Salming

Alla inlägg den 13 oktober 2015

Av Strutsboa - 13 oktober 2015 21:54

Draften flyger fram i en rasande fart och i skrivande stund så är 66 av 88 val gjorda, så vi närmar oss redan slutet. Här kommer jag dock fortsätta att ta en runda i taget.

#17 (Petter) = Joakim Rådeström (Vätteg Klass 3b)
-Draftens stöld! När jag funderade på min inbördes ordning av spelare hade jag han som nummer tre på min lista. Att jag kunde få honom i en tredje runda (!!!) är helt ofattbart. Han behöver väl knappt någon presentation, men enligt mig är han yrans bästa hissare. Han slår med en otrolig kraft, men har trots det en fantastiskt hög träffprocent och att ingen hade plats för honom i sitt lag är för mig en gåta. Jag tackar och tar emot!

#18 (Jesper) = Hanna Elfving (Salming) 
-Jag tycker Hanna är i det absoluta toppskiktet då det kommer till slagsäkra tjejer. Bra träffsäkerhet och både längd/höjd på slagen så hon transporterar folk en kon utan problem och hon kommer rädda mitt fiktiva lag ur många kniviga sitsar då man försökt sig på lite för många poängslag.

#19 (Arken) = Simon Hansson (BK Rel)
-Ett nytt stjärnskott som har imponerat på mig. Springer fantastiskt och slår både upp och ner bollen.

#20 (Micke) = Pernilla Bern (Bränn inte bullen) 
-Även om Pernilla inte är den totalt sett bästa tjejspelaren i brännboll i mina ögon så är hon en av de två bästa kvinnliga innespelarna. Både i träffsäkerhet och längd är det få som kan mäta sig med Pernilla. I utespelet är hon inte riktigt lika stark men det säger egentligen mer om hennes innespel än utespel. Hon är säker på lyror och jag ser henne framför allt som en spelare på andra kon.

#21 (David) = Ola Molin (Fantomen BC)
-Ruskigt stabil spelare rakt igenom. Extremt träffsäker i viktiga lägen

#22 (Jonathan) = Alicia Nilsson Rådeström (Salming)

#23 (Frank) = Andrea Swärd (BK Rel) 
Hennes facit talar för sig själv. Har vunnit cuper med alla lag hon spelat med sen 2009. Übermensch, Salming, Bränn inte Bullen och BK Rel. Är fortfarande en av dom absolut bästa allroundtjejerna enligt mig.

#24 (Lindman) = Jeanette Asplund (BK Rel)
-Bra slagare som flyttar långkon utan problem. Shortstopper i utespelet.

 

Erics kommentar:

-Den tredje rundan kan man kalla "tjejernas runda", fem av åtta spelare som valdes i denna runda var nämligen tjejer. Som jag nämnde tidigare så var det vissa som valde att säkra upp tjejsidan tidigt och det var framförallt i den här rundan som många valdes. En liten notis är att endast Lindman valde spelare från sitt egna lag i den här rundan.

Två personer som jag tror har gjort en "kometkarriär" och rusat upp för listan i år är Simon Hansson och Alicia Nilsson Rådeström. Hade de inte gått till BK Rel, respektive Salming så tror jag inte att folk hade sett hur ruskigt bra de faktiskt är och jag har svårt att se att de skulle gått som #19 och #22 om de var kvar i Smashboosters och Västteg. Detta gäller även Oskar Nilsson som valdes som #16 i föregående runda.

Angående lagen så kan man nämna att Jesper hittills försöker sig på en mix mellan årets finallag i Yran genom två spelare ifrån Salming och två från Dom Röda. Lindman är lite patriotisk och har bara spelare från BK Rel i sitt lag, men samtliga är duktiga spelare, så jag ifrågasätter honom verkligen inte. Arken har en BC Rel på gång med två spelare från vardera lag.



Lagen hittills:

Petter Lundqvist (Salming)
Eric Boström (Salming)
Oskar Nilsson (Salming)
Joakim Rådeström (Vätteg Klass 3b)

Jesper Karlberg (Dom Röda)
Johan Boström (Salming)
Johan Hjelmer (Dom Röda)
Hanna Elfving (Salming) 

Peter Arkhult (BCZ)

Stefan Sjöström (BK Rel)
Tobias "Bobbo" Hedman (BCZ)
Simon Hansson (BK Rel)

Mikael Samuelsson (Plakat Pirat)
Karin Göthberg (Salming)
Peter "PH" Holmström (BCZ)
Pernilla Bern (Bränn inte bullen) 

 

David Lundqvist (Bränn inte bullen)
Johan Bäckman (BK Rel)
Rikard Höög (Fantomen BC)
Ola Molin (Fantomen BC)

Jonathan Elgh (Lokal)
Simon Lundmark (Lokal)
Olle Fahlström (Vi är bäst i medvind)
Alicia Nilsson Rådeström (Salming)

Per Frank (Fastball/Salming)
Johannes Ivarsson (Salming)
Jonathan Brolin (BCZ)
Andrea Swärd (BK Rel) 

Fredrik Lindman (BK Rel)
Helen Aggevall (BK Rel)
Peter Bäckman (BK Rel)

Jeanette Asplund (BK Rel)

Av Strutsboa - 13 oktober 2015 10:57

Det är nu dags att presentera den andra rundan av denna ytterst subjektiva draft. Jag poängterar återigen att ordningen vänder nu för att göra det mer rättvist. Lindman som fick välja sist i den första rundan får således välja först i den andra rundan.

 

#9 (Lindman) = Peter Bäckman (BK Rel)

-Fantastisk slagare och bra löpsteg. Kan slå markbollar om man tvingar han men annars älskar han mest att döda bollen och springa en två tre fyra koner. Kan spela vart som helst ute förutom på brännplattan. Vinnarskalle.


#10 (Frank) = Jonathan Brolin (BCZ)

-Mycket säker långslagare som kan slå både högt och lågt med precision. Ganska hyffsad som brännare också.

#11 (Jonathan) = Olle Fahlström (Vi är bäst i medvind)
-Olle har stora kvaliter både i inne och utespelet, hans slag är väldigt avlösande och kan klura upp jobbiga situationer då han slår extremt högt och långt! I utespelet har han en av yrans bästa armar! Med sitt kast är han ett konstant hot mot löpande spelare i innelaget!

 

#12 (David) = Rikard Höög (Fantomen BC)

-Löpstark och slagsäker. Riktigt bra i utespelet med sitt grymma kast.

#13 (Micke) = Peter "PH" Holmström (BCZ)

-PH är en av de absolut bästa spelarna att ha som huvudsaklig lagmaskin. En extremt slagstark, träffsäker innespelare som inte går att trötta ut. Han är snabb som en blixt och har rejält med rutin. I utespelet är han så stabil man kan vara, han missar inga lyror och har en arm som hotar även från långtbak i banan. Det är helt enkelt en absolut toppspelare som förtjänar att väljas betydligt högre än som 13:de val.


#14 (Arken) = Tobias "Bobbo" Hedman (BCZ) 

-En av dom konsekvent säkraste slagarna, kan placera bollar och är fantastisk på sin position ute.

 

#15 (Jesper) = Johan Hjelmer (Dom Röda) 

-Jag valde Hjelmer för att han är en lite jack of all trades. Tycker han är värdefull inne då han är duktig på att placera ut bollarna och lyckas emellanåt ta på eget även då han slår poängslag. I utespelet så är han duktig på att placera sig och nypa bollar, pricksäker skarv även om han kanske inte kastar hårdast av alla på den positionen.

 

#16 (Petter) = Oskar Nilsson (Salming)

-Alla som såg Salming i Brännbollsyran i år förstår mitt val. Han var bara 17 år gammal när han gick in och visade att han var yrans bästa slagare i år. Han radade upp hiss på hiss och löpte på eget på rullande band. Under lördagen hade han inte ett ogiltigt slag och endast två av 26 slag som man inte kunde löpa en kon på imponerar enormt. Han har en bra blick för spelet och är säker på att ta lyror. Lägg dessutom till att han är en av de absolut snabbaste i yran runt konerna."

 


Erics kommentar:
-Efter två rundor så är det givetvis bara väldigt bra spelare som är valda, men jag tycker ändå att det finns några överraskningar redan. Vissa spelare har, enligt mig, gått för tidigt, medan andra har gått för sent (eller ännu inte blivit valda).

 

Eftersom att det är jag som håller i själva draften så har jag dagligen kontakt med samtliga deltagare och det som är roligt att se är att samtliga är nöjda med sina lag och i många fall till och med väldigt nöjda med sina lag. Det späder ytterligare på tesen om hur subjektiv denna lista faktiskt är när det gång på gång är deltagare som "inte kan förstå hur den här spelaren var tillgänglig när jag skulle välja".

Sedan är det fascinerande över hur små marginaler det är som kan skilja hur listan ser ut. Det är t.ex mycket möjligt att Petter var den enda som hade den #1 som han hade, men nu blev det alltså så eftersom att han fick välja först. Ibland har det även varit att någon sitter och funderar mellan två spelare vilken han ska välja och sedan visar det sig att den andra spelaren ändå är tillgänglig nästa gång det är personens tur att välja. Så man kan lugnt säga att det skiljer mycket i preferenser och det är ofta lite som skiljer om en spelare väljs tidigt eller faller en hel runda.

 

Man kan även notera att det är en hel del som har valt spelare från sina egna lag; Petter har tagit två från Salming, Jesper har tagit en från Dom Röda, Arken har tagit en från BCZ, Jonathan har tagit en från Lokal, Frank har tagit en från Salming och Lindman har tagit två från BK Rel. Detta tycker jag är ganska väntat, dels för att det självklart bara är bra spelare, men även för att man har bäst koll på sina egna spelare och på så sätt ofta vet vad man uppskattar i den spelaren.


Lagen hittills:

Petter Lundqvist (Salming)
Eric Boström (Salming)
Oskar Nilsson (Salming)

Jesper Karlberg (Dom Röda)
Johan Boström (Salming)
Johan Hjelmer (Dom Röda)

Peter Arkhult (BCZ)

Stefan Sjöström (BK Rel)
Tobias "Bobbo" Hedman (BCZ)

Mikael Samuelsson (Plakat Pirat)
Karin Göthberg (Salming)
Peter "PH" Holmström (BCZ)

 

David Lundqvist (Bränn inte bullen)
Johan Bäckman (BK Rel)
Rikard Höög (Fantomen BC)

Jonathan Elgh (Lokal)
Simon Lundmark (Lokal)
Olle Fahlström (Vi är bäst i medvind)

Per Frank (Fastball/Salming)
Johannes Ivarsson (Salming)
Jonathan Brolin (BCZ)

Fredrik Lindman (BK Rel)
Helen Aggevall (BK Rel)
Peter Bäckman (BK Rel)

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards