Salming

Direktlänk till inlägg 2 juni 2015

Brännbollsyran 2015! del 3 av ??? (Domarna)

Av Strutsboa - 2 juni 2015 13:57

Nu kommer den tredje delen av min analys av brännbollsyran och den kommer att behandla det mest kontroversiella i årets brännbollsyra - dvs dömningen! Först och främst vill jag poängtera att vi i Salming i år har haft väldigt flyt med domartillsättningen, så jag har ingenting att klaga på domarna som dömde våra matcher. Vi hade Ann-Gerd Sjöström i 8-delsfinal till semifinal och i final fick vi domaransvarige Joel Grundelius, så vi blev lyckligt lottade i år. Mycket av det jag skriver kommer därför att baseras på vad jag har sett eller hört om andra domare.

Till och börja med vill jag nämna att domarna alltid kommer upp i diskussionerna efter yran. Vissa år mer och andra år mindre, men det kommer alltid upp en del synpunkter om fel som har begåtts. Men i år känner jag ändå att frustrationen är större (och mer befogad?) än någonsin tidigare. Förut brukar ofta klagomål har baserats på t.ex tveksamma bränningar, snedslag eller liknande, men i år ligger klagomålen mer på att domarna är oengagerade och inte ens kan reglerna. Domslut kommer alltid att bli fel, men jag tycker att just dessa två ovanståande klagomål är saker som är viktiga att belysa och försöka ta tag i.

Förklaring till att klagomålen verkar vara större i år är nog en mix av att arrangörerna har sagt att kraftag skulle tas på domarsidan, samt att kostnaden för att spela har höjts ytterligare. Jag har hört många spelare som har nämnt att man hade överseende under de första åren med den nya arrangören, men att ju längre tid som går och ju högre kostnaden för att spela blir, desto högre krav ställer man också på att domarna ska vara bra.

Jag har som sagt själv haft tur med domarna i år, men har både sett och hört många skräckexempel. Bara för att nämna några ur huvudet:

*Spel 2-slag ickebränd i gruppspelet i tjejcupen på en bana
*Ena kvartsfinalen i tjejcupen spelades på 2-slag och den andra på 1-slag
*En domare tyckte att 12 spelare i utespelet var helt okej eftersom att "reglerna säger att man får vara 12 spelare"
*Loco Boobs tilläts spela med 9 spelare i damfinalen
*Domare dyker inte upp i tid
*Domare står och instagrammar under spelet
*Domare har inte koll på reglerna
Osv osv

Jag vet att domarfrågan ständigt är rent utsagt ett helvete att rodda ihop och tanken med detta inlägg är inte att kasta skit på vare sig domare eller arrangörer, utan snarare belysa ett problem som verkar finnas och försöka analysera hur man kan göra det bättre till kommande år.

Personligen tror jag inte att det är rätt väg att vandra att erbjuda festivalarmband till de som dömer. Visst, det leder till att domarlistorna fylls upp, men det leder även till att det i många fall blir "fel" personer som dömer. Nu generaliserar jag, men jag tänker mig att det blir många ungdomar som har huvudfokus på festivalen som då skriver upp sig till att döma.


Mitt förslag är att man ENDAST ska bli kompenserad med spelarmband av att döma. På så sätt får man domare som huvudsakligen brinner för brännboll och som är där för att spela - inte för att komma in gratis på festivalen. Nackdelen med detta är givetvis att man begränsar antalet som är intresserade av att döma, men fördelen blir att kvalitén borde höjas avsevärt. Pushar man mer för detta och ger bra dealar så hoppas och tror jag att man borde kunna fylla ut en del platser. Övrig domartillsättning bör man snarare fokusera på att anlita idrottslag än festivalbesökare.

Jag tycker att det är fel att kräva att spelare ska döma och motiveringar från spelare som man har hört i stil med att "dömer man inte själv så kan man inte klaga", tycker jag inte håller. Som det är idag så betalar man som lag minst 8*350 kr = 2800 kr, men man kan nog utan att överdriva räkna på 10 spelare i genomsnitt och då få 3500 kr. Som lag spelar man mellan 3 och 9 matcher (endast ett fåtal av lagen kommer upp till över 5 matcher). Spelar man 3 matcher så betalar man allså över 1000 kr per match för att spela brännboll och då tycker jag ändå att man kan förvänta sig att det finns domare som kan reglerna och är engagerade. 

Sedan tycker jag att det måste vara ett krav att man som domare ska vara på minst en domarutbildning. Som jag har förstått det nu så är det mer en "rekommendation" att man ska vara där. 

Utöver detta så tycker jag att man bör uppmuntra bra domare att fortsätta. Jag tänker mig att man har koll på vilka som dömer på alla banor (det har man säkert redan) och att man efteråt tar kontakt med lagledare för att få deras syn på hur domarna har varit. Jag drog tidigare alla domare över samma kam, men givetvis finns det folk som vill ha festivalarmband som är fantastiskt duktiga domare. Jag tror att man på det här sättet skulle kunna få bättre koll över vilka domare som är duktiga och vilka domare som man helst inte vill att ska döma nästa år.

Om det finns idéer på hur arrangörerna kan göra för att höja domarnivån så vet jag att samtliga inblandade (domare, spelare, arrangörer och publik) är väldigt intresserade av att höra det. Så släng gärna iväg en kommentar om det finns saker som ni själva tror kan underlätta, om jag har helt fel i mina analyser eller om vissa saker av det som jag skriver kan tänkas vara vettiga åsikter.

Slutligen vill jag tacka alla domare som gör ett fantastiskt jobb med dömandet! Utan er hade cupen inte blivit av och jag hoppas att ni som gör ett bra jobb vet vilka ni är! Domardiskussioner blir ju lätt annars att man bara säger "domarna är dåliga", men man glömmer att lyfta fram dom som faktiskt gör det väldigt bra! En stor eloge till er och jag hoppas verkligen att ni fortsätter med dömandet och att ni inte tar åt er av de negativa diskussionerna som uppstår.

I vänsterspalten har jag även lagt in en omröstning där ni kan rösta på hur ni tycker att domarnivån har varit i år, det vore roligt om så många som möjligt la sin röst där!

 
 
Ingen bild

HighRise

2 juni 2015 19:06

Angående priset enligt Arken/Gustav:
"Priset är inte högt. Om du är en vuxen man och tycker 350:- är för mycket för årets bästa helg så får man nog fundera på sina prioriteringar."

Huvudsaken är ju att dom är ödmjuka😂😂😂

 
Ingen bild

Högst är Större

2 juni 2015 20:10

350kr för en vuxen person är inte så mycket, det kan jag köpa. Men om man är under arton och vill styra upp ett lag med sina kompisar från klassen eller är student så skulle nog yran totalt tjäna på att styra lite billigare pris. Det finns ju de som endast vill delta i cupen och inte själva festivalen.

Sen kanske yran skulle styra ngt samarbete med någon klubb och göra inträde/gå före i kön eller VIP eller kalla det vad du vill för gamla gubbar/tanter/brännbollsnördar att ta en pilsner och prata om årets turnering. Det skulle nog rätt många betala en hundralapp extra för, istället för att bara spela cupen och skita i festivalen. Det känns ändå som att de flesta som går på festivalen är yngre förmågor som inte bryr sig särskilt mkt om brännbollsnörderiet.

 
Ingen bild

High Rise

2 juni 2015 20:39

Det handlar inte om pengarna utan sättet dom svarar på. Att dom öppnar upp för en utvärdering på cupen är bra men då förväntar jag mig vettiga svar och inte spydiga svar.
Sen måste sätta pengarna i rätt perspektiv, 350:- är inte jätte mkt pengar!!
men 350:- för att få spela brännboll tycker jag är mkt pengar

 
Ingen bild

Peter Arkhullt

4 juni 2015 12:31

Det var jag som skrev inlägget om 350kr var dyrt. Ber om ursäkt i tonen för det, var onödigt. Vi gjorde en satsning i år "Players lounge" som var en tanke att knyta ihop festivalen med cupen mer. De flesta vill ta en öl efter spelandet så det gäller hitta rätt former för det. Allt kopplat till prisättning hänger ihop med att vi till alla medel vill undvika parallella fester. Ekonomin för hela arrangemanget äventyras om den stora massan väljer andra fester än den officiella.

 
Ingen bild

Sami

4 juni 2015 13:05

Festdelen har ni lyckats bra med, växer för varje år. Men för återväxtens skull kanske ni skulle tänka om. Det är den unga publiken ni lockar och för varje år som går blir de fler tills de når en viss ålder. De flesta mossbeväxta gråhåriga brännbollsveteraner går inte på festen utan har egna fester. Frågan ni borde ställa er är, hur får vi både cupen och festen att växa. Jo genom återväxten av ungdomar, många av oss äldre började spela brännboll för en billig peng, det blev en tradition och vips så var hela laget på yranfesten. Gör det billigt att spela brännboll och då kommer även deltagandet till festen att öka på sikt då fler unga känner att det är årets grej.

 
Ingen bild

Sami

4 juni 2015 14:15

Tips på förbättringar till nästa år, tar upp det som Gurra redan skrivit på brännbollsbloggen men förtydligar det lite så att alla hänger med ;)

1: Skicka ut en folder till idrottsföreningar i Umeå där det förtydligas -dömer ni så får ni ersättning till föreningen, på så sätt får ni in domare som tar jobbet på allvar, har en idrottsbakgrund och inte bara är ute efter festivalarmband.

2: Skaffa in planbyggarredskap (ex. rep och sprayburkar) redan nu så att de finns redo till då de behövs.

3: Fundera ut en smidigare lösning för ungdomar, spelare och festivalbesökare (varit mycket klagomål om priset och att det har hämmat högstadie, gymnasie och universitetsstudernade från att delta i spelandet, festivalbesökarna kommer ändå att komma då ni gjort grymma artistbokningar).

4: Fler personer som hjälper Gustav att rodda cuppen, tex 1 ansvarig för varje område med reserver om någon måste rycka ut akut någonstans. Walkie-talkies vore kanske inte så dumt för en direktkommunikation.

Fixas det tror jag att kritiken lägger sig och majoriteten är nöjda och har trevligt.

 
Ingen bild

Peter A

4 juni 2015 15:07

Tack Sami! Alla punkterna funderar vi på.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Av Strutsboa - 4 juni 2023 19:18

16-delsfinal Salming - Sista Hawaii Bossen 104-40Herman och hans hund - Det är en pyroman på plan 67-52Bränn inte Bullen - Samlag(et) 75-73The Pittsburgh Steelers - BK Spek 77-61Gavvas granader - Yörgenligan 80-77De rinner BK - Don´t stop beleiv...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards