Salming

Direktlänk till inlägg 24 maj 2015

Lottningsanalys!

Av Strutsboa - 24 maj 2015 11:09

Av diverse anledningar så har det blivit så att jag inte hunnit/orkat skriva något inlägg under de senaste dagarna. Min tanke var att skriva ett längre inlägg om förcupen, men det rann ut i sanden och nu känns det inte så aktuellt längre. När dessutom Jesper på brännbollsbloggen skrev ett så ingående och välskrivet inlägg om förcupen så känner jag att han har fått med det mest intressanta och hans inlägg blev bättre än vad jag hade kunnat skriva ihop, så därför kommer jag inte skriva något om förcupen. I lördags kom som sagt slutspelslottningen till brännbollsyran och jag tänkte här ge en liten analys av hur jag tycker att den ser ut. 

Jag börjar med att nämna lottningen ur vårt eget perspektiv och då måste jag säga att jag tycker att den ser ganska bra ut. Alla seedade lag är duktiga och man kan såklart åka mot vilket som helst, men när lottningen sker så brukar jag vilja undvika lag som är "för bra för sin seedningsplats".

Ett par exempel på lag jag ville undvika i lottningen i år var:
16-delsfinal: Lokal (Väldigt ambitiöst lag som vi hade en ganska tuff 16-delsfinal mot redan ifjol och nu har dom blivit 1 år bättre. Onödigt tidigt att möta dom redan i 16-delsfinal. I 16-del ska vi möta ett lag seedat 17-32 och jag tycker absolut att Lokal är topp-16 kvalitetsmässigt, så det hade blivit onödigt svårt)
8-delsfinal/kvartsfinal: Fantomen (Vunnit yran två gånger nyligt och har alltid ett väldigt bra lag. Enligt mig topp-4 i Yran och att mötas i 8-del eller kvartsfinal hade inte varit roligt. Vi fick erfara det när vi mötte dom  i 16-delsfinal 2010 och förlorade)

I övrigt tycker jag att det är många lag i brännbollsyran som är ganska jämna, så det är ju aldrig "givna" avancemang man får, men det kunde varit värre tycker jag. Dessutom så tycker jag att vi fick ganska roligt motstånd.

För oss handlar det om:
32-delsfinal: Hermii vänner
16-delsfinal: Smashboosters/Högst är större än längst/2:an av Burnouts och Herman och hans hund
8-delsfinal: Troll/Övik redsocks/Alf purde
Kvartsfinal: Svinto/Boston/Tesa/Kenya/2:an av BCZ och Bullen


Det känns med andra ord väldigt ovisst att veta vilka lag som vi kommer ställas emot. Man skulle kunna säga att det är ett litet "getingbo", med många lag som är ungefär lika bra. Ifjol kändes det ganska givet vilka lag vi skulle få i varje omgång, i år känns det mer öppet.

Om vi går in på andra lags lottningar:

*Ett av lagen BCZ, Bränn inte bullen och Boston bruins kommer vara oseedade nästa år.
- Grupptvåan av BCZ/Bullen ställs mot Boston i seedningsmatch (på 2-slag). BCZ har 4 finaler, Bullen har 2 semifinaler ganska nyligt och Boston var i kvart ifjol och semi året innan. Det kommer med andra ord att vara minst ett av dessa lag som lämnar yran väldigt besvikna i år.

*Lokal-BK Rel i 16-delsfinal.
- Om Lokal inte hade släppt till en slarvig varvning mot BK Rel så hade Lokal vunnit kvartsfinalen i förcupen och i brännbollsserien vann Lokal 2 av 5 matcher mot Rel. Lokal är med andra ord inte chanslösa även om Rel givetvis får ses som stora favoriter och borde kunna steppa upp när det väl är yran. Laget som vinner denna 16-delsfinal borde ha stora chanser på att kunna gå till minst semifinal eftersom att jag tycker att svart gaffel ser lite enklare ut i övrigt.

*Många roliga gruppspel där lag slåss om bättre slutspelslottning.
-
Utöver redan nämnda BCZ/Bullen som är i samma grupp så finns även bland annat Västteg/Kom till sekretariatet, Medvind/SKS, Kontroll/Högst är större än längst, Burnouts/Herman och hans hund, med flera. Det är med andra ord många grupper där det kommer bli intressanta matcher. Sedan bör man nämna att Booyaka (som dock får ses som en klar outsider), trots allt kanske bara behöver skrälla i en match för att BCZ eller Bullen ska åka redan i gruppspelet...

*Ev. 8-delsfinal mellan Bullen och Svinto.
-
Om Bullen blir grupptvåa möter dom Boston i 32-del, Kenya i 16-del och Svinto i en ev. 8-del (förutsatt att Svinto går dit). Det skulle i så fall bli 3:e året i rad som lagen möts, Svinto vann i 16-del 2013 och 32-del 2014.

*Ev. 8-delsfinal mellan Salming och Kontroll.
- Två år i rad har vi mötts i 8-delsfinal och i år blir det alltså tredje året i rad om båda lagen tar sig till 8-delsfinal.

*Plakat Pirat fick en bra chans till seedning.
-
Plakat ställs visserligen emot Estamos i gruppspelet där bara ettan går vidare, men vid vinst i gruppen går man in mot Peace Paus i seedningsmatch. I seedningsmatch hade det lika gärna kunnat vara Salming, BK Rel, BCZ eller Fantomen, så Plakat har fått god chans till seedning - vilket är någonting som jag tycker att man har förtjänat eftersom att man har varit nära ett par år i rad.


Det är inte omöjligt att det kommer ett till inlägg med fler analyser om lottningen. Jag har inte haft tid att gräva igenom hela lottningen, så det kanske är några intressanta saker som jag har missat.

 
 
Ingen bild

JörgenStyva

31 maj 2015 00:33

Grattis till en välförtjänt cupseger. Semin mot BK är den bästa brännboll som spelats alla kategorier av båda lagen och den moraliska finalen. Hoppas BK hamnar på andra halvan nästa år.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 2 september 2023 20:00


Grupp AMagnum P.I - Äh, nu tar vi helg! 67-27High rise - Fjöl av 77-69Magnum P.I - Plakat pirat 81-61 High rise - Äh, nu tar vi helg! 67-36Fjöl av - Magnum P.I 83-56Plakat pirat - Äh, nu tar vi helg! 52-39High rise - Plakat pirat 114-42Plakat pirat...

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards