Salming

Alla inlägg den 7 juni 2016

Av Strutsboa - 7 juni 2016 14:45

Efter i princip varje Brännbollsyra som spelas (oavsett om det är Iksu eller de nya arrangörerna), så hamnar ofta domarna i stort fokus i snacket efteråt. Det känns som att även jag har skrivit om det här förut flera gånger, så mycket av det jag skriver kommer säkert bli upprepningar, men eftersom att många verkar tycka att det är en väldigt viktig fråga så tycker jag att det är värt att ta upp igen ändå. Medan jag sitter och skriver inledningen här så känner jag redan att det här förmodligen kommer bli ett fruktansvärt långt inlägg. Så jag ber om ursäkt i förväg för en "wall of text", med efterföljande svidande ögon och krämpande scroll-fingrar.

Till att börja med så kan jag tipsa om ett inlägg jag skrev tidigare: Vad kännetecknar en bra domare? Är ni extra intresserade i ämnet så kan det vara spännande läsning för att få en inblick i vad spelare ofta önskar av en domare.

Den huvudsakliga inspirationen till det här inlägget var en diskussion som jag läste på Facebook där jag kommer plocka en del citat ifrån för att lyfta fram andras åsikter eller för att ge en egen kommentar på vad andra tycker.

 

För att snabbt, i grova drag, summera diskussionen så kan man nog säga såhär tycker jag:

*De flesta spelarna tycker att nivån på domarna är för låg, framförallt sett till det höga priset på att delta i cupen.

*Arrangörerna av Brännbollsyran inser problematiken, men påpekar att det tyvärr är svårt att få till tillräckligt bra domare. Man gör det man kan och tycker att det har blivit bättre för varje år som går, men vill hela tiden bli bättre.

Utöver dessa grundåsikter så spårar ofta diskussioner iväg till huruvida vems ansvar det är att det blir bra domare (arrangörerna som anordnar turneringen eller spelare som bör ställa upp när man vilar/har åkt ut), hur mycket deltagande i cupen egentligen kostar, vad pengarna läggs på, vad Iksu hade för priser, osv, osv, osv. Alla dessa diskussioner tycker jag egentligen är ganska meningslösa och mycket av diskussionerna uppstår i affekt när folk är upprörda.

Utan grundpunkterna, som jag ser det, är ändå de två punkterna jag har skrivit upp ovan. Ganska fort i diskussionerna så försöker man komma fram till lösningar i problemen och det är även där som man borde lägga huvudfokus. Jag kommer försöka skriva upp några förslag och tankar som jag tycker och som jag har tipsat arrangörerna om vid flera tillfällen utan att riktigt fått gehör.

Den första och överlägset enklaste grejen man borde ändra på är att vara mer ödmjuk i sin ton i frågor. Nu har jag full förståelse att man bara är människa och när folk klagar på ett hett, ironiskt eller stundtals nästan elakt sätt så förstår jag att man ibland slänger ur sig klumpiga kommentarer.

Men att skriva saker som:
"Priset är inte högt. Om du är en vuxen man och tycker 350kr är mycket för årets bästa helg så får man nog fundera på sina prioriteringar."
"Så länge inte seedade lag vill ställa upp med domare så får vi nog acceptera olika kvaliteer"
"Hade det varit lätt hade det varit löst."
"Du kanske borde bidra och döma lite brännboll nästa år?"

... tycker jag inte är okej och det retar nog bara upp folk ännu mer. För mig som spelar och brinner för brännboll så handlar det i huvudsak inte om huruvida jag får 100 kr, 200 kr eller 300 kr för att döma ett gruppspel - jag gör det snarare för att hjälpa till. Att då vid flertalet tillfällen vid olika diskussioner på instagram, bloggar, facebook osv läsa att det är spelarnas "ansvar" att döma gör att det sticker lite i mina ögon och att jag själv får lite taggarna utåt.

Jag tror att fler lag hade nappat på dömningen om man gick ut med ett mail skrivet ungefär på det här sättet:

"Hej lagledare,


Vi har nu arrangerat cupen i 4 år och har, tyvärr, fått erfara att det är väldigt svårt att få tag i duktiga och engagerade domare till så många matcher. Vi har, med all rätt, fått motta kritik för detta och därför känner vi nu att vi vill göra en storsatsning till kommande år.

 

Vi kontaktar Er eftersom att vi vet att de flesta som är duktiga domare själva spelar i brännbollscupen. Vi förstår att många tycker att det är kul att gå runt och kolla på matcher, men vi skulle vara väldigt tacksamma om Ni kunde hjälpa till i denna kraftansamling så att vi tillsammans kan nå en ökad nivå på domarsidan. Som tack för detta får Ni........ för att Ni hjälper oss med denna satsning. Om Ni har några frågor, tips eller synpunkter på hur vi kan utvecklas så får Ni gärna kontakta oss."

Alla är vi olika, men jag hade uppskattat ett sådant mail mer än någon femtilapp extra i ersättning och attityden att "seedade lag borde ställa upp", "dömer man inte själv kan man inte klaga" och "gör det bättre själv".

 

En annan sak som jag länge har bollat för och tycker det är märkligt att man inte har anammat är att man tar kontakt med lagledare efteråt och hör vad de tycker om sina domare. Vissa gånger har jag själv tagit kontakt med arrangörerna och gett min bild av våra domare för att underlätta för kommande år. Hur lätt är det t.ex för arrangörerna att veta att domaren och poängräknaren som vi hade i 32-del och 16-del var fantastiskt duktiga? Jag har aldrig sett de döma tidigare men båda hade jag tveklöst rekommenderat till kommande år.

Det borde vara väldigt enkelt att skriva ned vilka domare som dömer var och sedan ta kontakt med lagen i efterhand. Jag tror att majoriteten av lagen väldigt gärna ställer upp och ger sin analys via mail eller telefon för att öka kvalitén till kommande år. Lag som är negativa till domare när de har förlorat kan man kanske ta responsen lite lugnare på, men om jag hyllar domare när vi förlorar eller sågar domare trots att vi vinner, då ligger det förmodligen någonting i det. Sedan ska man inte lyssna helt på vad någon person säger, men om en domare dömer flera matcher under flera år så får man ganska snabbt en bra bild av vad lag tycker om denne domare.

 

Ärligt talat så förstår jag inte varför man inte har gjort detta tidigare trots att jag (och säkerligen andra också) har efterfrågat detta länge.


Jag tror att domarutbildningar, kontrollanter och rekryteringar av domare via seedade lag är guld värt för "bredden" på domare och på så sätt kan man nog lösa gruppspelen på ett hyfsat sätt. Problematiken uppstår allt som oftast i 32-del till 8-del där det behövs relativt många domare och att samtliga förväntas vara väldigt duktiga. Detta i kombination med att lagen som själva spelar inte går att tillgå gör att det snabbt blir ett problem. 

Vill man hitta duktiga och engagerade domare till slutspelet så tror jag definitivt att det hade hjälpt att ge en bra ersättning, men här handlar det ju också om hur mycket arrangörerna tycker att det är värt med bra domare. 

Final = 1500 kr
Semifinal = 1000 kr
Kvartsfinal = 800 kr
8-delsfinal = 500 kr
32/16-delsfinal = 300 kr

= 25 100 kr för bra avlönade huvuddomare från 32-delsfinal och framåt. Poängräknare kan man ge en lägre ersättning till och kon-domare får man fundera kring hur tidigt man vill ha. (Notera att jag givetvis bara har höftat fram summor).

Frågan är bara om man tycker att det är värt dessa pengar eller om man hellre försöker hitta en annan lösning. Har man en festival som omsätter 10-tals miljoner så kan man tycka att relativt små summor kan få ganska stor positiv effekt på cupen och på så sätt även undvika mycket klagomål i efterhand. Nu vet jag inte exakt vilken ersättning man erbjuder i slutspelet idag, men personligen tror jag absolut att man hade kunnat locka domare från innebandy, fotboll, hockey eller andra sporter om man erbjöd en bra ersättning.

 

Skulle man köra detta upplägg skulle man även motivera domare till att vara bra så att man får möjligheten att döma en kvartsfinal för bra betalning, för det är ofta så världen fungerar. Erbjuder man en bra lön så kommer man få många sökande till tjänsten och då kan även den/de bäst lämpade väljas och då ökar sannolikheten att en lämpad person får jobbet. Erbjuder man en dålig lön så är det bara att gilla läget och hoppas att den som söker är duktig (om man ens får någon till jobbet).

En av arrangörerna skrev såhär i en kommentar och det kan mycket väl ligga något i det:
"Vad jag menar med att det inte är någon pengafråga med domarna handlar om att det inte var någon skillnad på hur många domare av kvalitet som hörde av sig i fjol när domarna fick upp till 150kr/timmen jämfört med året innan då de fick 100kr&/timmen. Det enda sm hände var att fler pengahugriga oseriösa personer som skiter i Brännboll hörde av sig."

Men om man som "pengahungrig" person ser att man kan tjäna 300 kr/match eller mer om man gör ett bra jobb i gruppspelet så kanske man ökar motivationen hos dessa nya och "oseriösa" domare?

Spela gärna 32-del och 16-del på två omgångar så att man kan dra ännu större nytta av de bra domarna man har.

Ovanstående upplägg skulle ge att en domare som dömer 2 st 32-delsfinal, 2 st 16-delsfinal, 1 st 8-delsfinal och 1 st kvartsfinal skulle få = 2500 kr för 6 matcher. Det tror jag definitivt kan locka duktiga domare.

Sedan tycker jag att man kan försöka ta kontakt med lag som inte är anmälda eller kanske spelare som är skadade och fråga om de är intresserade av att döma även slutspel i år.

Enklare regelprov för samtliga som ska döma är också ett bra förslag. Erbjuda domare som vill döma slutspel i Yran att döma i Förcupen mot ersättning är ett annat bra förslag, för då ser man snabbt vilken nivå de håller.


Förmodligen kommer klagomål ändå alltid uppstå, 50/50 situationer får alltid det ena laget att bli missnöjda. Men ju mer man engagerar sig och testar, desto mer överseende och förstålese har folk för att fel ändå uppstår. Mycket av kritiken som har kommit under senaste år har som sagt byggt på att det har blivit mycket dyrare att spela cupen, arrangörerna har lovat krafttag kring domarsidan, men ändå upplever folk att samma problem kvarstår. 



Jag vet att alla här på bloggen är väldigt engagerade och kunniga inom området. Därför vädjar jag till alla att antinen kommentera här eller ta kontakt med arrangörerna så att så mycket förslag som möjligt kommer in på hur saker kan förbättras. För även om spelare, domare och arrangörer kan ha olika åsikter i kostnader och vilken nivå dömningen håller nu så är jag rätt övertygad om att alla vill att det hela tiden blir bättre och bättre.

Av Strutsboa - 7 juni 2016 09:45

Ett par veckor innan yran började jag få rejäl motivationsbrist på att blogga och tyvärr har den hållit i sig under en längre tid och till nästa år är det inte säkert att jag kommer orka fortsätta med bloggen. Jag känner att om jag ska hålla igång den så vill jag egentligen hålla en hyfsad nivå med inlägg ofta (och relativt välskrivna), men som det har varit i år har det mest känts som en belastning så vi får helt enkelt se hur det blir till nästa år. I och med att jag har haft bloggen under en längre tid och kört även i år så känner jag ändå någon form av ansvar att ändå skriva en analys om brännbollsyran, även om inlägget blev rejält försenat.


Raska har visserligen vunnit yran två gånger och Svinto gick till kvartsfinal ifjol där de gjorde en bra match mot oss, men tillsammans med Burnouts så bidrog man ändå till att 2016 blev lite av skrällarnas år inom brännbollsvärlden.

Raska slog ut: Fantomen, Salming och BCZ
Burnouts slog ut: BK Rel och Bränn inte bullen
Svinto slog ut: Dom röda, Burnouts och Raska


För vår egen del så blev det förlust i kvartsfinal mot Raska. Vi tvingades börja slå, men började matchen på ett väldigt bra sätt de första 3 minuterna och hade slagit 4 markbollar i den tuffa motvinden mot ett bra utespel. Efter det drog vi dock på oss två slarviga bränningar som dels minskade ledningen, men framförallt gjorde att vi tappade rytmen i spelet. Två gånger klarade vi oss som sista slagare innan det tyvärr tog stopp och blev utebränning. I andra halvlek var Raska sista slagare några gånger men lyckades ta sig runt och undvika utebränning och de vann till slut matchen med 12p.

Raska ska ha en stor eloge för årets turnering. Att slå ut Fantomen, Salming och BCZ är väldigt imponerande och många rankar nog dessa tre lag som topp-5 lag. Ett vasst utespel och stabilt slagande är optimalt i vädret på finalbanan och i år bjöd Raska verkligen upp till dans. Jag har sett Raska ett par gånger de senaste åren och årets upplaga är det klart bästa jag har sett under dessa år. Riktigt kul om de åter kan bli ett lag att räkna med på allvar igen efter några lite sämre år (med deras mått mätt).

Burnouts och givetvis även Svinto gör också två riktigt vassa turneringar och slår ut bra motstånd. Jag skrev inför ifjol att Svinto är ett topp-5 lag (eller väldigt nära) i mina ögon. Då fick jag ganska mycket mothugg från folk på ängarna, men 5:e plats ifjol och bra spel mot oss i kvarten och seger i år gör nog att jag i alla fall får lite vatten på min kvarn om att de är där uppe och hugger.

Andra lag som man kan nämna är Västteg som äntligen får lite stolpe in efter en herrans massa år med 0, 1 och 2-poängsförluster mot bra lag. I år fick de dessutom revansch mot både Sehlberg och High Rise som de nyligen har åkt ut mot i Yran. Kvartsfinal imponerar och väl där förlorade man bara med 4p mot BCZ. 

Schas Ove gjorde en väldigt bra match mot oss i 8-delsfinalen och tog sig för första gången förbi 16-delsfinal. Med spelet de visade upp i 8-delsfinalen så hade de absolut kunnat slå några av lagen som gick till kvartsfinal. Stora steg framåt från ifjol.

Om man nu ska fokusera lite på lagen som åkte tidigare än väntat eller vad de själva i alla fall hoppades så kan man nämna bland annat: Lokal (16-delsfinal), BK Rel (8-delsfinal), Fantomen (8-delsfinal), Salming (kvartsfinal), Dom Röda (kvartsfinal).


Rel åkte dit på en varvning mot sig under sista minuten och förlorade med 2p. Lokal blev utebrända ganska sent i sin inneomgång i gynnsamma slagförhållanden. Vi åkte på vår första utebränning i yran sedan 2011 (och enda på 21 matcher i år). Fantomen förlorade på oavgjort efter något som har beskrivits som ett feldomslut på sista slaget i matchen (jag såg inte matchen själv). Så dessa lag fick bittert erfara att det ibland är små marginaler i brännboll och är nog inte helt nöjda med sina turneringar.


Resultat:

Final
Svinto – Raska Taskar  73-70

Semifinal
Svinto-Burnouts
Raska Taskar – BCZ

Kvartsfinal
Svinto – Dom Röda  74-70
Burnouts – Bränn inte Bullen  77-71
Raska Taskar – Salming  78-66
BCZ – Västteg Klass 3b  71-67


8-delsfinal
Svinto – Traktor MS  85-68
Dom Röda – Booyaka BK  95-36
Burnouts – BK Rel  78-76
Bränn inte Bullen – Übermensch  81-69
Västteg Klass 3b – Varför skjuter Sehlberg  68-68
BCZ – Mighty Blackout  93-56
Salming – Schas Ove  85-70
Raska Taskar – Fantomen BC  71-71


16-delsfinal
Svinto – Kenya Bridgeklubb  95-68

Traktor MS – Vi är bäst i medvind  73-57
Dom Röda – Hvorte Hvar  80-72
Booyaka BK – Brännbollsutopi  65-64
Burnouts – Ö-vik Redsocks White  77-67
BK Rel – Kebabnekajse 1  110-59
Übermensch – Gaypolisen is busted  89-68
Bränn inte Bullen – Pappa betalar  94-50
Västteg Klass 3b – High rise or a slice  77-63
Varför skjuter Sehlberg – Lokal  71-66
BCZ – Boston Bruins Årgång 79  94-56
Mighty Blackout – Loco Bob  74-64
Salming – Gnimlas Crew  94-41
Schas Ove – Kontroll  76-58
Raska Taskar – Esox  79-71
Fantomen BC – Ett asbra namn  83-63

Eventuellt blir det ett inlägg senare om hur jag tycker att själva arrangemanget var, samt att jag kompletterar med övriga tankar från yran.

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards