Salming

Alla inlägg den 1 juni 2015

Av Strutsboa - 1 juni 2015 13:57

Tyvärr har jag som sagt inte kunnat se så mycket andra matcher, så mycket av det jag skriver blir saker som jag har hört och i vissa fall kanske att jag spekulerar. Om ni har rättelser eller förtydliganden att ge så tar jag ödmjukt och tacksamt emot det. Jag har ändå fått uppfattningen att folk vill läsa mina tankar, så jag försöker mig på ett inlägg även om jag egentligen inte har hunnit se tillräckligt för att göra en analys.

*BCZ-Bränn inte bullen-Booyaka i gruppspel!
- 1:an skulle få oseedat i 16-del, 2:an skulle få Boston Bruins årgång 79 i seedningsmatch och 3:an skulle bli utslagna. Det var med andra ord mycket som stod på spel i denna grupp. För tredje året i rad lottas Booyaka förresten in i en svår grupp (2014 mot Bullen och Alf Purde, 2013 mot Übermensch och Gaypolisen). BCZ drog i alla fall längsta strået i en grupp där Bullen var drabbade av skador/halvskador på ett par nyckelspelare som inte kunde spela på full fart.

*Boston Bruins årgång 79 blev oseedade.
- Yrans kanske största publiklag blev alltså oseedade i år. Semifinal 2013, kvartsfinal 2014, men oseedad 2015. Tråkig utveckling, men nitlotten drogs snarare i lottningen än i själva spelandet, även om rapporter från laget har vittnat om även spelmässig besvikelse.

Seedningsmatchen mot Bränn inte bullen spelades i motvind och med 2-slag och Bullen ledde med 2p när dom hade slagit. I grova drag kan man säga att det räckte med att undvika utebränning för att Boston skulle vinna, men motvinden blev för svår och utebränningen var ett faktum. Bullen vann med 9p och återtog således seedningsplatsen som man hade tappat ifjol.

*Lokal utslagna i 16-delsfinal

Här skulle jag egentligen nästan kunna kopiera Bostons scenario rakt av - ett bra lag, men med en dålig lottning. För BK Rel redan i 16-delsfinal är det inget lag som önskar. Precis som för Boston så har jag dock hört att laget har varit besviken med sin egen insats. Lokal som har sett väldigt stabila ut under försäsongen och åkt på få utebränningar åkte nu på två ganska tidiga utebränningar mot BK Rel och matchen var egentligen avgjord nästan i samma sekund som den startade. Kan man fortsätta med samma taggning även kommande år så kommer man definitivt att ta nya steg i utvecklingen. Även om det blev 16-del återigen så har man gått framåt mycket till i år och det finns en anledning att jag sa att jag tror att Lokal är nästa nya lag att nå semifinal i yran (men att det kan ta ett par år).

*Plakat Pirat seedade!
-
Förutom vår egen seger så är detta det som gladde mig mest under lördagen! Plakat Pirat, med lagledaren Mikael Samuelsson i spetsen, har slitit för detta i ett par år nu och är verkligen välförtjänta av seedningen! Ett väldigt taggat lag som utvecklats mycket under de senaste åren och som dessutom sprider stor glädje under yran med sin utklädnad. Stort grattis Plakat!

*Västteg till 8-delsfinal! (men det fortsätter vara stolpe ut)
-
Västteg återtog seedningsplatsen genom att gå till 8-delsfinal. 2012 åkte man mot Salming med 2p, 2013 mot High rise med 1p och 2014 mot På bana 1 med 0p. I år fortsatte uddapoängsförlusterna i och med 1p förlust mot Sehlberg i 8-delsfinal, men efter två oseedade år så är det väldigt roligt att Västteg är tillbaka där dom hör hemma. 

*Samma semifinalister i år igen!
För andra året i rad så gick Salming, Dom Röda, BCZ och BK Rel till semifinal. 


*Burnouts till 8-delsfinal!
-
Kanske årets största utropstecken på försäsongen genom en andraplats i brännbollsserien efter bland annat 3 segrar på 6 matcher mot BK Rel och seger mot BCZ i gruppspelet i förcupen. Seger mot Herman och hans hund i gruppspelet gjorde att man fick oseedat motstånd i seedningsmatchen. I 16-delsfinal slog man sedan Esox klart innan man förlorade mot Fantomen. Jag hoppas att Burnouts får ytterligare motivation av årets framgång och siktar ännu högre till nästa år!

*Svinto till kvarsfinal!
- Svinto tar sin bästa placering på många år genom att nå 5:e platsen i årets yra. För tredje året i rad slår man ut Bullen i slutspelet och i år vinner man med 2p. Tyvärr har jag inte så mycket rapporter från denna match. Utöver den starka segern så gjorde Svinto även en bra kvartsfinal mot oss i Salming, där det blev en jämn och ganska välspelad match trots tung motvind.


Fler analyser kommer under dagen/morgondagen...

Av Strutsboa - 1 juni 2015 00:35

Jag vill inleda med att be om ursäkt över att mitt bloggande både just innan och just efter brännbollsyran har varit under all kritik. Jag hade önskat att jag hade kunnat vara betydligt bättre än vad jag har varit, men det har varit för mycket annat att fokusera på, så det har inte funnits tid och kraft förrän nu. 

Vi i Salming lyckades alltså vinna brännbollsyran för fjärde gången i rad. Senare kommer ett längre inlägg om vår Yra, men jag misstänker att de flesta är mer intresserade av att läsa om mer generella tankar och eftersom att jag redan har dröjt länge nog med en analys så börjar jag med den. Jag har tänkt komma med flera inlägg så ha tålamod, vissa saker kanske inte kommer med i första eller andra inlägget.

Tjejcupen:
I år spelades tjejcupen (precis som 2013) på torsdagen. Detta är någonting som det givetvis finns både för- och nackdelar med. Fördelarna är bland annat att den inte krockar med en gruppspelstid i mixedcupen och att spelare som dubblerar får lite återhämtning mellan alla matcher. Nackdelarna är t.ex att det delvis känns som att tjejcupen spelas "utanför" yranhelgen och att kompislag som vill känna sig som en del av yran kanske tappar den känslan.

Vad som är bäst måste man väga för och mot varandra och jag är övertygad om att både IKSU brännboll och arrangörerna diskuterat detta flitigt. Ska man ta mer hänsyn till tjejerna som dubblerar med sitt spel eller på kompislagen som bara spelar i tjejcupen? Personligen tycker jag att det är en svår övervägning, men i år bestod cupen av endast 7 lag och det tycker jag är alldeles för lite. Från arrangörshåll har det hörts att någonting måste hända med deltagarantalet för att cupen ska leva vidare i fortsättningen och det kan nog ligga en poäng i det. 

Hur gör man då för att få fler lag till tjejcupen? Är torsdag eller fredag bäst? Nu har man kört olika dagar vartannat år och jag vet inte om man kan säga att någonting är bättre än det andra, men årets bottennotering på 7 lag är givetvis oroväckande. Kan man skylla allt på dålig marknadsföring eller är intresset kring att delta i tjejcupen inte större? De flesta kanske tycker att det räcker med att spela i en cup och föredrar att spela med det mixade kompislaget? När tjejcupen var som störst var det 96 lag med, dit är det givetvis väldigt långt, men jag tycker att det vore roligt om det kunde komma upp till 20-30 lag i alla fall.

Om vi släpper den biten och går vidare till själva spelandet så var jag där och kikade under torsdagen. 

Pinglorna, Loco boobs, Sikta på tjejen, På rymmen, Hermii flickvänner, Team Queens och Vad gör vi här? kom till start. 4 lag i den ena gruppen och 3 lag i den andra gruppen där 1:orna gick direkt till final, medan 2:orna och 3:orna fick mötas i kvartsfinal.


Vi i Salming hade Veronica Bohman i Sikta på tjejen och Alicia Nilsson-Rådeström i På rymmen, så jag såg mestadels deras matcher.

Redan i den första omgången fick vi vara med om brännbollsyrans första skräll när Hermii flickvänner vann mot Sikta på tjejen med 50-27. Större delar av tjejcupen spelades i motvind och Sikta på tjejen åkte på två utebränningar, medan Hermii flickvänner imponerade stort och klarade sig utan utebränningar i den tunga motvinden. 

Hermii flickvänner fortsatte sedan att imponera och vann gruppen efter 3 raka segrar, medan Sikta på tjejen fixade andraplatsen och På rymmen tog 3:e platsen. Team Queens verkade vara ett ruskigt skönt lag med helt rätt inställning. Man hade en tjej som var brutalt snabb (måste vara friidrottare) och hela laget var bra på att sprida glädje under torsdagen. En stor eloge till er! Värt även att nämna att Alicia fick ha stor uppvisning av sitt utespel, genom mängder av bränningar i gruppspelet.

I den andra gruppen såg jag tyvärr ingen match, men Pinglorna vann planenligt gruppen efter 2 raka segrar mot Loco boobs och Vad gör vi här? Andraplatsen togs av Loco boobs.

I kvartsfinal blev det:
Sikta på tjejen-Vad gör vi här?
Loco boobs-På rymmen

Jag valde att se Loco boobs-På rymmen för att jag tyckte att den kändes jämnare. Matchen vanns till slut med 64-54 av Loco boobs eftersom att På rymmen tappade lite fler lyror och Loco boobs nog är lite mer rutinerade. Om jag inte minns helt fel så spelades denna kvartsfinal på 2-slag bränd.

Den andra matchen blev jämnare än jag trodde och där spelade man endast med 1-slag. Jag har fått höra att det blev 5-4 i utebränningar, men vet inte vad resultatet blev. Lite förvånande att Sikta åkte på så många utebränningar, men i år saknade man många av sina bästa slagare (t.ex. Karin Göthberg, Hanna Elfving, Annakarin Nyberg, Helen Aggevall, Charlotte Forsberg samt Therece Abnersson (som blev skadad i gruppspelet)), så det finns förklaring till varför det gick lite sämre i år.

Semifinalerna spelades mellan:
Sikta på tjejen-Pinglorna
Hermii flickvänner-Loco boobs

Här var det ett enkelt val för mig att se Sikta-Pinglorna, dels för att Veronica spelade med Sikta, men även för att det är dom två lagen som har dominerat tjejcupen de senaste åren. Pinglorna började att slå och blandade fantastiskt spel, med att stundtals hamna i knipa. Dom gånger man hamnade i knipa hade man dock lagledare Pernilla Bern som löste upp knutarna med bravur. Pinglorna tog sig runt utan utebränning, vilket är starkt på 1-slag.

Sikta tog sig runt hyfsat länge i sitt innespel och ungefär halvvägs in i deras innespel såg det ut att bli en spännande match ända in i slutsekundrarna. Men två snabba utebränningar för Sikta gjorde att matchen avgjordes och Pinglorna gick återigen till final!

I den andra semifinalen vann Loco Boobs med 66-47, men minnet sviker mig angående detaljer av den matchen. 

Finalen:
Pinglorna-Loco boobs

Den här matchen såg jag ingenting alls av eftersom att vi prioriterade att ladda upp inför vår stundande final. Pinglorna vann i alla fall matchen klart med 98-46, så gissningsvis blev det 4-0 eller liknande i utebränningar. Jag såg som sagt inte matchen, men bara av att se på siffrorna så kan man konstatera att Pinglorna gör en strålande final och levererade genom hela turneringen. 3:e segern och 4:e finalen på 4 år av Pinglorna är givetvis ett enormt styrkebesked! Har vi nu fått ett bekräftat tronskifte på tjejsidan eller kommer Sikta på tjejen satsa mot att återta tronen igen nästa år?


Summering:
Personligen så tycker jag att kvartsfinal och semifinal ska spelas på 2-slag. Nu var det iofs motvind i torsdags, men jag tycker att det var lite för mycket utebränningar. Om man jämför med mixedcupen så är första två omgångarna i slutspelet på 2-slag, så det vore inte konstigt om kvartsfinal och semifinal spelades på 2-slag. Tidigare har enbart 1-slag spelats i finalen och i år kanske var ett test. Jag hoppas att detta är någonting som man i alla fall diskuterar till nästa år. Att en av kvartsfinalerna spelades med 2-slag och den andra med 1-slag är givetvis olyckligt.

Av anmälda lag saknade jag bland annat Kläckta Puppor och Övik Redsocks.

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards