Salming

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2015

Mikael Samuelssons tankar om sitt lag!

Av Strutsboa - 22 oktober 2015 00:45

Några av lagledarna har som sagt redan skrivit ihop tankar om sina lag och jag kommer nu lägga ut det i olika inlägg. Vissa kommer jag ha i ett ensamt inlägg, medan jag andra gånger kanske kommer med två lag samtidigt. Jag har även fått önskemål att jag ska kommentera lite kort om varje lag, så det kommer jag också att göra. Såhär sa Micke när jag bad honom berätta fritt om draften: 

Jag är hemskt nöjd med mitt lag, jag fick ihop det väldigt bra med alla lag delar och tror att jag framför allt har ett lag med en väldigt stabil hög nivå som inte kommer göra några misstag och inte ge bort några matcher till motståndarna. Men jag tänkte ändå att vi börjar med att analysera det som alla egentligen vill läsa om, misstagen!

 

Det kanske är lite hårt att säga misstag, det är väl snarare rätt att kalla det vad jag ser som svagheter och även vad jag lite grämer mig över. För det var vissa spelare som jag kan irritera mig över att jag missade. I princip hela Raska taskar gänget funderade jag mycket kring redan tidigt, jag vet att det finns många bra slagare där. Men grejen är att jag har exakt NOLL koll på dem. Det jag vet är vad jag läst på gurras blogg när han skrev den och jag kände att motivationen “Gurra säger han är bra” var lite tråkig. Då tog jag istället spelare jag har koll på. Sedan är ju Rådeström en spelare som alla borde vara irriterade för att de lät honom gå till tredje rundan, jag övervägde honom som andra pick där det stod mellan PH och Jocke men även där kände jag att jag har sett honom för lite och valde även ungdomlig vigör före beprövad rutin (det trodde du inte att du skulle bli kallad ungdom igen va PH?)

 

Men om vi ska titta på vad jag faktiskt fick istället då så är väl den svaghet man spontant skulle kunna påpeka en avsaknad av trygga beprövade poängslagare som kan avgöra de riktigt tajta matcherna. Jag nämnde inledningsvis att jag tror att det här är ett lag som inte kommer göra misstag och det stämmer. Jag tror att det är extremt svårt att bränna ut det här laget på grund av den mängd skickliga hissare och riktigt snabba spelare som jag har. Och bristen på fler poängslagare än Oskar Stenberg kan ses som problem för att få en riktig spettstopp. Men tänker man efter och vet lite mer om de olika spelarna så har man koll på att som sagt Emil Granberg har börjat slå en hel del poängslag på sommarcuper för Salming och även att de matcher när Plakat har klickat med sina hissar så har jag själv gått in som en stundvis riktigt säker, och även oväntad, poängslagare som get några extra plus i protokollet. Fördelen med att använda hissare som mig och Emil i poäng slag är att då vi är väl etablerade som hissare som både slår långt och åt både höger och vänster vet utelaget att de kan inte tajta in spelet från något håll utan att riskera att bli straffade. Detta ger oss mer yta och större marginaler för våra poängslag.

 

Som tidigare nämnts är alla spelare snabba och hissäkra i innespelet. Jag har svårt att se att vi skulle ge bort många onödiga bränningar och tror vi typ aldrig skulle bränna ut oss. Maskineriet skulle inte behöva bli trött då det är så många som kan gå in och göra jobbet. Men jag tror att PH, Alex, Karin och Ludde, möjligtvis även Emil eller jag själv, skulle stå för den huvudsakliga motorn i innespelet och slå väldigt många slag. Oskar Stenberg och den andra av mig eller Emil skulle gå in som poängslagare, kanske Oskar för att lägga flacka slag på yta, skulle generera poängslag. Och så en stark förstärkning av Pernilla, Sigrid och de båda Überkillarna som mixas in för att se till att ingen springer slut på sig.


I utespelet skulle jag stå på plattan, Karin på kortlinjen, Pernilla vid tredje kon och Oskar Eriksson som skarv kännas som en given start. De fyra sista platserna skulle vara svårare att besluta om. Då jag upplever att PH har den bästa armen skulle han stå i mitten eller styrbord bak (det vill säga den sida som högerhänta slagare normalt sett slår åt) beroende på förhållanderna, motståndarna och matchläget. Måste vi plocka poäng så skulle han stå där han har störst chans att bränna ifrån vill vi konservera matchen och begränsa motståndarnas poäng skulle han nog flyttas bak för att avskräcka från tvåkonslöpningar. Både Emil och Ludde utmärker sig med hur hårt de kämpar på varje boll vilket är avgörande egenskaper både som babordbak och framför allt på tredje kon. Emil upplever jag dock är mer van vid att gräva upp lyror ur hårda låga slag innanför konerna och lämpar sig därför bäst som en rävsax tillsammans med Oskar från tredje kon. Där kan han även extraknäcka som skravare på de riktigt långa styrbordslagen då Emil har mycket erfarenhet av de från spel i Schas Ove. Ludde hamnar alltså som babordbak spelare. Troligtvis placeras Anton Alex som komplement på den plats som PH inte tar i matchen. Det jag dock vill poängtera är att både Oskar Sandström och Erik Andersson är unga killar som fortfarande utvecklas mycket och snabbt och därmed alltid skulle övervägas som alterantiv på någon uteplacering. Med så många duktiga spelare skulle naturligtvis dagsform inverka på beslutet inför varje match, men det här skulle nog vara det utgångsläge som jag idag skulle ha. Oscar Stenberg skulle kunna bekvämt placera sig i en strandstol och njuta av alla utebränningar. Alternativt ta en mer Pelle Tobiasson-approach till utespelet och ställa sig på höger snedslagslinje och skrika uppmuntrande och allt.

 

 

Erics tankar om Mickes lag:

-En enorm fördel som jag har när jag analyserar de valda lagen är att hela draften är genomförd. Man brukar säga att det är "lätt att vara efterklok" och så är givetvis fallet när jag går igenom respektive lag. Det är enkelt för mig att i efterhand säga att någon borde gjort si eller så, men det är inte lika enkelt när man sitter där och ska välja. Hur som helst så kommer jag nämna lite om vad jag tycker om lagen.


Först och främst så vill jag påstå att Micke har den starkaste tjejsidan av samtliga lag! I Karin och Pernilla har man två av yrans absolut säkraste tjejer och som ytterligare alternativ har man dessutom Sigrid som har tagit stora steg framåt i år. Som Micke själv nämner, så saknas det kanske någon markslagare, men jag tycker ändå att det ser ganska bra ut på den fronten. Micke, Oscar, Emil och Oskar kan alla slå markbollar och Sigrid brukar även hon få en hel del ickelyror på sina slag. Det är inte allt för ofta man behöver ha fler sorkare än så i spel tycker jag.

Det jag kan tycka är att många i laget är ganska lik varandra i sin spelstil. Det är ganska många "hit and run"-spelare, där PH, Anton Alex, Ludde, Erik och Oskar är några av de jag tänker på. På ett sätt behöver det inte vara fel att bygga sitt lag så, för med många alternativ så är det oftast några som är extra heta under en cup. Jag skulle nog ändå offrat någon av dessa spelare för att istället få in en lite annan spelartyp för att göra laget lite mer mångsidigt. Kanske en Fredrik Bergström eller Rickard Jakobsson för att ytterligare höja slagprocenten i laget, eller en Anton Knutsson för att få fler alternativ på poängslag.


Om man jämför med de andra lagen som är valda så tycker jag att slagprocenten på killsidan känns lite sämre än de allra bästas, men det väger man delvis upp med den starka tjejsidan. 

I utespelet så tycker jag att det ser bra ut! Framförallt är det PH, Emil och Karin jag tänker på som kommer vara bra hot från sina nyckelpositioner. Utöver det finns det flera spelare som kompletterar bra och bidrar till att mobilisera ett starkt utespel.


Som helhet är det en intressant mix mellan rutinerade spelare från topplag och nya lite yngre spelare på väg uppåt.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Av Strutsboa - 4 juni 2023 19:18

16-delsfinal Salming - Sista Hawaii Bossen 104-40Herman och hans hund - Det är en pyroman på plan 67-52Bränn inte Bullen - Samlag(et) 75-73The Pittsburgh Steelers - BK Spek 77-61Gavvas granader - Yörgenligan 80-77De rinner BK - Don´t stop beleiv...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards