bra om man ska slå oss i år.


Eric Boström
Lagledare Salming

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards