Salming

Alla inlägg den 25 april 2015

Av Strutsboa - 25 april 2015 14:00

Sent i torsdags efterfrågade jag tips till vad jag kan skriva om här på bloggen och det har redan kommit in några intressanta förslag. Bland annat så önskade signaturen "Mig" att jag skulle undersöka varför Umeå har blivit brännbollens Mecka och att jag skulle gå igenom lite historik kring brännbollscupen i Umeå och även skriva om andra turneringar. Tyvärr är livet som brännbollsbloggare inte allt för glamoriskt så jag kommer inte kunna gräva allt för mycket i detta ämne för tillfället. Jag hoppas att kunna gå in djupare i det någon gång i framtiden, men jag kan inte lova någonting. Däremot tänkte jag att jag kunde komma med lite egna reflektioner och tankar i ämnet.

Jag brukar ofta få frågan "vad är det bästa med brännollsyran?" när jag blir intervjuad av tv eller tidning eller om någon kompis frågar och för mig är svaret alltid lika självklart - alla kan vara med! Det spelar ingen roll om du är kille eller tjej, gammal eller ung, seriös eller oseriös, duktig eller dålig, spelare eller publik - alla kan vara med på något sätt och bidra till denna fantastiska folkfest! 

Av ovan nämnda anledning är det för mig en självklarhet att brännboll har alla förutsättninga för att vara en folkfest, men frågan är då som "Mig" undrar: Varför är Meckat just i Umeå?

Till att börja med så tror jag att det är en väldigt viktig del att Umeå är en universitetsstad. Kanske inte lika viktigt i dagsläget som när yran var som allra störst, men det har ändå varit viktigt för att bygga upp den starka traditionen som finns kring brännboll i Umeå. När yran var som störst så kändes det mer eller mindre som ett "måste" för studenterna att ha ett lag och tyvärr har den traditionen avtagit en del, men den finns fortfarande till viss del.


Sedan tror jag faktiskt att Umeå är ganska lagom stor som stad. I Stockholm, Göteborg eller Malmö tror jag att det till stor del skulle försvinna i skuggan av alla andra arrangemang och evenemang som finns i städerna, medan det i Umeå blir lite av årets händelse och en stor återvändarhelg för utflyttade Umeåbor. Om man ska kolla i vilka andra orter brännboll är, eller har varit, stort så handlar det om lite mindre orter. Brännbollsyran i Östersund var väldigt stor under 90-talet och nu blir jag osäker, men antingen var det över 300 eller över 400 lag som mest, vilket motsvarar ungefär vad yran i Umeå har just nu. Om mitt minne inte sviker mig helt så fick de som anordnade brännbollsyran i Östersund till en början hyra spelplanerna gratis av kommunen, men när kommunen bestämde sig för att ta betalt för planhyran så var turneringen tvungen att lägga ned. Bollnäs som är en ännu mindre stad än Umeå och Östersund har under de senaste åren nått maxtaket på antal lag som man har satt på just under 100 lag. Även det lilla Ånge har haft uppemot 100 lag som mest, men har tappat en del på slutet.


Dessutom tror jag att yran i Umeå startade under en bra tidsperiod. Av någon anledning känns det i dagsläget svårare att dra igång en stor brännbollscup (eller någon annan lagtävling för den delen). De flesta stora idrottsarrangemangen är ofta individuella nu för tiden (Vasaloppet, Lidingöloppep, Tjejmilen, Toughest, osv). Bara för att göra en jämförelse så var Vindelälvsloppet oerhört stort på slutet av 80-talet med som mest 355 lag som deltog i en löparstafett på ca. 40 mil, men redan 2003 var man tvungen att lägga ner för att antalet anmälda lag var för få. Det visar att det kanske finns en trend som går från lagtävlingar till mer individuella tävlingar. För det är nackdelen som jag ser med brännboll, man måste trots allt vara minst 8 spelare och för alla är det inte helt lätt att kunna dra ihop ett lag.

Brännbollsintresset som byggdes upp under yrans storhetstid har etsat sig fast hos många, det ser man inte minst i och med att väldigt många lag spelat i 15-20 år eller i vissa fall ännu mer. Jag tänker på t.ex BK Rel, Esox, Fantomen, Übermensch, osv. Återväxten är också ganska bra tycker jag där många barn till duktiga spelare spelar. Jag tänker på bland annat oss själva i Salming (jag, Johan, Oskar och Alicia), Rasmus Abnersson i Mighty Blackout, Olle Fahlström i Medvind, Hampus Johansson i Herman och hans hund, osv. 

Om man kollar mer i nutid så tror jag även att det är viktigt att arrangörerna har gjort en festival som går hand i hand med brännbollsspelandet. Det är nog av yttersta vikt för att locka nya spelare och lag, för annars tror jag att risken hade funnits att brännbollen sakta men säkert hade kunnat dö ut.

Sedan finns det givetvis många andra faktorer som spelar in, men det här är några som jag tror har bidragit till att Umeå tveklöst är brännbollens Mecka. Det vore kul med kommentarer på aspekter som jag helt har glömt att nämna, för man blir lite stirrig när man sitter och skriver och det är mycket möljligt att jag har missat några helt självklara faktorer.

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards