Salming

Alla inlägg under mars 2015

Av Strutsboa - 29 mars 2015 17:13

Idag är det söndag och således dags för den andra delen i reportageserien "Lag som det skrivs för lite om". Dagens inlägg kommer att handla om Högst är Större än Längst, som så sent som 2012 var i kvartsfinal i Brännbollsyran efter att ha slagit ut BK Rel i 8-delsfinalen. Precis som Kom till sekretariatet så är Högst är Större än Längst ett lag som jag vet ganska lite om. Med tanke på hur bra meriter laget har så är jag övertygad om att det är fler än jag som är intresserad av att veta mer om deras lag, så därför tog jag kontakt med Johan Selander för en intervju.

  
(Johan Selander, Högst är Större än Längst)


Hej Johan, kan du börja med att berätta lite grann om dig själv och laget? 

- Laget skapades av tre killar från Carlshem/Carlshöjd och en från Innertavle. Jag, Eric ”EC” Carlsson (numer Eric Janze), Per ”Lightning” Samuelsson och Martin ”B” Båtsman. Lagets ursprungliga namn var UBB. Vad det är en förkortning för vet man eller så vet man det inte. Vi spelade några turneringar och var en poäng ifrån att spöa BKV Mighty Sorks i seedningsmatch ett kallt och regnigt år på universitetsängarna. Vi spelade i shorts och t-shirt trots vädret. BKV spelade i regnjackor och torkade av trät mellan varje slag. Bitterheten efter den förlusten var avgrundsdjup. Ungdomlig entusiasm förlorade denna gång och vi bytte namn till Högst är Större än Längst året efter. Vips så blev vi seedade och har varit det sedan dess. Jag vet inte hur många år det var i rad men fler än tio tror jag, om jag inte missminner mig. Våra bästa placeringar har varit en elfte plats och 2012 då vi slutade på en femteplats utslagna av självaste Salming. Laget består till största del av spelare av den evigt unga årgången 1979 men även kryddat med ett par rutinerade pjäser födda året innan.

 

Lite kuriosa är att ett år för länge sedan så värvade vi in en kusin till EC, Monica Lönnerborg. Hon visade sig slå som en häst sparkar och var, trots sin blyghet, ett otroligt bra tillskott till laget. Under yran blev det sedan fest och det ena ledde till det andra. Idag är Monica och Richard ”croolie” Ramnefält gifta och har två barn. De båda har sedan dess deltagit i alla cuper. Monica har även vunnit speedshootingen för damer ett par gånger. Numer så brukar vi ha en regelrätt dagisverksamhet runt våra matcher. Per ”Lightning” Samuelsson blev i dagarna pappa till sitt andra barn och det blir barn nummer 16 om jag räknar ihop barn till spelare i dagens lag (jag har säkert missat något också).


   
(Rickard Ramnefält, Högst är Större än Längst)


Vad ser du som era styrkor/svagheter?

- Från starten har vi alltid spelat med en matchpepp som är svår att toppa. Om vi får vittring så kan vi nog vinna mot vilket lag som helst. Det har också varit något som hindrat oss från att gå långt vissa turneringar. Vi har helt enkelt lagt för mycket krut på matcherna i gruppspelet. En otrolig mängd rutin gömmer sig dock i laget. Det är definitivt vår största styrka. Sen vill jag påstå att det inte finns något lag i nutida brännbollen som slår högre än Per ”Lightning” Samuelsson och Olov ”St Anger” Angeria.

Vår svaghet har, de senaste tio åren, varit bristen på träningar tillsammans. Jag själv har bott i Uppsala sedan 2002 och åkt hem varje år. Men det för med sig att vi inte spelat ihop oss som ett lag och skulle helt enkelt må bra av fler tävlingsmatcher.

 

                

 

 

Hur ser läget ut inför i år? -Nyförvärv/spelarförluster?

- Läget ser ut ungefär som vanligt. Skillnaden från ifjol är dock att vi numer är oseedade eftersom vi förlorade mot något skräpgäng. Jag missade en lyra, det blev lika och vi åkte på färre poäng inne. Jag skulle inte kalla mig själv för dålig förlorare men efter den matchen tog det ett par timmar innan det gick att föra en vettig konversation med mig. Det blir inga fler missade lyror helt enkelt. Åter till ämnet så kommer Helena ”övertänd” Öberg att vara tillbaka till denna turnering. Med henne i laget hade vi fortfarande varit seedade. Hon har förmågan att höja peppen och har varit med och spelat med oss men också många turneringar med Locco Boobs. Sedan jobbar vi på ett riktigt spännande nyförvärv. Jag kan inte avslöja något men det kan mycket väl dyka upp en ny spelare till årets turnering. Det rör sig om en spelare med hög klass. Den exakta uppställningen under cupen är inte helt spikad men stommen kommer att vara densamma. Med tanke på peppen det för med sig att svara på dessa frågor så kommer Johan ”The Darkness” Selander kanske återuppstå detta år (dvs jag). Vad det innebär kommer våra stackars motståndare att få lida av.

Vad har ni för målsättning?
- Vinna hela skiten skulle ju inte vara så dumt. Min personliga målsättning får bli att inte missa en enda lyra genom hela turneringen och att få stå som sista slagman i finalen, peka med trät mot skyarna och skicka upp bollen i omloppsbanan. Vi är ett lag som varit med länge och vi kan vinna mot alla lag en bra dag. Just att så många inte har koll på vilka vi är, det är något som vi får se till att ändra på i sommar.


   
(Helena Öberg, Högst är Större än Längst) 


Bästa/sämsta brännbollsminne?

- Det bästa minnet är när vi till slut lyckades vinna mot självaste BK Rel på fler poäng inne (matchen slutade 75-75). Detta var trots att Richard ”Croolie” Ramnefäldt valt att stanna på tredje konan på matchens sista slag. Detta trots att jag vrålade som en besatt. Efter en eufori tillsammans med alla våra fans gick vi upp och blev manglade av självaste Salming med 85-51. Vi hade helt enkelt inte någon tid alls att ladda om och var inte redo när matchen drog igång. Jag tycks minnas att vi hade Salming med sista slagare ett antal gånger och med lite tur hade det i alla fall kunnat bli en jämnare match. Salming vann sedan finalen mot ”På Bana 1” med 93-41 och vi slutade 5a. Det är Högst bästa placering i turneringen, än så länge. Det är svårt att sudda ut känslan efter förra årets förlust i seedningsmatchen. Men jag vill ändå påstå att förlusten mot BKV Mighty Sorks var värre.

Vad tycker du om den nya arrangören som nu har varit i drygt 2 år?
-Jag tror att brännbollscupen sakta men säkert hade dött ut om de inte tagit över. Första året var det en del saker jag inte gillade riktigt och framför allt strulet med tillsättning av domare. Men de utvecklar cupen varje år. Jag tror de drivs av samma glöd som alla vi entusiaster som ger oss ut för att nöta sorkar på fritiden för att kunna stå emot pressen när man står där som siste slagman och det är vinna eller försvinna. De är mycket duktiga på själva marknadsföringsbiten och ligger helt rätt i tiden. Jag skulle gärna se några fler peppvideos runt själva brännbollscupen. Vi (min kompis Melker Karlberg) gjorde en video om första dagen ifjol som jag sedan tittat på och drömt mig tillbaka. (https://vimeo.com/123541327) Jag vet att Bränn inte Bullen också kastat ihop någon och det vore kul om fler lag satsade lite på att göra lite filmer.


Vilka ser du som favoriter i år?
- Salming har varit cupens bästa lag i flera år nu och jag skulle sätta lägst odds på dem även om det säkerligen kommer stå mellan 5-6 lag som har kapaciteten att vinna cupen. För att Salming skall missa guldet så behöver de nog bli utslagna lite tidigare. De lag som besitter kvalitén har lite svårt med bredden och är nog trötta när det börjar närma sig de sista matcherna.



5 snabba:

Innespel eller utespel?

- Svårt att svara på. Vi har ett stabilt utespel och missar få lyror. Däremot skulle vi behöva någon vass arm för att se det som spetskvalité. Innespelet är lite för ostabilt för att jag ska gilla det. Vi har några väldigt pålitliga hissare i laget men när de väl missar tenderar resten av laget göra det också.


Medvind eller motvind?
- Motvind. Det går att slå mycket högre i motvind. Alla slag med lufttid under 6 sekunder räknas hos oss som en sork.


Bränning eller snyggt poängslag?
- Om det är en hiss som är så hög och har så lång lufttid att utespelarna missar den så går jag på snyggt poängslag.


Varvning eller utebränning?
- Varvning. Regeln i Högst är Större är att om man varvar så slår man igen. Både jag och Richard ”Croolie” Ramnefeldt har varvart två i rad. Tre i rad är ännu inte gjort. Kanske är 2015 året då det händer.


Slå högst eller längst?
- Glöm aldrig att Högst ALLTID är Större än Längst!


Vi på Salmingbloggen vill tacka Johan för denna fantastiska intervju och önska laget lycka till i framtiden

Av Strutsboa - 23 mars 2015 20:55

Salming hade idag årets första träning och det var nog rekordhögt deltagande för att vara en första träning på säsongen. Sju spelare dök upp i det småkyliga och blöta konstgräset på Universitetsområdet. Det här var även första träningen med Salming för Alicia och den första träningen för Oskar sedan han valde att byta lag. Eric, Johan, Petter, Emil, Olof, Oskar och Alicia var de sju tappra krigarna som genomförde årets första träning ikväll.

 

-Jag är väldigt nöjd med både närvaron och kvalitén på dagens träning. Oskar och Alicia var så bra som vi vet att de är och jag tycker även att övriga spelare visar på en hög nivå såhär tidigt på säsongen. Nu blir det förmodligen uppehåll resten av veckan, sedan siktar vi på någon träning igen även nästa vecka. Riktigt kul att säsongen är igång!

I övrigt såg jag att det har dragits igång en diskussion på Jespers brännbollsblogg angående om man bör ändra upplägget på sommarcuperna eller om det är bra som det är. Gå gärna in dit och gör er röst hörd! Själv tänkte jag  eventuellt skriva ett inlägg om det lite senare.

Av Strutsboa - 22 mars 2015 17:46

Varje söndag under de kommande veckorna så kommer jag att skriva ett inlägg i reportageserien "Lag som det skrivs för lite om". Först ut blir ett lag som jag endast har mött en gång - i 8-delsfinalen i Brännbollsyran 2009 och i övrigt så kan jag inte minnas att jag någonsin har sett laget spela. Detta eftersom att matcherna under yran spelas samtidigt och att detta lag inte brukar vara med i sommarcuperna som anordnas. På något sätt känns det lite skamligt från min sida eftersom att det är ett väldigt klassiskt lag som har radat upp seedningsplatser under en herrans massa år i rad. Därför kände jag att det var en självklarhet att ta kontakt med Erik Åden, lagledare i Kom till sekretariatet, för att lära mig lite mer om vad det är för ett lag.

 

 

(Erik, tillsammans med sonen Wilgot)

Hej Erik, kan du börja med att berätta lite om dig själv och Ert lag? 

- Jag heter Erik Ådén och är 34 år. Jag har en idrottsbakgrund inom ishockey, där jag spelat tillsammans med ett par andra killar i laget under juniortiden i Björklöven samt i TEG. Jag bildade laget tillsammans med en kompis som heter Patrik Andersson, när vi gick på gymnasiet. Tror det var 1997. Några kompisar till oss har ett lag som heter "På bana 1" och vi tyckte att det skulle vara roligt med ett namn som skulle ställa till det lite för speakern och om vi skulle mötas så skulle det bli "kom till sekretariatet" "på bana 1", sedan dess har vi varit i stort sett samma kärna av spelare med några förändringar. De flesta har spelat ishockey eller innebandy tidigare, vi har även någon fotbollsspelare i laget. De senaste 10 åren har vi bott utspridda i Sverige, med de flesta i Stockholm. Nu börjar det dock förändras och jag är numera den enda som inte bor i Umeå även om det också kommer ändras, då jag och min familj flyttar hem till Umeå till sommaren.

Okej! Ni har som sagt en väldans lång streak med seedning, hur länge har ni egentligen varit seedade?

- Vi pratade faktiskt om det här förra året och kom fram till att vi måste vara det laget som varit seedade flest år i rad och som fortfarande spelar i cupen. Vi har inte stenkoll på när vi först blev seedade, men vi har i alla fall varit seedade varje år sedan vi för första gången tog klivet upp. Jag skulle tro att vi blev seedade 2000 eller 2001, så ca 14-15 år i rad med olika seedningar. Sjua tror jag vi blivit som bäst.

Riktigt imponerande! Men trots det fina facitet så syns ni inte så ofta på ängarna, hur sköter ni träningen inför yran? 
- Om jag ska vara helt ärlig så ar det väldigt länge sedan vi tränade inför yran. Förhoppningsvis kan det bli ändring på det nu när de flesta bor i Umeå. Jag brukar säga att det är frihet under ansvar, sedan brukar vi träffas någon dag innan cupen för att slå lite och känna på grejorna. Vi går mycket på rutin...

Hur ser läget i laget ut i år?
- Ingen har ringt och sagt att de inte ska vara med, så jag antar att alla är kvar, vilket känns kul. Har vi ett ordinarie lag så blir vi riktigt farliga. Jag kan dessutom avslöja att vi har ett nyförvärv på väg in. Han är just nu och övar i vår svingmaskin och det ser riktigt bra ut. Troligast går han igenom en medicinsk undersökning under veckan så att jag kan gå ut officiellt med vem det är. Det enda jag kan säga är att det är ett stort namn och en mycket känd brännbollsspelare med lång erfarenhet. Faller den pusselbiten på plats i lagbygget så får övriga se upp med "Kom till sekretariatet" i årets turnering.

Så vad är då målsättning i år?
- Målsättningen är ju alltid att vinna, sedan brukar vi vara nöjda så länge vi spelat bra. Ifjol åkte vi ut mot ett bra lag (BCZ i 16-del), men vi gjorde en bra brännbollsmatch och det var tajt ända in i slutminuterna, då kan man känna sig nöjd ändå tycker jag.


Kan du berätta lite om ditt bästa respektiv sämsta brännbollsminne?

- Hmm, finns såklart väldigt många goda minnen från cupen. Bästa minnet är väl ändå när vi låg under mot något oseedat lag med en slagare kvar och vi måste varva för att vinna. Jag kliver fram för att slå och just då kommer red bull förbi och delar ut sportdryck. Jag halsar en burk och får på ett hyfsat slag, de tappar bollen och missar kastet till brännaren. Jag varvar och vi vinner, det året slutade vi sedan 7a i cupen. Svårt att hitta något dåligt minne, men ett lite udda minne var när vi mötte "the lost vikings" och de sprang runt i någon form av träbåt. Jag var brännare och fick ett lite högt kast vilket gjorde att jag var tvungen att hoppa bakåt, rakt in i vikingarna som kom springande i sin båt. De hamnar under en gran, båten gick sönder och jag fick ett fint minne i form av ett långt ärr på underarmen. Jag fångade dock bollen :-)

 

 
(Äldre bild på en fokuserad Erik på brännplattan)

Slutligen, vad tycker du om de "nya" arrangörerna som kombinerar cupen med en festival?
- Jag tycker att det är bra. Kul med lite drag uppe på området. Sedan hade de ju lite problem med domarna, främst under första året. Nu verkar organisationen kring detta vara bättre.

5 snabba:

Innespel eller utespel?

-Utespel, vi har några riktigt vassa kastarmar
Medvind eller motvind?
-Medvind, vi slår generellt sett inte så bra så vi kan behöva all hjälp vi kan få.
Bränning eller snyggt poängslag?
-Bränning, eftersom jag är brännare tycker jag att det är en grym känsla att sätta en riktigt fin bränning
Varvning eller utebränning?
-Samma här, definitivt utebränning
Börja inne med +1p eller börja ute?
-Vi börjar alltid ute


Vi på Salmingbloggen vill tacka Erik för en fantastisk intervju. Vi vill även önska "Kom till sekretariatet!" all lycka i framtiden och hoppas att ni fortsätter bygga vidare på Er imponerande streak i många år till!

Av Strutsboa - 20 mars 2015 22:16

Många hade nog börjat ta våren för givet och jag har hört talas om allt fler spelare och lag som har tagit sig ut för lite brännbollsträning. Men idag kom ett bakslag - snön föll i Umeå...!


Vi i Salming har ännu inte tagit oss ut på vår första träning, men den första träningen är inplanerad till måndag och bara någon dag efter att träningen planerades in så kom alltså snön. Hur länge snön kommer ligga kvar är svårt att veta, men på något sätt är det lite typiskt. Hanna fick göra sin första träning i hagelstorm, så på ett sätt kanske det inte är mer än rätt att Oskar och Alicia får göra sin första träning i snö.

Jag har nu skickat ut förfrågan om intervjuer till tre lag som jag tycker att det skrivs för lite om. Vilka det är låter vi vara osagt tills vidare, men jag hoppas att samtliga väljer att ställa upp på en intervju.

Av Strutsboa - 19 mars 2015 22:13

De senaste åren har det varit väldigt mycket Salming, BK Rel, BCZ och andra topplag som det har skrivits om på internet och i tidningar. På slutet har Lokal fått mer och mer uppmärksamhet och Plakat Pirat och Boston Bruins är andra taggade lag som det skrivs en del om. Men enligt mig så finns det många duktiga och klassiska lag som sällan får uppmärksamhet. Så från och med nästa vecka tänkte jag därför börja med en liten reportageserie där jag, en gång i veckan, skriver ett inlägg om ett lag som jag anser att det skrivs väldigt lite om. 

Om ni har förslag på lag som jag bör ha med i min serie så får ni gärna ta kontakt med mig eller skriva en kommentar här på bloggen.

I övrigt så börjar man tappa lite fantasi när man har drivit bloggen i några år, så om ni har tips eller idéer på vad jag kan skriva om så tas det väldigt tacksamt emot. Om ni själva vill skriva en gästkrönika så går det nog också att ordna.

Av Strutsboa - 15 mars 2015 13:45

Jesper Karlberg fortsätter med sin höga aktivitet och intressanta ämnen på den nyss övertagna brännbollsbloggen. Just nu känns det som att jag snålåker på hans blogg, för återigen har jag tänkt att ge lite av min syn på ämnet som Jesper tar upp. Den här gången skriver han (i grova drag) att topplagen förhindrar en återväxt inom brännbollen genom att man värvar spelare ifrån lag som är placerade på ungefär plats 17-32.


Till viss del är Jespers åsikter sanna, eftersom att det kortsiktigt givetvis innebär att laget som tappar en duktig spelare blir försvagat. Det är också en stor anledning till att jag alltid brukar försöka prata med lagledaren först när en spelare ska försöka värvas ifrån ett sådant lag. När t.ex både Alicia och Oskar värvades så tog jag kontakt med lagledaren först för att höra hur de resonerade och i fallet med Olof så var det han själv som var lagledare i laget.

Men hur ser det då ut på längre sikt för brännbollen att spelare värvas?


I det fallet så är jag inne på att en idrott alltid behöver en väl utvecklad elitnivå för att kunna utvecklas. Jag tror inte att vi hade varit lika bra som vi är nu om det inte vore för BK Rel, BCZ, Fantomen eller andra topplag och jag tror inte att många av de lagen hade varit lika bra som de är nu om inte vi eller andra topplag hade funnits. 

Nu spekulerar jag bara, men det skulle till och med kunna vara så att vissa spelare som startar egna lag tränar extra hårt eftersom att de drömmer om att en gång få chansen i ett topplag. Som brännbollsentusiast med drömmar om att vinna brännbollsyran kan det vara svårt att ha 11 kompisar som är duktiga och som har samma höga målsättning och ambition med sitt spelande. Om möjligheten att byta till ett topplag aldrig hade funnits så kanske de inte hade tränat lika hårt eller i vissa fall kanske inte ens hade startat det där kompislaget en gång i tiden. Jag tror t.ex att det är långt ifrån säkert att ett sådant lag som Lokal hade spelat över 70 träningsmatcher ifjol och satsat enormt om det inte vore för att det fanns en toppnivå att försöka sträva efter att komma ikapp. Om de hade kommit ikapp och seglat förbi övriga lag redan efter 30 matcher så är det mycket möjligt att deras enorma motivation och drivkraft till viss del hade avtagit och de hade aldrig nått den nivån som de nu kommer att nå.


Som lagledare i ett topplag så har jag fått följande frågor många gånger: "vad behöver ni för spelare?" och "vad behöver jag bli bättre på för att vara aktuell för er?". Dessa frågor tycker jag är tecken på att min tes stämmer, det finns med andra ord spelare som tränar extra hårt för att kunna ta en plats i ett topplag och vill utveckla sig för att få chansen. Det är på det sättet jag menar när jag säger att jag tror att topplag bidrar till en långsiktig utveckling för brännbollen.

Bara för att prata om mig själv så minns jag när min pappa och farbror spelade brännboll i början av 90-talet när jag och Johan fortfarande satt i barnvagn. Redan då tyckte man att brännbollen var rolig och hoppades att man själv skulle kunna spela i ett bra lag i framtiden. Nu har jag haft väldig tur med att familj och kompisar har varit duktiga inom brännboll så det har gått att bygga vidare på laget, men många brännbollsentusiaster kanske inte har lika tur som mig i det avseendet.

Sedan tycker jag nästan att det låter på tonläget som att topplagen är onda och stjäl spelare ifrån andra lag, men man ska komma ihåg att spelarna faktiskt själva vill byta. I många fall kan det säkert även leda till att spelarna som byter lag höjer sin motivation och når en nivå som de annars inte hade nått.

Det jag vill få sagt med detta inlägg står redan i rubriken, att man alltid kan se saker på två olika sätt. Jag förstår som sagt Jespers tanke, men man kan även välja att se det på sättet att detta är viktigt för brännbollens långsiktiga utveckling att det finns topplag att sträva mot - både som spelare och lag.


Vilken fördel/nackdel som väger tyngst är svårt att sia om, men jag personligen tror att det är mer positivt än negativt.

Av Strutsboa - 14 mars 2015 00:40

För drygt två veckor sedan bjöd Iksu brännboll in till ett regelmöte där årets nya regler och regeltolkningar diskuterades. Jag kunde tyvärr inte delta på detta möte, så jag hade egentligen tänkt vänta med att skriva ett inlägg tills Iksu brännboll gick ut med någon information om de nya reglerna. Men eftersom att detta inte har gjorts än, så skriver jag nu ett inlägg taget från minnet ifrån det som jag har fått återberättat.

Nya regler/regeltolkningar för 2015 (med reservation för fel):

*Vid oavgjort vinner laget som började slå
-
Detta är väl enligt mig den regeländring som är mest intressant. De flesta har länge varit överens om att det är en fördel att börja ute, men nu minskar alltså den fördelen genom att man förlorar vid lika resultat. Med tanke på att det i princip varje år är någon match som slutar oavgjort, så kan den absolut ha effekt.

*Handskar tillåts i innespelet

-Tidigare har handskar varit helt otilåtet enligt reglerna, men nu tillåts det alltså inne. Tanken är ökad säkerhet då vissa spelare kan tycka att det ger ett bättre grepp.

*Om 7 spelare av samma kön används samtidigt i spel så döms utebränning
-
Detta skedde faktiskt i en sommarcup i år när jag uppmärksammade att BK Rel vid ett tillfälle använde sig utav 7 killar mot Lokal. Den gången upptäckte varken motståndare eller domare situationen och även om det hade uppmärksammats är det svårt att veta vad domaren hade gjort eftersom att det inte funnits med i reglerna. Nu finns det i alla fall en regel för någonting som dock ytterst sällan förekommer. Jag vet därmot inte vad som händer om utelaget skulle använda sig utav 7 spelare av samma kön. Sedan har jag inte helt fått klarhet på hur domaren ska agera i detta fall. Om t.ex 7:e killen går fram till slagplattan och domaren ser detta, ska han då säga till eller ska han invänta slaget och då döma utebränning?

*"Vid uppenbar yttre påverkan av publiken så skall slaget slås om"
-
Detta är en regel som jag är ytterst osäker på hur man har valt att formulera sig, men jag hoppas att man formulerar den på ett bra sätt. Spontant är jag skeptisk till införandet av denna regel, men jag avvaktar som sagt till jag ser exakt hur den är utformad. Om jag träffar som sista slagare så vill jag nämligen inte riskera att måsta slå om det slaget för att eventuellt någon i publiken har varit inne på planen. Jag tycker även att man begränsar domarens valmöjligheter i och med att man skriver att slaget "skall" slås om.

*Om slagträt eller remmen går sönder i slaget så godkänns INTE slaget, oavsett var bollen hamnar
-Spontant känns regeln vettig eftersom att det kan vara en stor fara vid ett sönderslaget trä. Enda frågetecknet från min sida är om slagaren spelar med ett trä som är tillhandahållet från arrangören, är det då spelarens fel att trät gått sönder? Nu är det förmodligen ingen stor grej eftersom att de flesta "seriösa" lagen har med sig sina egna slagträn, men det kan vara värt att tänka på.

*(Om bollen går sönder så spelas bollen klart som vanligt och sedan byts bollen ut inför nästa slag)
-Jag sätter denna regel inom parantes eftersom att jag är lite osäker på vad som egentligen bestämdes, men jag tror att det är som jag skrev. För ca. 5 år sedan minns jag att ett lag blev irriterad över att man inte fick slå om sitt slag som sista slagare när bollen gick sönder. Nu är det alltså slagarens skyldighet att uppmärksamma fel på bollen innan slaget slås och om bollen går sönder på grund av slaget så är det bara att gilla läget.

*Slagare som är i luften ovanför slagplattan när slaget slås ska bedömas vara "på plattan"
-Det finns slagare som "hoppar till" just när de slår. Jag tycker att detta är ett bra initiativ för att minska risken för missförstånd eller att domare tolkar slagen olika.

*Alla slagträn ska ha fastskruvade remmar
-Det har lossnat mängder av remmar från trän där remmen är fäst med ett stift. Därför kommer det i år krävas att remmen är fastskruvad för att ett medtaget slagträ ska godkännas. Tanken är att arrangören ska byta ut från stift till skruv på alla sina egna trän.


Det är mycket möjligt att jag har glömt någon regel eller att jag har kommit ihåg fel, så ta därför inte det jag har skrivit med 100% säkerhet innan detta har blivit bekräftat. Jag hoppas att någon från Iksu brännboll kan bekräfta och/eller korrigera eventuella fel, samt förtydliga där man anser att det behövs. Jag har i alla fall gjort ett försök taget från minnet och hoppas att det är bättre än ingenting.

Spontant så är jag väldigt nöjd med att man har lagt ned tid på att utforma regler för mindre vanligt förekommande situationer även om jag inte är helt överens med allt. Tydlighet är alltid bra och ju färre oklarheter/kryphål som finns i reglerna desto bättre.

Bra även att man tog till sig av önskemålet att bjuda in "utomstående" till regelmötet och jag hoppas och tror att det är någonting som man kommer att fortsätta med. Förutom att det ger en ökad trovärdighet utåt sett att alla får vara med och påverka, så öppnar det även upp för intressanta tankar från "utomstående". De som sitter med i Iksu brännboll är jätteduktiga och samtliga har en gedigen brännbollsbakgrund, men många har suttit i styrelsen ett tag, så jag tror absolut att det kan vara bra med idéer även utifrån.

Av Strutsboa - 11 mars 2015 00:00

Jesper Karlberg har tagit över brännbollsbloggen och har redan kommit igång på ett bra sätt, det ska bli riktigt spännande att följa hans tankar under våren. I sitt senaste inlägg så går han igenom vilka faktorer som han tror leder till att ett lag blir hatat och han går även in lite mer specifikt och nämner vissa lag i sin diskussion. Just det ämnet vill jag inte ge mig in i, utan jag tänkte snarare gå in på ett mer generellt plan kring "hatet" som finns inom brännboll och vad det kan ha för effekter på brännbollen. Det var framförallt kommentaren från signaturen "Brink_ÖRS" som gav mig inspiration till att gå in djupare i ämnet och skriva denna krönika och jag kommer i första hand att fokusera på "näthatet" som förekommer.

Brink_ÖRS skrev såhär:
"Jag måste säga att jag tycker att det ”hat” som uppstår mot vissa lag som faktist kan förstöra matcher. Jag tycker personligen att det finns alldeles för många mather där publikens beteende mot lag som de ogillar har påverkat matchen för mycket. Det är på något sättt dags för Yran att på något sätt lösa de problem som finns"

 

 

Brännbollen framställs näst intill alltid som "en folkfest" och det är den såklart också. Hundratals lag, tusentals supportrar och en festival som växer sig större och större gör Brännbollsyran fantastisk. Sista helgen i maj är en riktig återvändarhelg där mer eller mindre hela Umeå är enat och en helg som tusentals personer ser fram emot. Men jag tycker ändå det som "Brink_ÖRS" nämner är värt att ta upp.


Vi lever idag i en tid där "näthat", "internet-troll" och liknande blir allt mer vanligt och det finns till och med TV-program i ämnet. Näthat är någonting som jag (och förhoppningsvis de flesta med mig) vill att vi i så stor utstäckning som möjligt ska kunna hålla borta från brännbollen. I dagsläget är det väldigt enkelt att via en anonym signatur delge sina tankar på internet och detta är självklart både positivt och negativt.


Det positiva är givetvis att yttrandefriheten finns och att alla har rätt till sin åsikt, men det finns även negativa aspekter. Jag känner personligen spelare som har lagt ner med brännboll under en längre tid (+5 år) på grund av saker som har skrivits på internet och jag vet flera som seriöst har övervägt det. "Är det värt det?" är en fråga som jag har hört ställas flertalet gånger. Som tur var verkar det oftast vara värt det, eftersom att majoriteten trots allt fortsätter, men jag tycker ändå att det är väldigt tråkigt att frågan ens ska behöva ställas och jag blir lika ledsen varje gång jag hör den. 


Personligen tar jag inte åt mig särskilt mycket eftersom att jag har varit med så länge och känner mig trygg i mina egna åsikter och vet ganska väl vad både mina egna och mitt lags svagheter och styrkor är, men jag vet att det finns andra som tar hårt på saker som skrivs/sägs. Bara för att ta vårt eget lag som exempel så kommer vi i år att ha två spelare som är blott 17, respektive 19 år gamla. Nu vet jag att både Oskar och Alicia är tuffa personer, men jag nämner det ändå för att ge lite perspektiv till er som skriver. 

Som bloggare har jag flera gånger fått höra att jag är för snäll, eller i vissa fall till och med att jag är "för mesig" när jag skriver. Om man jämför mig med en journalist som ska skriva om t.ex Svenska landslaget i fotboll så stämmer det såklart, men om man skriver om brännboll så tycker jag inte att man behöver ta fram motorsågen för att bygga upp ett intresse. Att Zlatan som tjänar miljoner i veckan får ta lite kritik när han gör en dålig match, det tillhör hans jobb. Men tillhör det verkligen brännbollen att folk ska få höra att man är "dålig", "tjock", "värdelös", "menlös", "springer roligt" eller är en "gubbjävel"? I mina ögon hör det inte hemma inom brännbollen. 


För mig ska brännboll vara just det som den utger sig för att vara - en folkfest! 

Vad vill jag då få ut av denna krönika?

Jag är, och har alltid varit, en stark förespråkare för att folk ska vädra sina åsikter. Jag har genom att bedriva blogg och starta brännbollsforum aktivt försökt att bidra till detta och jag har även försökt att få igång diskussioner på facebook. Det jag menar är att man ibland kanske ska tänka igenom det man skriver innan man skickar iväg det. Någonting som är "med glimten i ögat" eller "inte så allvarligt" för personen som skriver det, kan tas väldigt hårt för någon annan. 

Vissa kommer säkert att tycka att jag överdriver eller att jag "gör ett problem av någonting som inte finns", men faktum är att jag har hört från flera håll av personer som tycker att detta är jobbigt och jag vet som sagt spelare som har tagit längre uppehåll från brännbollen på grund av detta. Så även om just ni inte tycker att detta är ett viktigt ämne, så finns det många andra som tycker det.

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards