Salming

Direktlänk till inlägg 29 mars 2015

Högst är Större än Längst - (Lag som det skrivs för lite om)

Av Strutsboa - 29 mars 2015 17:13

Idag är det söndag och således dags för den andra delen i reportageserien "Lag som det skrivs för lite om". Dagens inlägg kommer att handla om Högst är Större än Längst, som så sent som 2012 var i kvartsfinal i Brännbollsyran efter att ha slagit ut BK Rel i 8-delsfinalen. Precis som Kom till sekretariatet så är Högst är Större än Längst ett lag som jag vet ganska lite om. Med tanke på hur bra meriter laget har så är jag övertygad om att det är fler än jag som är intresserad av att veta mer om deras lag, så därför tog jag kontakt med Johan Selander för en intervju.

  
(Johan Selander, Högst är Större än Längst)


Hej Johan, kan du börja med att berätta lite grann om dig själv och laget? 

- Laget skapades av tre killar från Carlshem/Carlshöjd och en från Innertavle. Jag, Eric ”EC” Carlsson (numer Eric Janze), Per ”Lightning” Samuelsson och Martin ”B” Båtsman. Lagets ursprungliga namn var UBB. Vad det är en förkortning för vet man eller så vet man det inte. Vi spelade några turneringar och var en poäng ifrån att spöa BKV Mighty Sorks i seedningsmatch ett kallt och regnigt år på universitetsängarna. Vi spelade i shorts och t-shirt trots vädret. BKV spelade i regnjackor och torkade av trät mellan varje slag. Bitterheten efter den förlusten var avgrundsdjup. Ungdomlig entusiasm förlorade denna gång och vi bytte namn till Högst är Större än Längst året efter. Vips så blev vi seedade och har varit det sedan dess. Jag vet inte hur många år det var i rad men fler än tio tror jag, om jag inte missminner mig. Våra bästa placeringar har varit en elfte plats och 2012 då vi slutade på en femteplats utslagna av självaste Salming. Laget består till största del av spelare av den evigt unga årgången 1979 men även kryddat med ett par rutinerade pjäser födda året innan.

 

Lite kuriosa är att ett år för länge sedan så värvade vi in en kusin till EC, Monica Lönnerborg. Hon visade sig slå som en häst sparkar och var, trots sin blyghet, ett otroligt bra tillskott till laget. Under yran blev det sedan fest och det ena ledde till det andra. Idag är Monica och Richard ”croolie” Ramnefält gifta och har två barn. De båda har sedan dess deltagit i alla cuper. Monica har även vunnit speedshootingen för damer ett par gånger. Numer så brukar vi ha en regelrätt dagisverksamhet runt våra matcher. Per ”Lightning” Samuelsson blev i dagarna pappa till sitt andra barn och det blir barn nummer 16 om jag räknar ihop barn till spelare i dagens lag (jag har säkert missat något också).


   
(Rickard Ramnefält, Högst är Större än Längst)


Vad ser du som era styrkor/svagheter?

- Från starten har vi alltid spelat med en matchpepp som är svår att toppa. Om vi får vittring så kan vi nog vinna mot vilket lag som helst. Det har också varit något som hindrat oss från att gå långt vissa turneringar. Vi har helt enkelt lagt för mycket krut på matcherna i gruppspelet. En otrolig mängd rutin gömmer sig dock i laget. Det är definitivt vår största styrka. Sen vill jag påstå att det inte finns något lag i nutida brännbollen som slår högre än Per ”Lightning” Samuelsson och Olov ”St Anger” Angeria.

Vår svaghet har, de senaste tio åren, varit bristen på träningar tillsammans. Jag själv har bott i Uppsala sedan 2002 och åkt hem varje år. Men det för med sig att vi inte spelat ihop oss som ett lag och skulle helt enkelt må bra av fler tävlingsmatcher.

 

                

 

 

Hur ser läget ut inför i år? -Nyförvärv/spelarförluster?

- Läget ser ut ungefär som vanligt. Skillnaden från ifjol är dock att vi numer är oseedade eftersom vi förlorade mot något skräpgäng. Jag missade en lyra, det blev lika och vi åkte på färre poäng inne. Jag skulle inte kalla mig själv för dålig förlorare men efter den matchen tog det ett par timmar innan det gick att föra en vettig konversation med mig. Det blir inga fler missade lyror helt enkelt. Åter till ämnet så kommer Helena ”övertänd” Öberg att vara tillbaka till denna turnering. Med henne i laget hade vi fortfarande varit seedade. Hon har förmågan att höja peppen och har varit med och spelat med oss men också många turneringar med Locco Boobs. Sedan jobbar vi på ett riktigt spännande nyförvärv. Jag kan inte avslöja något men det kan mycket väl dyka upp en ny spelare till årets turnering. Det rör sig om en spelare med hög klass. Den exakta uppställningen under cupen är inte helt spikad men stommen kommer att vara densamma. Med tanke på peppen det för med sig att svara på dessa frågor så kommer Johan ”The Darkness” Selander kanske återuppstå detta år (dvs jag). Vad det innebär kommer våra stackars motståndare att få lida av.

Vad har ni för målsättning?
- Vinna hela skiten skulle ju inte vara så dumt. Min personliga målsättning får bli att inte missa en enda lyra genom hela turneringen och att få stå som sista slagman i finalen, peka med trät mot skyarna och skicka upp bollen i omloppsbanan. Vi är ett lag som varit med länge och vi kan vinna mot alla lag en bra dag. Just att så många inte har koll på vilka vi är, det är något som vi får se till att ändra på i sommar.


   
(Helena Öberg, Högst är Större än Längst) 


Bästa/sämsta brännbollsminne?

- Det bästa minnet är när vi till slut lyckades vinna mot självaste BK Rel på fler poäng inne (matchen slutade 75-75). Detta var trots att Richard ”Croolie” Ramnefäldt valt att stanna på tredje konan på matchens sista slag. Detta trots att jag vrålade som en besatt. Efter en eufori tillsammans med alla våra fans gick vi upp och blev manglade av självaste Salming med 85-51. Vi hade helt enkelt inte någon tid alls att ladda om och var inte redo när matchen drog igång. Jag tycks minnas att vi hade Salming med sista slagare ett antal gånger och med lite tur hade det i alla fall kunnat bli en jämnare match. Salming vann sedan finalen mot ”På Bana 1” med 93-41 och vi slutade 5a. Det är Högst bästa placering i turneringen, än så länge. Det är svårt att sudda ut känslan efter förra årets förlust i seedningsmatchen. Men jag vill ändå påstå att förlusten mot BKV Mighty Sorks var värre.

Vad tycker du om den nya arrangören som nu har varit i drygt 2 år?
-Jag tror att brännbollscupen sakta men säkert hade dött ut om de inte tagit över. Första året var det en del saker jag inte gillade riktigt och framför allt strulet med tillsättning av domare. Men de utvecklar cupen varje år. Jag tror de drivs av samma glöd som alla vi entusiaster som ger oss ut för att nöta sorkar på fritiden för att kunna stå emot pressen när man står där som siste slagman och det är vinna eller försvinna. De är mycket duktiga på själva marknadsföringsbiten och ligger helt rätt i tiden. Jag skulle gärna se några fler peppvideos runt själva brännbollscupen. Vi (min kompis Melker Karlberg) gjorde en video om första dagen ifjol som jag sedan tittat på och drömt mig tillbaka. (https://vimeo.com/123541327) Jag vet att Bränn inte Bullen också kastat ihop någon och det vore kul om fler lag satsade lite på att göra lite filmer.


Vilka ser du som favoriter i år?
- Salming har varit cupens bästa lag i flera år nu och jag skulle sätta lägst odds på dem även om det säkerligen kommer stå mellan 5-6 lag som har kapaciteten att vinna cupen. För att Salming skall missa guldet så behöver de nog bli utslagna lite tidigare. De lag som besitter kvalitén har lite svårt med bredden och är nog trötta när det börjar närma sig de sista matcherna.



5 snabba:

Innespel eller utespel?

- Svårt att svara på. Vi har ett stabilt utespel och missar få lyror. Däremot skulle vi behöva någon vass arm för att se det som spetskvalité. Innespelet är lite för ostabilt för att jag ska gilla det. Vi har några väldigt pålitliga hissare i laget men när de väl missar tenderar resten av laget göra det också.


Medvind eller motvind?
- Motvind. Det går att slå mycket högre i motvind. Alla slag med lufttid under 6 sekunder räknas hos oss som en sork.


Bränning eller snyggt poängslag?
- Om det är en hiss som är så hög och har så lång lufttid att utespelarna missar den så går jag på snyggt poängslag.


Varvning eller utebränning?
- Varvning. Regeln i Högst är Större är att om man varvar så slår man igen. Både jag och Richard ”Croolie” Ramnefeldt har varvart två i rad. Tre i rad är ännu inte gjort. Kanske är 2015 året då det händer.


Slå högst eller längst?
- Glöm aldrig att Högst ALLTID är Större än Längst!


Vi på Salmingbloggen vill tacka Johan för denna fantastiska intervju och önska laget lycka till i framtiden

 
 
Ingen bild

Kapten Plakat

30 mars 2015 17:49

Åter igen kul att få läsa om bra lag som brinner för brännboll. Kul att det blir så långa intervjuer med så mycket innehåll! Det är alltid roligare att se lag sen i yran när man vet mer om dem!

 
Ingen bild

Brink_ÖRS

30 mars 2015 20:51

Kul att Högst får lite uppmärksamhet!Definitivt värda det, även om jag fortfarande är lite bitter på vår förlust mot dem i 16-del för något år sedan. Ett trevligt och ödmjukt gäng som tänder till under match, precis som det ska vara på Yran.

 
Ingen bild

Salmingbloggen

30 mars 2015 23:21

En tredje intervju är nu sammanställd och kommer läggas ut på söndag, vilket lag det är återstår att se. Jag vill återigen passa på att tacka de som har blivit intervjuade. Samtliga tre (de två publicerade + den som kommer på söndag) har skrivit väldigt intressanta presentationer av sina lag och det har varit ett enkelt arbete för mig.

Skriv gärna en kommentar om vilka lag ni vill läsa om i framtiden. Jag har lite idéer själv, men det är många söndagar kvar till Yran, så det finns nog utrymme för en hel del önskemål också!

 
Ingen bild

PA

31 mars 2015 00:20

Fantastisk intervju! Ideer på lag: Hermii Vänner, Raska Daskar(mycket intressant intervju!!), Fama, Ubermench, Suger som Wettex

 
Ingen bild

claes

4 april 2015 08:41

Raska!!

Sen Fama har man ingen koll pa,

Pappa betalar
Lilla gruppen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Av Strutsboa - 4 juni 2023 19:18

16-delsfinal Salming - Sista Hawaii Bossen 104-40Herman och hans hund - Det är en pyroman på plan 67-52Bränn inte Bullen - Samlag(et) 75-73The Pittsburgh Steelers - BK Spek 77-61Gavvas granader - Yörgenligan 80-77De rinner BK - Don´t stop beleiv...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards