Salming

Direktlänk till inlägg 26 maj 2014

Det är lätt att vara efterklok...!

Av Strutsboa - 26 maj 2014 00:33

Nu är det knappt en vecka kvar till brännbollsyran och de flesta satsande lagen har tränat en längre tid och många av lagen börjar nu trappa ner lite på träningen under den sista veckan för att undvika skador just innan yran. Det är ju alltid lätt att vara efterklok, men för att minska risken att följande fras används på lördagen "vi borde ha..." så tror jag att de flesta seriösa lagen funderar mycket taktiska aspekter nu under den sista veckan. I det här inlägget tänkte jag gå igenom ett par taktiska dilemman som lag kan ställas inför när man gör sin taktik. För vissa kanske det här lägget innehåller en massa "no shit?", men för andra så kanske det är ett intressant inlägg.

Idén till det här inlägget fick jag efter en pratstund med BCZs lagkapten, Peter Arkhult, som nämnde att det alltid blir på följande sätt i deras lag efter en cup. Om de förlorar pga utebränning så sägs det "vi ska bara träna hissar nästa år" och förlorar de pga för få/dåliga markbollar så heter det "vi ska bara träna markboll nästa år". Även om dessa uttalanden är överdrivna så tycker jag ändå att det är intressant och det visar att även ett så taktiskt skickligt lag som BCZ, tycker det är svårt att veta på förhand hur man ska lägga upp sitt spel. 

Vi i Salming har ibland blivit lite ifrågasatta för att vi spelat för enkelt/fegt när vi har börjat slå. Personligen tycker jag oftast att det har fungerat väl när vi har valt den taktiken, men ibland går man såklart på en mina. Nu senast på förcupen var ett sådant exempel där vi spelade lite försiktigt och fick sota för det eftersom att Bränn inte bullen slog bra i andra halvlek och vann finalen med 7p. Här tycker vissa att vi borde spelat mer aggresivt, men om vi hade spelat mer aggresivt, blivit utebrända och sedan hade Bullen vunnit med 7p så hade folk kanske tänkt "varför hissade dom inte bara runt?". Det är med andra ord enkelt att vara efterklok och det är svårt att veta vilken nivå som är den bästa ur en riskanalys. 


Allt handlar egentligen om att försöka hitta en nivå som laget känner sig trygg med, i kombination med vad man tror kommer krävas för seger.

Jag vet dock att många resonerar såhär: 
"Det känns bättre att spela lite för offensivt, om man sedan förlorar så har man i alla fall försökt. Det finns ingenting värre än att spela andra halvlek och se motståndarna sakta men säkert glida förbi."

Detta har jag full respekt för och delvis tänker även jag så. Men i slutändan handlar det ändå om att vinna och man bör lägga upp sin taktik efter sitt eget lag, sitt motstånd, 1-slag/2-slag, väder/vind, bana och ev. ytterligare aspekter. Sedan måste man förstå att många gånger förlorar man trots att man har använt rätt taktik, man kanske mött ett bättre lag, utfört taktiken på ett dåligt sätt eller haft marginalerna mot sig.

Jag har många gånger fått höra att vi gjorde fel som "bara hissade runt" mot På bana 1 i finalen 2012. Den finalen vann vi med 93-41 och ändå tycker folk att vi hade fel taktik där. Det säger en del om hur svårt det kan vara och hur skilda åsikter man kan ha angående taktik.

En annan taktisk aspekt som går lite i hand i hand med ovanstående dilemma är följande: "vill man slå markbollar med sina bästa spelare eller spara dessa till att hissa?" 

I många fall är rollerna i ett lag tydligt fördelade, vissa slår bara markboll och vissa hissar bara, men just i den här diskussionen fokuserar vi på spelare som är duktiga på både och. Vi kan ta Peter Arkhult (BCZ) och David Lundqvist (Bränn inte bullen) som exempel. Båda dessa är två spelare som är väldigt duktiga både på att hissa och att slå markbollar. Vill man då använda dessa att slå många markbollar under en match och jaga poäng eller vill man använda dessa att säkra från utebränning?

Här finns det såklart inget enkelt svar och även här skiljer sig åsikterna. Jag vet bara i vårt eget lag att det kan skilja en del mellan vad spelare tycker och genom åren har man fått höra från andra lag som haft samma dilemman. Även här bör man försöka gå igenom så många aspekter som möjligt innan man gör sitt beslut, men det är nog omöjligt att få fram ett "facit".

Jag har tidigare själv sagt att om en taktikhandbok i brännboll skulle skrivas så hade den blivit "4000 sidor lång" och jag känner mer och mer att det stämmer medan jag skriver detta inlägg (eller att den skulle bli ännu längre). Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst angående lag, motsånd, väder/vind, resultat, bana, osv, men i slutändan skulle slutsatsen bli ungefär "det beror på".

Brännboll har som sagt så oerhört många saker att ha i åtanke att varje lag och match behöver olika taktiker baserat efter just det laget eller den matchen. Någonting jag har hört många gånger är att spela "taktiskt" ofta anses synonymt med att spela "offensivt", vilket jag tycker är helt fel. Att hissa runt är också en taktik och många gånger kan det vara det rätta valet i en match.

Det är svårt att veta vad som är rätt eller fel och ofta är det först i efterhand som man får "svaret". Ingemar Stenmark har sagt detta angående sin karriär:

"Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag"

Och det tycker jag sammanfattar även den taktiska aspekten i brännboll väldigt bra. Ju mer man analyserar och tänker igenom olika scenarion, desto större chans är det att man väljer rätt taktik. 

Det här blev ett långt inlägg med mycket pladder, men jag hoppas att någon tyckte det var intressant.

Hur resonerar ert lag?
Har jag konstiga analyser?
Håller ni med mig?
Övriga kommentarer?

Skriv gärna din syn på det hela.

 
 
Ingen bild

PH

26 maj 2014 13:21

taktik är alltid intressant men det jag tycker är synd i sammanhanget är att det bara ett av lagen som behöver bestämma taktik i en brännbollsmatch.. min enkla taktik är att vinna lotten och börja ute så bestämmer sedan innelaget i princip taktiken åt dig!

Bränner de ut sig så behöver man inte spela lika offensivt och klarar de sig utan utebränning måste man försöka ta en poäng mer.

 
Ingen bild

Jesper

26 maj 2014 13:55

Som du säger så beror det på lite allt möjligt, men speciellt på väderförhållanden och motstånd.

Men som PH säger så är ju lotten extremt viktig. Vore kul att veta hur många på förhand jämna matcher vunnits av det lag som börjat ute. (Dvs inte ett top 4 mot ett oseedat utan top 8 lag mot varandra t.ex.)

Sen tycker jag inte heller man kan spika en taktik innan utan anpassa taktiken efter hur man slår och hur våghalsig man känner sig :)

 
Ingen bild

Klurre

28 maj 2014 12:52

Tycker du är helt rätt ute i dina resonemang. Se bara på Raska som under alla år fick höra om sin brist på taktik från vissa kritiska röster. Resultaten sa dock någonting helt annat... Ett ruskigt bra utespel är grundläggande för att kunna spela ett enklare innespel.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Av Strutsboa - 4 juni 2023 19:18

16-delsfinal Salming - Sista Hawaii Bossen 104-40Herman och hans hund - Det är en pyroman på plan 67-52Bränn inte Bullen - Samlag(et) 75-73The Pittsburgh Steelers - BK Spek 77-61Gavvas granader - Yörgenligan 80-77De rinner BK - Don´t stop beleiv...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards