Salming

Alla inlägg den 19 april 2015

Av Strutsboa - 19 april 2015 23:06

Någonting som dyker upp med jämna mellanrum är diskussioner kring brännboll och ålder. Bland annat så undrar folk i vilken ålder man är som bäst i brännboll, men vissa undrar även hur gamla olika lag är. Det händer att folk säger "oj, är inte dom äldre?", men vanligast är ändå att folk tror att lagen är yngre än vad de egentligen är. Till att börja med så är det väldigt svårt att fastställa vid vilken ålder man som lag eller spelare är som bäst. Det finns vetenskapliga studier som visar på att man har sin fysologiska peak när man är 27 år gammal, men brännboll har så många fler aspekter än fysik så jag tror att optimalåldern är över 27 år i brännboll. Jag har valt att kolla lite grann på hur åldersstrukturen ser ut i år i topp-4 lagen från Yran. Av enkelhet så har jag valt att räkna att en person som är född 1980 är 35 år i år, oavsett om personen fyller år i januari eller december.

Det är inte helt enkelt att få rätt ålder på lagen, men jag har valt att utgå ifrån fjolårets trupp och sedan kompletterat med nyförvärven som jag har koll på. Det blir garanterat något fel, men det borde stämma ganska bra tycker jag.

Medelålder 2015:
Salming: 27,3 år
Dom Röda: 30,2 år
BCZ: 32,4 år

BK Rel: 35,4 år

Framförallt Salming och BK Rel har ett par spelare som drar upp medelåldern ganska betydligt, men även BCZ och Dom Röda har ett par spelare som är några år äldre än övriga laget. Nedan kommer därför en medelålder på lagen om de tar bort sina två äldsta spelare. Tanken med detta är att det förmodligen ger en bättre bild av hur lagens framtid ser ut (ofta är det de äldsta spelarna som slutar inom de närmsta åren) och då ser man vilken ålder det är på övriga spelare.

Salming: 24,4 år
Dom Röda: 29,7 år
BCZ: 31,4 år
BK Rel: 33,2 år


Vad säger då dessa siffror? Egentligen ingenting. Det verkar som att de flesta topplagen i år är omkring 30 år eller äldre, men det är svårt att veta om dessa lag var bättre för ett par år sedan eller om de kommer vara ännu bättre om ytterligare ett par år. Däremot är det väldigt få seedade lag som är under 25 år i medelålder, så det verkar ändå som att ålder och erfarenhet väger ganska tungt inom brännboll.

Någonting som ett par personer har frågat mig är hur unga egentligen Lokal är och eftersom att det är ett hårdsatsande lag så tyckte jag att det var intressant att kolla upp. Jag får det till att deras medelålder är 24,5 år (24,1 år om man tar bort de två äldsta, men Lokal är ganska jämngamla så där är det inte aktuellt på ett bra tag att spelare lägger av pga åldern). Personligen så tror jag att det kan höja på några ögonbryn att det bara skiljer 0,3 år mellan oss och Lokal om båda lagen plockar bort sina två äldsta spelare.



Det sägs ju att ålder bara är en siffra, så egentligen kanske hela det här inlägget är onödigt. Men diskussionen har kommit upp så många gånger att jag känner att det förmodligen kan finnas ett intresse av ett sådant inlägg. 

Av Strutsboa - 19 april 2015 14:49

Tyvärr kommer det ingen lagintervju idag från "Lag som det skrivs för lite om". Min ambition var att försöka skriva ett sådant inlägg varje söndag, men idag kommer det som sagt inget inlägg. Jag ska försöka knåpa ihop något annat ikväll, så det kanske blir ett annat inlägg som kompensation.

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards