Salming

Direktlänk till inlägg 22 april 2015

Hur ska en domare vara?

Av Strutsboa - 22 april 2015 12:00

I princip varje år pratas det om domarskandaler och felräkningar. Det klagas på att domarna är för dåliga och det sägs varje år att det ska jobbas mot en förbättring. Jag tänkte att man lite mer konstruktivt kan diskutera vad man egentligen önskar av en domare. Att man vill att en domare ska räkna rätt eller göra bra bedömningar är ju ganska självklart, så just sådana saker behövs det inte gå in så djupt på.

Personligen så tycker jag att det allra viktigaste är att domaren är engagerad. Om man som domare t.ex går upp i linje med 4:e konen när det är en tight bränning, då tycker jag inte att man som spelare kan klaga så mycket om domaren gör en bedömning som man själv inte är överens med. Dels så har domaren den bästa vinkeln från position, men framförallt så visar domaren att han är engagerad. Om däremot domaren står på sin utgångsposition bakom slagaren och man får en tveksam bränning mot sig, så blir i alla fall jag mer upprörd. Det finns tyvärr många skräckexempel på domare som inte har fokus på matchen, men jag vet att arrangörerna jobbar hårt kring detta.

En annan sak som jag uppskattar är domare som vågar ta "obekväma" beslut när de är befogade. Sedan jag tog över Salming 2007 så har vi spelat 8 brännbollsyror. Under dessa 8 yror har vi åkt på 0 tjuvstarter och motståndarna har åkt på 0 tjuvstarter mot oss. Jag ser det som ganska osannolikt att det inte har skett några tjuvstarter under dessa 8 år, förmodligen sker det några under varje match. Detta är någonting som jag tycker fungerar bättre under sommarcuperna, kanske är det för att spelarna själva dömer då och att det är många som är less på att det tjuvstartas så mycket. Däremot är det även i sommarcuper väldigt ovanligt att en domare dömer en tjuvstart när det är ett väldigt bra slag. Domaren kanske tänker "han hade ändå hunnit", men enligt mig ska man självklart döma tjuvstart oavsett hur klockrent slaget än är. I längdhopp så skulle aldrig en domare som kollar övertramp säga "äh, han hoppade ju 9 meter, spela roll att han trampade över med 2 ynka centimeter han hade ändå slagit världsrekord..."


Något som jag skarpt ogillar är domare som inte har koll på reglerna eller som gör egna tolkningar. Det värsta exemplet jag har varit med om var en domare som sa "står ni inte med avbytarna tydligt avskilda så kommer jag direkt att döma utebränning". Men det finns även mängder av exempel på domare som inte haft koll på om det är 2-slag bränd eller inte, huruvida när tiden ska anses vara slut eller som väljer att gå efter sitt egna protokoll trots att en poängtavla finns och således ska gälla.


Tanken med det här inlägget var inte att kritisera domare, under de senaste åren så tycker jag nämligen att vi mestadels har haft väldigt duktiga domare. Utan jag vill mer försöka få igång en diskussion om vad man som spelare uppskattar hos en domare så att nya (och gamla) domare får höra vad som spelarna efterfrågar.


Kommentera gärna om ni håller med, om jag har helt fel eller om det finns andra saker som ni själva uppskattar eller ogillar hos en domare!

 
 
Ingen bild

Malin från plakatpirat

22 april 2015 23:05

Bra skrivet!
För två år sedan i yran hade vi en situation som måste vara på topplistan av domarkommentarer. Ständigt internskämt för oss. Det slogs en hiss som hade gått någorlunda rakt OM det hade varit vindstilla men tack vare den starka vinden blev det ett riktigt tydligt snedslag. Vi påpekar detta och domaren säger "ja men den blåste ju ut". "Det var ju vindens fel" haha. Ska man skratta eller gråta!?

 
Ingen bild

Salmingbloggen

23 april 2015 22:57

Underbar historia! Det påminner lite om vår domare i gruppspelet i yran 2013. Vi slår ett slag som är säkert 3-4 meter innanför snedslagslinjen, men domaren dömer snett. "Från positionen där jag står ser det ut som ett snedslag!".

Värt att notera att domaren stod placerad en bit ovanför 1:a konen eftersom att han tyckte att det var bästa platsen att stå på.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Av Strutsboa - 4 juni 2023 19:18

16-delsfinal Salming - Sista Hawaii Bossen 104-40Herman och hans hund - Det är en pyroman på plan 67-52Bränn inte Bullen - Samlag(et) 75-73The Pittsburgh Steelers - BK Spek 77-61Gavvas granader - Yörgenligan 80-77De rinner BK - Don´t stop beleiv...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards