Salming

Alla inlägg under maj 2015

Av Strutsboa - 29 maj 2015 21:39

Alltså Peter Arkhult och Gustav Pettersson. Ni höjer priset på spelarmband med 100 kronor och vad får vi?

-Domare och poängräknare som inte vet vad som gäller (Damcupen)
-Banor som mäter 26x16 meter och 3 meter på snedslag (Både i går och i dag)

Ska det vara så? Vad gick fel? Skärpning tills i morgon!

Tjejerna som dömde på bana 18 klockan 16.30 i dag var dock riktigt bra. En eloge till dom!

Av Strutsboa - 26 maj 2015 14:10

Någonting som jag tidigare har klagat på att det nästan aldrig döms för är tjuvstart. I helgens förcup tror jag att det slogs nytt rekord i dömda tjuvstarter och jag tycker att det är ett intressant ämne att diskutera. Eftersom att de flesta domarna är väldigt försiktiga med att döma tjuvstart så blir spelare ofta väldigt upprörda när en domare eller kon-domare är hård på tjuvstart. Det är någonting jag håller med om och i en perfekt värld så skulle givetvis domarna ha så lik bedömningsnivå som möjligt. I förcupen uppstod dessutom ett par situationer som inte är så vanliga som kan vara värd att diskutera så att man kommer överens om vilken tolkning som bör användas.

Situation 1:

I finalen uppstod en tjuvstart på 3:e konen, men spelaren vände tillbaka när han såg att slaget blev för dåligt och återvände till 3:e konen. När brännaren fick bollen så dömde ändå kon-domaren tjuvstart.

Kommentar:
Personligen tycker jag att kon-domaren gjorde helt rätt. När slaget slås har spelaren tjuvstartat, vad spelaren sedan gör tycker jag inte spelar någon roll. De flesta jag har diskuterat denna situation håller med mig, men någon tycker att man ska fria när spelaren vänder tillbaka. Jag tycker ändå som sagt att "tjuvstart är tjuvstart" och i det här fallet insåg spelaren att han inte skulle hinna och då vände han tillbaka.

Jag har dock förståelse för förvirringen som uppstod och om jag hade blivit bränd på samma sätt så hade jag nog också blivit irriterad. Detta är någonting jag aldrig har sett förut och även om det är sjukt ovanligt så kan det vara bra med ett förtydligande eller att i alla fall frågan lyfts upp.

Jag är en person som gillar att göra överdrivna liknelser och när jag argumenterade mot han som tyckte att man skulle fria så drog jag den här liknelsen: "Tänk dig att du rånar en bank, men när du inser att du inte kommer hinna undan med pengarna så vänder du tillbaka och lämnar tillbaka pengarna. Ska du då gå fri från straff?"

Situation 2:
Det här är inte en tjuvstart, men jag tycker delvis att den faller under samma kategori så jag tar upp den också. När man springer i mål eller fram till en kon så är det ju bröstet som avgör om man hinner eller inte. Men vad är det egentligen som gäller när man springer tillbaka till en kon? I matchen jag såg slängde sig spelaren tillbaka och hann definitivt tillbaka med bröstet, men benen var nog brända med någon halvmeter. Domaren dömde bränning.

Kommentar:
Även här tycker jag att domaren gör helt rätt, för i min tolkning så är man bränd när man har någon kroppsdel mellan två koner. På så sätt räcker det med andra ord inte att hinna tillbaka med bröstet. Jag har kollat igenom regeldefinitonen på "bränd spelare" och tycker inte att man utifrån den kan göra en rättvis tolkning i en sådan situation. 

Även det här är ju en situation som inte uppstår allt för ofta (att man hinner med bröstet men inte med benen), men även här tycker jag att det kan vara bra att förtydliga vad som gäller.




En annan grej om tjuvstart som jag har hört från ett par olika domare när man har påpekat en tjuvstart är: "han hade ändå hunnit", när motståndarna slog ett klockrent slag. Och det tycker jag är väldigt märkligt, för då har man egentligen ingenting att förlora på att tjuvstarta. Blir slaget bra så släpper domarna det ändå och blir det en tight situation där man blir bränd pga tjuvstart så hade man ändå blivit bränd om man inte hade tjuvstartat.

Det är ju inte allt för ofta som man hör en längdhoppsdomare säga "han hade ändå vunnit utan 1 cm övertramp, ge honom guldmedaljen"...


Jag hoppas att så många som möjligt kan komma med sina egna åsikter om hur de tycker att ovanstående situationer ska tolkas. Det skulle underlätta för IKSU brännboll som säkerligen kommer diskutera dessa frågor i framtiden.

Av Strutsboa - 24 maj 2015 11:09

Av diverse anledningar så har det blivit så att jag inte hunnit/orkat skriva något inlägg under de senaste dagarna. Min tanke var att skriva ett längre inlägg om förcupen, men det rann ut i sanden och nu känns det inte så aktuellt längre. När dessutom Jesper på brännbollsbloggen skrev ett så ingående och välskrivet inlägg om förcupen så känner jag att han har fått med det mest intressanta och hans inlägg blev bättre än vad jag hade kunnat skriva ihop, så därför kommer jag inte skriva något om förcupen. I lördags kom som sagt slutspelslottningen till brännbollsyran och jag tänkte här ge en liten analys av hur jag tycker att den ser ut. 

Jag börjar med att nämna lottningen ur vårt eget perspektiv och då måste jag säga att jag tycker att den ser ganska bra ut. Alla seedade lag är duktiga och man kan såklart åka mot vilket som helst, men när lottningen sker så brukar jag vilja undvika lag som är "för bra för sin seedningsplats".

Ett par exempel på lag jag ville undvika i lottningen i år var:
16-delsfinal: Lokal (Väldigt ambitiöst lag som vi hade en ganska tuff 16-delsfinal mot redan ifjol och nu har dom blivit 1 år bättre. Onödigt tidigt att möta dom redan i 16-delsfinal. I 16-del ska vi möta ett lag seedat 17-32 och jag tycker absolut att Lokal är topp-16 kvalitetsmässigt, så det hade blivit onödigt svårt)
8-delsfinal/kvartsfinal: Fantomen (Vunnit yran två gånger nyligt och har alltid ett väldigt bra lag. Enligt mig topp-4 i Yran och att mötas i 8-del eller kvartsfinal hade inte varit roligt. Vi fick erfara det när vi mötte dom  i 16-delsfinal 2010 och förlorade)

I övrigt tycker jag att det är många lag i brännbollsyran som är ganska jämna, så det är ju aldrig "givna" avancemang man får, men det kunde varit värre tycker jag. Dessutom så tycker jag att vi fick ganska roligt motstånd.

För oss handlar det om:
32-delsfinal: Hermii vänner
16-delsfinal: Smashboosters/Högst är större än längst/2:an av Burnouts och Herman och hans hund
8-delsfinal: Troll/Övik redsocks/Alf purde
Kvartsfinal: Svinto/Boston/Tesa/Kenya/2:an av BCZ och Bullen


Det känns med andra ord väldigt ovisst att veta vilka lag som vi kommer ställas emot. Man skulle kunna säga att det är ett litet "getingbo", med många lag som är ungefär lika bra. Ifjol kändes det ganska givet vilka lag vi skulle få i varje omgång, i år känns det mer öppet.

Om vi går in på andra lags lottningar:

*Ett av lagen BCZ, Bränn inte bullen och Boston bruins kommer vara oseedade nästa år.
- Grupptvåan av BCZ/Bullen ställs mot Boston i seedningsmatch (på 2-slag). BCZ har 4 finaler, Bullen har 2 semifinaler ganska nyligt och Boston var i kvart ifjol och semi året innan. Det kommer med andra ord att vara minst ett av dessa lag som lämnar yran väldigt besvikna i år.

*Lokal-BK Rel i 16-delsfinal.
- Om Lokal inte hade släppt till en slarvig varvning mot BK Rel så hade Lokal vunnit kvartsfinalen i förcupen och i brännbollsserien vann Lokal 2 av 5 matcher mot Rel. Lokal är med andra ord inte chanslösa även om Rel givetvis får ses som stora favoriter och borde kunna steppa upp när det väl är yran. Laget som vinner denna 16-delsfinal borde ha stora chanser på att kunna gå till minst semifinal eftersom att jag tycker att svart gaffel ser lite enklare ut i övrigt.

*Många roliga gruppspel där lag slåss om bättre slutspelslottning.
-
Utöver redan nämnda BCZ/Bullen som är i samma grupp så finns även bland annat Västteg/Kom till sekretariatet, Medvind/SKS, Kontroll/Högst är större än längst, Burnouts/Herman och hans hund, med flera. Det är med andra ord många grupper där det kommer bli intressanta matcher. Sedan bör man nämna att Booyaka (som dock får ses som en klar outsider), trots allt kanske bara behöver skrälla i en match för att BCZ eller Bullen ska åka redan i gruppspelet...

*Ev. 8-delsfinal mellan Bullen och Svinto.
-
Om Bullen blir grupptvåa möter dom Boston i 32-del, Kenya i 16-del och Svinto i en ev. 8-del (förutsatt att Svinto går dit). Det skulle i så fall bli 3:e året i rad som lagen möts, Svinto vann i 16-del 2013 och 32-del 2014.

*Ev. 8-delsfinal mellan Salming och Kontroll.
- Två år i rad har vi mötts i 8-delsfinal och i år blir det alltså tredje året i rad om båda lagen tar sig till 8-delsfinal.

*Plakat Pirat fick en bra chans till seedning.
-
Plakat ställs visserligen emot Estamos i gruppspelet där bara ettan går vidare, men vid vinst i gruppen går man in mot Peace Paus i seedningsmatch. I seedningsmatch hade det lika gärna kunnat vara Salming, BK Rel, BCZ eller Fantomen, så Plakat har fått god chans till seedning - vilket är någonting som jag tycker att man har förtjänat eftersom att man har varit nära ett par år i rad.


Det är inte omöjligt att det kommer ett till inlägg med fler analyser om lottningen. Jag har inte haft tid att gräva igenom hela lottningen, så det kanske är några intressanta saker som jag har missat.

Av Strutsboa - 23 maj 2015 17:33

Jag hinner tyvärr inte skriva något längre inlägg ikväll, men BK Rel vann förcupen efter seger mot Bränn inte bullen i finalen.

Såhär ser slutspelslottningen till yran ut:

   


Noterbart:
*Salming och Kontroll möts i 8-delsfinal för tredje året i rad om båda lagen går dit
*BK Rel-Lokal möts i 16-del
*Dom Röda och Übermensch hamnar som vanligt på samma sida och möts i en ev. kvartsfinal
*Båda sidorna ser relativt jämbördiga ut
      

Av Strutsboa - 20 maj 2015 23:54

Tyvärr blir det inget spel för Salming i förcupen i år. Vi har varit med samtliga år förcupen har spelats och det har alltid varit en given uppladdning för oss inför Yran, men i år känner vi att det är alldeles för många spelare som har känningar av skador för att ett deltagande ska vara värt det. Ett väldigt tråkigt beslut, men det är egentligen bara 4-5 spelare som kan spela för fullt, så i slutändan var det trots allt ett ganska enkelt beslut.


Johannes kommer spela med Dom Röda och Emil kommer spela med Schas Ove, i övrigt får vi se om det blir någon fler som kommer till start.

Av Strutsboa - 20 maj 2015 22:41

Ikväll spelades den sista omgången av brännbollsserien och vi fick vara med om seriens bästa väder ikväll, men tyvärr säger det betydligt mer om vädret övriga 5 omgångar än om vädret idag för det var nämligen återigen svinkallt. Plakat Pirat-BK Rel och Burnouts-Lokal stod på schemat idag och vid seger skulle BK Rel säkra seriesegern medan Burnouts och Lokal fick göra upp om andraplatsen. Jobb till 18.00 gjorde att jag anlände först till slutet av match 1. 

BK Rel ledde stort när jag kom till ängarna, så jag valde att mestadels se avslutningen av Burnouts-Lokal i första matchen. Jag vet inte ens vad siffrorna blev men BK Rel vann som sagt stort. I den andra matchen fick jag agera poängräknare och även den resulterade i en storseger för BK Rel. Jag tror att det blev 2-0 i utebränningar (möjligen 3-0?) och resultatet blev nog ca. +35-40p för BK Rel. I och med detta säkrade alltså BK Rel seriesegern med 13p av 18 möjliga poäng.


Som väntat blev det alltså en kamp om andraplatsen mellan Lokal och Burnouts och där slutade den första matchen oavgjort 67-67, men Burnouts fick segern tack vare att de avslutade ute. I match nummer två stod jag som sagt och bläddrade poäng i den andra matchen, men Lokal vann ganska komfortabelt, jag tror det var 2-0 i utebränningar och ca. 20p till Lokal. Det väntade med andra ord en tredje och avgörande match där Burnouts började slå.

Burnouts inledde ganska bra, fick dit några markbollar och klarade sig runt utan större problem. Just innan halvtid började dock missarna att hagla och man redde ut situationen med ett nödrop. Däremot avslutade man med 6 (eller 7) spelare ute på konerna, så ledningen var endast 4p i halvtid.

Lokal (med PH, Arkhult och Pernilla inlånade) slog sådär men lyckades ta sig runt. Lite drygt halvvägs in i sitt innespel fick man ett par "toppade" slag som blev till ickelyror, men som ändå gick att springa på. Poängen rullade in bra med andra ord och med någon minut kvar var matchen helt lika. Ett par missar gjorde dock att ställningen var 67-66 till Burnouts när sista slagare på tid skulle slå. 3-0-3 på konerna och en hiss med 3 inlöpta spelare skulle med andra ord vända på steken och ge en seger till Lokal. Peter Arkhult fick ta ansvaret på sista slaget, men Peter såg inte att det var 3 spelare på sista konen utan trodde att det bara var 2 spelare, så han slog en sork istället. Sorken satt, men Burnouts fick tag i bollen och lyckades bränna 2 spelare och vann således med 3p. 


Omgång 6:
BK Rel-Plakat Pirat 2-0
Burnouts-Lokal 2-1

Slutställning:
BK Rel 13p
Burnouts 11p
Lokal 9p

Plakat Pirat 3p

 

Av Strutsboa - 15 maj 2015 16:30

På lördag är det dags för det officiella startskottet på årets brännbollssäsong, nämligen förcupen. Iksu brännboll har nu kommit med information om cupen, samt hur man anmäler sig. Vi på Salmingbloggen vill starkt rekommendera att man anmäler sig till förcupen, för den är alltid väldigt rolig och perfekt uppladdning inför Yran! 


"Anmälan är nu öppen för Förcupen!

Tid: 23 maj, matchstart kl 9.30 (se till att vara redo att börja spela då).

Anmäl ditt lag genom att mejla brannboll@iksu.se. I anmälan ska det ingå mejladress och telefonnummer till lagkaptenen samt lagnamn. Sista anmälningsdag är 22 maj.

Deltagande kostar 300 kr per lag vilket betalas på plats.

Vi kommer erbjuda försäljning av mat, godis och dricka på plats.

Efter finalen av förcupen genomförs även lottningen av de seedade lagen inför Brännbollsyran."

Av Strutsboa - 13 maj 2015 20:36

Idag var det dags för omgång 5 av brännbollsserien och alla som spelat eller har läst mina tidigare inlägg om brännbollsserien, förstår säkert att det regnade idag. Jag tror att det har varit uppehåll en vecka, men då var det snudd på minusgrader istället, så vädret fortsätter att vara emot arrangörerna av brännbollsserien. Hur som helst så var det BK Rel-Lokal och Burnouts-Plakat Pirat på schemat ikväll. Inför varje omgång så säger jag till mig själv "idag ska jag skriva ner resultat och hur många utebränningar det blir", men varje gång så slutar det med att mestadelen av mitt fokus läggs på att försöka överleva i regnet och att noteringarna glöms bort. Jag ska ändå försöka göra en någorlunda sammanfattning av kvällens omgång.

BK Rel vann mötet mot Lokal med 2-0 efter två ganska jämna matcher, där Rel vann båda med ca. 10p. BK Rel klarade sig ifrån utebränning i båda matcherna, medan Lokal blev utebrända i den andra matchen (och kanske även i den första matchen). Framförallt i den andra matchen så hade Lokal allt i egna händer när de skulle börja slå, Rel ledde med 4-5p i halvtid och Lokal var ikapp med några minuter kvar, men några missar i rad innebar utebränning och förlust.

Värt att notera att BK Rel endast kom till spel med 8 spelare idag (5 killar och 3 tjejer) och att laget gjorde den bästa insatsen hittills i år som jag har sett. Johan och Peter Bäckman slog väldigt bra idag och var klara matchvinnare i dagens matcher. 

I den andra matchserien så såg jag inte allt för mycket, men jag vet att Burnouts klarade sig ifrån utebränning i den första matchen medan Plakat Pirat åkte på 2 eller 3 utebränningar och Burnouts vann således stort. I nästa match började Plakat Pirat med att åka på 2 utebränningar i sitt innespel. Burnouts åkte på en sen utebränning och det blev lite nerv, men den kom för sent för att Plakat skulle kunna pressa Burnouts på allvar. Burnouts vann med 7-8p har jag för mig. Här såg jag alldeles för lite för att kunna ge beröm till enskilda spelare.

Omgång 5:
BK Rel-Lokal 2-0
Burnouts-Plakat Pirat 2-0

Ställning efter 5 omgångar:
BK Rel 10p
Burnouts 9p
Lokal 8p

Plakat Pirat 3p

Sista omgången:
BK Rel-Plakat Pirat
Lokal-Burnouts

Det mesta talar för att BK Rel tar hem serien nu efter dagens 2-0 seger mot Lokal. Vinner Rel mot Plakat i sista omgången så är seriesegern säkrad. Roligt dock att både Lokal och Burnouts har teoretisk chans till seger enda in i sista omgången, men de får som sagt mest troligt göra upp om andraplatsen på nästa onsdag (i förmodat regn).

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards