Salming

Alla inlägg den 10 maj 2016

Av Strutsboa - 10 maj 2016 23:14

Igår var en fantastisk dag på ängarna, vädret var bra och ett hundratal brännbollsspelare var och slipade på formen inför Yran. Stämningen var god och man märker verkligen att Yran närmar sig med stormsteg. När lagen började packa ihop för att åka hem så märkte dock vissa att de hade fått parkeringsböter eftersom att de har stått parkerade efter vägen...

Nu förstår jag givetvis att det finns parkeringsregler att följa, men med tanke på hur många som vistas på ängarna ju närmre Yran vi kommer och hur extremt få parkeringsplatser det finns så tycker jag att Umeå kommun och Upab skulle kunna vara lite mer flexibla och ha överseende. Under Yran brukar det ges tillstånd för att stå efter vägen eftersom att det är så många bilar som måste kunna parkera och jag tycker att man skulle kunna utöka och ge ett sådant tillstånd under hela maj för att uppmuntra till spontanidrott.

För att citera Umeå kommuns hemsida så:

"Umeå Fritids målsättning är att förebygga ohälsa genom satsningar på ökad fysisk aktivitet"

"Umeå har cirka 300 idrottsföreningar. Ingen stad i Sverige i Umeås storlek slår oss! Vi vet att bredden ger eliten och vice versa. Därför är såväl barn- och ungdomsidrotten, bredd/motionsidrotten och elitidrotten viktig."

"I Umeå kommun väljer vi fortfarande att förtydliga breddidrottsbegreppet med motionsidrott, då denna på många sätt bidrar till såväl psykiskt, fysiskt och socialt välbefinnande och fyller en mycket viktig funktion för folkhälsan och vårt förebyggande hälsoarbete i kommunen."

 

"Välkommen till ett härligt friluftsliv i Umeå kommun! Här finns enorma möjligheter till att motionera"

Jag vill bara poängtera att jag personligen inte har fått några böter och att jag inte skriver det här inlägget i affekt, utan jag vill bara värna om det bästa för brännbollen och spontanidrotten. Är det bara jag som är knäpp som tycker att Umeå kommun borde kunna ha lite bättre spelkänsla eller vad säger ni?

Gilla, kommentera eller dela gärna detta inlägg för att visa vad ni har för åsikt. I vänsterspalten finns det även en omröstning i frågan.

Av Strutsboa - 10 maj 2016 22:45

För några veckor sedan skapade jag en omröstning angående vad folk tror skulle förstärka deras lag mest att få in. 10 svarsalternativ gavs och nu när 39 röster har trillat in så tänker jag att det kan vara dags att skriva en liten analys av omröstningen (trots att 39 röster egentligen är alldeles för få för att kunna göra en vettig analys av).

30.8% (12 röster) = "Säker hissare (kille)"
12.8% (5 röster) = "Säker hissare (tjej)"
10.3% (4 röster) = "Utespelare (kille)"
10.3% (4 röster) = "Långslagare (kille)"

Dessa fyra alternativ stod för 25 av 39 röster. Noterbart är att alla alternativ fick minst en röst vardera, vilket stöder tesen om att det varierar väldigt mycket vad folk föredrar.

Nästan en tredjedel av de som röstade ville dock helst ha in en säker hissare kille och nästan hälften ville ha antingen en säker hissare kille eller tjej. Med tanke på dagens brännboll där slutspelet spelas på 1-slag så är det nog inte särskilt överraksande att säkra hissare efterfrågas i första hand. Klarar man sig från utebränning så kan man i princip vinna yran bara på det och utan att slå ett enda poängslag. Jag kan ändå bli lite förvånad över att poängslagare inte fick fler röster eftersom att jag vet att många brukar nämna att de tycker att det är klurigt med poängslag.

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards