Salming

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2015

Jesper Karlbergs tankar om sitt lag!

Av Strutsboa - 26 oktober 2015 23:30

Här kommer Jesper Karlbergs analys av draften:

 

När jag planerade mitt lag i den här draften så föreställde jag mig scenariot att alla draftade lag skulle möta varandra i en turnering. Jag kom då fram till att det (förhoppningsvis) inte skulle räcka med att ta sig runt och jag ville därför bygga ett lag som både öppnar upp för poängslag och som har skickliga poängslagare. För att komma långt i brännbollsyran så "räcker" det ofta att ta sig runt utan utebränning men får man plocka ihop ett fantasy lag så måste man ju också planera för den perfekta matchen.

Med det resonemanget så delade jag upp mina spelare i kategorier och kom fram till att jag ville ha ett visst antal "kanoner" (2-kons + ta på eget), några dedikerade poängslagare, några stabila slagare som förhindrar utebränning samt slagsäkra tjejer. Anledningen till att jag vill ha dedikerade poängslagare är att jag tycker det är viktigt att de som ska slå poängslagen lyckas med det. Man får inte hur många chanser som helst att lägga ut poängbollar så det gäller att ta vara på alla chanser om man vill byta på någonstans mellan 8 och 12 poängs ledning.

När jag gjorde mitt lag så sket jag helt i utvecklingspotential utan jag tänkte att jag vill ha ett lag som är så bra som möjligt just nu, därför så har jag en rätt hög snittålder (och med det rätt hög skaderisk :P) men med det även mycket rutin. Majoriteten av spelarna i laget har spelat en final i yran och många har även varit framgångsrika i andra sporter så de vet hur det är att spela inför publik och med press. Så med denna rutin så kommer förhoppningsvis stabilitet och en jämn nivå, inte så mycket loose cannons som antingen kan vara godlike eller rätt mediokra utan spelare som presterar rätt jämnt.

Jag ville även få ihop ett starkt utespel då jag tycker att det är viktigt att inte bjuda motståndarna på gratis koner och istället ha så pass bra armar så löparna börjar tveka (Tänker kanske framförallt på Johan B, Svedberg och Abnersson här). Varje hindrad löpning försvårar poängslag för motståndarna.

Då det kommer till tjejsidan så ser jag det otroligt viktigt att ha hög träffprocent då de skulle få rädda laget ur vissa knepiga situationer som jag skulle satt oss i då man jagat extra poäng. Därför valde jag att tidigt plocka Hanna även om hon inte spelar i utespelet. Detta för att hennes höga träffprocent väger upp det.

 

 

Erics kommentar:
-Jag tycker absolut att Jesper har ett av de bästa lagen av de åtta lagen som är valda. Jesper har ett av de bästa utelagen med många fina armar, bra långslagare, bra markslagare och dessutom lyckades han välja en av yrans absolut bästa tjejer relativt tidigt. Laget känns med andra ord ganska komplett måste jag säga. Petters och Davids lag kanske är aningen starkare på träffprocent, men Jespers lag ser jag som ett topp-3 lag inom i princip alla kategorier man kan tänka sig att dela in lagen i. Det är således väldigt svårt att hitta någon direkt svaghet i detta lag. Ska man ändå hitta någon svaghet så är det nog som Jesper själv nämner, det finns en del spelare med en del skadehistorik i laget. 

 

I övrigt tycker jag att det var roligt att läsa Jespers tankar kring hur han tänkte inför draften och vad han ville få ut av sitt lag. Med tanke på vad han ville få ihop för lag så tycker jag att han har lyckats väldigt bra med att sätta samman laget.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 2 september 2023 20:00


Grupp AMagnum P.I - Äh, nu tar vi helg! 67-27High rise - Fjöl av 77-69Magnum P.I - Plakat pirat 81-61 High rise - Äh, nu tar vi helg! 67-36Fjöl av - Magnum P.I 83-56Plakat pirat - Äh, nu tar vi helg! 52-39High rise - Plakat pirat 114-42Plakat pirat...

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards