Salming

Direktlänk till inlägg 15 mars 2015

Ett mynt har alltid två sidor!

Av Strutsboa - 15 mars 2015 13:45

Jesper Karlberg fortsätter med sin höga aktivitet och intressanta ämnen på den nyss övertagna brännbollsbloggen. Just nu känns det som att jag snålåker på hans blogg, för återigen har jag tänkt att ge lite av min syn på ämnet som Jesper tar upp. Den här gången skriver han (i grova drag) att topplagen förhindrar en återväxt inom brännbollen genom att man värvar spelare ifrån lag som är placerade på ungefär plats 17-32.


Till viss del är Jespers åsikter sanna, eftersom att det kortsiktigt givetvis innebär att laget som tappar en duktig spelare blir försvagat. Det är också en stor anledning till att jag alltid brukar försöka prata med lagledaren först när en spelare ska försöka värvas ifrån ett sådant lag. När t.ex både Alicia och Oskar värvades så tog jag kontakt med lagledaren först för att höra hur de resonerade och i fallet med Olof så var det han själv som var lagledare i laget.

Men hur ser det då ut på längre sikt för brännbollen att spelare värvas?


I det fallet så är jag inne på att en idrott alltid behöver en väl utvecklad elitnivå för att kunna utvecklas. Jag tror inte att vi hade varit lika bra som vi är nu om det inte vore för BK Rel, BCZ, Fantomen eller andra topplag och jag tror inte att många av de lagen hade varit lika bra som de är nu om inte vi eller andra topplag hade funnits. 

Nu spekulerar jag bara, men det skulle till och med kunna vara så att vissa spelare som startar egna lag tränar extra hårt eftersom att de drömmer om att en gång få chansen i ett topplag. Som brännbollsentusiast med drömmar om att vinna brännbollsyran kan det vara svårt att ha 11 kompisar som är duktiga och som har samma höga målsättning och ambition med sitt spelande. Om möjligheten att byta till ett topplag aldrig hade funnits så kanske de inte hade tränat lika hårt eller i vissa fall kanske inte ens hade startat det där kompislaget en gång i tiden. Jag tror t.ex att det är långt ifrån säkert att ett sådant lag som Lokal hade spelat över 70 träningsmatcher ifjol och satsat enormt om det inte vore för att det fanns en toppnivå att försöka sträva efter att komma ikapp. Om de hade kommit ikapp och seglat förbi övriga lag redan efter 30 matcher så är det mycket möjligt att deras enorma motivation och drivkraft till viss del hade avtagit och de hade aldrig nått den nivån som de nu kommer att nå.


Som lagledare i ett topplag så har jag fått följande frågor många gånger: "vad behöver ni för spelare?" och "vad behöver jag bli bättre på för att vara aktuell för er?". Dessa frågor tycker jag är tecken på att min tes stämmer, det finns med andra ord spelare som tränar extra hårt för att kunna ta en plats i ett topplag och vill utveckla sig för att få chansen. Det är på det sättet jag menar när jag säger att jag tror att topplag bidrar till en långsiktig utveckling för brännbollen.

Bara för att prata om mig själv så minns jag när min pappa och farbror spelade brännboll i början av 90-talet när jag och Johan fortfarande satt i barnvagn. Redan då tyckte man att brännbollen var rolig och hoppades att man själv skulle kunna spela i ett bra lag i framtiden. Nu har jag haft väldig tur med att familj och kompisar har varit duktiga inom brännboll så det har gått att bygga vidare på laget, men många brännbollsentusiaster kanske inte har lika tur som mig i det avseendet.

Sedan tycker jag nästan att det låter på tonläget som att topplagen är onda och stjäl spelare ifrån andra lag, men man ska komma ihåg att spelarna faktiskt själva vill byta. I många fall kan det säkert även leda till att spelarna som byter lag höjer sin motivation och når en nivå som de annars inte hade nått.

Det jag vill få sagt med detta inlägg står redan i rubriken, att man alltid kan se saker på två olika sätt. Jag förstår som sagt Jespers tanke, men man kan även välja att se det på sättet att detta är viktigt för brännbollens långsiktiga utveckling att det finns topplag att sträva mot - både som spelare och lag.


Vilken fördel/nackdel som väger tyngst är svårt att sia om, men jag personligen tror att det är mer positivt än negativt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Av Strutsboa - 4 juni 2023 19:18

16-delsfinal Salming - Sista Hawaii Bossen 104-40Herman och hans hund - Det är en pyroman på plan 67-52Bränn inte Bullen - Samlag(et) 75-73The Pittsburgh Steelers - BK Spek 77-61Gavvas granader - Yörgenligan 80-77De rinner BK - Don´t stop beleiv...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards