Salming

Direktlänk till inlägg 14 mars 2015

Nya regler för i år!

Av Strutsboa - 14 mars 2015 00:40

För drygt två veckor sedan bjöd Iksu brännboll in till ett regelmöte där årets nya regler och regeltolkningar diskuterades. Jag kunde tyvärr inte delta på detta möte, så jag hade egentligen tänkt vänta med att skriva ett inlägg tills Iksu brännboll gick ut med någon information om de nya reglerna. Men eftersom att detta inte har gjorts än, så skriver jag nu ett inlägg taget från minnet ifrån det som jag har fått återberättat.

Nya regler/regeltolkningar för 2015 (med reservation för fel):

*Vid oavgjort vinner laget som började slå
-
Detta är väl enligt mig den regeländring som är mest intressant. De flesta har länge varit överens om att det är en fördel att börja ute, men nu minskar alltså den fördelen genom att man förlorar vid lika resultat. Med tanke på att det i princip varje år är någon match som slutar oavgjort, så kan den absolut ha effekt.

*Handskar tillåts i innespelet

-Tidigare har handskar varit helt otilåtet enligt reglerna, men nu tillåts det alltså inne. Tanken är ökad säkerhet då vissa spelare kan tycka att det ger ett bättre grepp.

*Om 7 spelare av samma kön används samtidigt i spel så döms utebränning
-
Detta skedde faktiskt i en sommarcup i år när jag uppmärksammade att BK Rel vid ett tillfälle använde sig utav 7 killar mot Lokal. Den gången upptäckte varken motståndare eller domare situationen och även om det hade uppmärksammats är det svårt att veta vad domaren hade gjort eftersom att det inte funnits med i reglerna. Nu finns det i alla fall en regel för någonting som dock ytterst sällan förekommer. Jag vet därmot inte vad som händer om utelaget skulle använda sig utav 7 spelare av samma kön. Sedan har jag inte helt fått klarhet på hur domaren ska agera i detta fall. Om t.ex 7:e killen går fram till slagplattan och domaren ser detta, ska han då säga till eller ska han invänta slaget och då döma utebränning?

*"Vid uppenbar yttre påverkan av publiken så skall slaget slås om"
-
Detta är en regel som jag är ytterst osäker på hur man har valt att formulera sig, men jag hoppas att man formulerar den på ett bra sätt. Spontant är jag skeptisk till införandet av denna regel, men jag avvaktar som sagt till jag ser exakt hur den är utformad. Om jag träffar som sista slagare så vill jag nämligen inte riskera att måsta slå om det slaget för att eventuellt någon i publiken har varit inne på planen. Jag tycker även att man begränsar domarens valmöjligheter i och med att man skriver att slaget "skall" slås om.

*Om slagträt eller remmen går sönder i slaget så godkänns INTE slaget, oavsett var bollen hamnar
-Spontant känns regeln vettig eftersom att det kan vara en stor fara vid ett sönderslaget trä. Enda frågetecknet från min sida är om slagaren spelar med ett trä som är tillhandahållet från arrangören, är det då spelarens fel att trät gått sönder? Nu är det förmodligen ingen stor grej eftersom att de flesta "seriösa" lagen har med sig sina egna slagträn, men det kan vara värt att tänka på.

*(Om bollen går sönder så spelas bollen klart som vanligt och sedan byts bollen ut inför nästa slag)
-Jag sätter denna regel inom parantes eftersom att jag är lite osäker på vad som egentligen bestämdes, men jag tror att det är som jag skrev. För ca. 5 år sedan minns jag att ett lag blev irriterad över att man inte fick slå om sitt slag som sista slagare när bollen gick sönder. Nu är det alltså slagarens skyldighet att uppmärksamma fel på bollen innan slaget slås och om bollen går sönder på grund av slaget så är det bara att gilla läget.

*Slagare som är i luften ovanför slagplattan när slaget slås ska bedömas vara "på plattan"
-Det finns slagare som "hoppar till" just när de slår. Jag tycker att detta är ett bra initiativ för att minska risken för missförstånd eller att domare tolkar slagen olika.

*Alla slagträn ska ha fastskruvade remmar
-Det har lossnat mängder av remmar från trän där remmen är fäst med ett stift. Därför kommer det i år krävas att remmen är fastskruvad för att ett medtaget slagträ ska godkännas. Tanken är att arrangören ska byta ut från stift till skruv på alla sina egna trän.


Det är mycket möjligt att jag har glömt någon regel eller att jag har kommit ihåg fel, så ta därför inte det jag har skrivit med 100% säkerhet innan detta har blivit bekräftat. Jag hoppas att någon från Iksu brännboll kan bekräfta och/eller korrigera eventuella fel, samt förtydliga där man anser att det behövs. Jag har i alla fall gjort ett försök taget från minnet och hoppas att det är bättre än ingenting.

Spontant så är jag väldigt nöjd med att man har lagt ned tid på att utforma regler för mindre vanligt förekommande situationer även om jag inte är helt överens med allt. Tydlighet är alltid bra och ju färre oklarheter/kryphål som finns i reglerna desto bättre.

Bra även att man tog till sig av önskemålet att bjuda in "utomstående" till regelmötet och jag hoppas och tror att det är någonting som man kommer att fortsätta med. Förutom att det ger en ökad trovärdighet utåt sett att alla får vara med och påverka, så öppnar det även upp för intressanta tankar från "utomstående". De som sitter med i Iksu brännboll är jätteduktiga och samtliga har en gedigen brännbollsbakgrund, men många har suttit i styrelsen ett tag, så jag tror absolut att det kan vara bra med idéer även utifrån.

 
 
Ingen bild

PH

14 mars 2015 12:11

lite korta kommentarer, jag var inte med på sista mötet så jag är inte helt säker på vad som skrivits ner men:

1. att ge +0.5 poäng för att börja inne är inte huvudsakligen för att balansera fördelar utan för att underlätta vid användande av räkneblock. Jag själv har gjort tabben att inte ha koll på halvtidsresultat i finalen på en sommarcup och gav segern till fel lag för en stund..
2. det var en hel del farligt spel med trän som flög titt som tätt förra yran därav de nya reglerna angående handskar och remmar. remmen i sig höjer säkerheten men den kan aldrig vara 100%-ig, slagaren måste också anpassa sig för att försöka hålla i trät. jag hoppas att nya regler för både arrangör och spelare ska minska skaderisken.
3. angående att säga till om sjunde killen kliver fram och ska slå så känner jag att det är upp till lagen själva att ha koll på men om jag dömde skulle jag nog säga till. det känns mest fair play
4. slagare i luften underlättar för domare och spelare och domare kan fokusera på viktigare saker i spelet som tjuvstarter mm.
5. yttre påverkan är en sak som är svårbedömd, men jag tror inte vi sa att den SKALL gå om utan att domaren får göra en bedömning att slå om bollen. tidigare har det bara funnits giltig/ogiltig i skalan.

 
Ingen bild

Kapten Plakat

14 mars 2015 20:29

Jag upplever att du har fått huvuddragen rätt. I och med att reglerna inte är slutgiltigt formulerade så är det inte riktigt möjligt att rätta till någonting.

 
Ingen bild

Jesper

14 mars 2015 23:39

Jotack PH, den finalen är svår att glömma ;) Men det känns som en bra regel. Både för att förenkla och för att ge en fördel till de som börjar inne.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 2 september 2023 20:00


Grupp AMagnum P.I - Äh, nu tar vi helg! 67-27High rise - Fjöl av 77-69Magnum P.I - Plakat pirat 81-61 High rise - Äh, nu tar vi helg! 67-36Fjöl av - Magnum P.I 83-56Plakat pirat - Äh, nu tar vi helg! 52-39High rise - Plakat pirat 114-42Plakat pirat...

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards