Salming

Alla inlägg den 30 juli 2016

Av Strutsboa - 30 juli 2016 12:34

Eftersom att Per Frank redan har skrivit ett fenomenalt inlägg om Bollnäsyran i år så tänkte jag att det är svårt att tillägga så mycket. Jag skulle ändå vilja passa på att tacka arrangörerna, motståndarna och BK Mitch för en fantastisk helg.

 

Som utomstående så har jag egentligen inte så mycket att säga till om angående regler i Bollnäs, men jag tänkte ändå nämna några saker som jag personligen tycker fungerar bättre i Umeå än i Bollnäs. Tanken med detta inlägg är inte att försöka pusha för förändringar, för jag tycker att mycket i Bollnäs har sin charm med att det skiljer sig en del ifrån Umeå. Utan jag vill mer informera lite om hur vissa saker skiljer sig i Umeå (som kanske inte alla som bara spelar i Bollnäs har koll på) och kanske är det någon grej som folk tycker låter vettigt att fundera kring inför kommande år.

Det blev en liten salig blandning mellan både regler och saker runtikring. Vissa saker kanske är "större" grejer, medan andra är småsaker som knappt spelar någon roll. Jag valde ändå att bara lista sakerna rakt upp och ner.

*Visselpipa

-Flaggor i all ära, men en visselpipa är väldigt effektiv. Visst att planerna ligger nära varandra, men i Bollnäs är det 3 planer bredvid varandra och i Umeå är det 32 banor bredvid varandra. Fungerar det bra i Umeå så borde det  kunna fungera bra även i Bollnäs.

 

Jag dömde en match i Bollnäs i år och jag tycker det var svårt att ha pondus eller ens få kontakt med spelarna när jag stod och viftade. Någon spelare sa "men hallå det är kortslag!" och jag svarade "ja, men jag står ju och viftar...". I Umeå är det enkelt att blåsa i pipan så att de flesta hör och hör inte folk så kan man alltid blåsa en gång till för att vara tydlig. 


*Öppen poängräkning
-Det här kom ganska sent till Umeå och jag vet att det alltid har varit lite av en grej i Bollnäs att meddela resultatet via speakerbåset. Men i Umeå har det uteslutande varit väldigt positiva reaktioner från publik när man hela tiden ser vad ställningen i matchen är. I Umeå har man köpt in 32 st "pingisblock" som kan räkna till 100p på vardera sida. Det blir väldigt enkelt för publik att hänga med i en match och det är få sporter i övrigt där man inte hela tiden vet ställningen. Tänk er en basketmatch... "vilka leder?", "jag tror att Solna leder, dom har satt många 3-poängare", "ja, men Alvik har ju fått fler straffar".

En smaksak vad man föredrar, men i Umeå är det i alla fall väldigt uppskattat och vi har fått önskemål från Klövsjö att ta med oss 3 block ner till deras turnering i år. 

 

*Sista slaget bör slås
-
Jag har förståelse för att man vill synka alla matcher, men sista slaget på tid tycker jag man kan låta slås. Det blir lite fånigt tycker jag när speakern ropar "10 sekunder kvar" och spelare bara lägger ner trät och går iväg. Ingen jättestor grej, men i Umeå spelas alltid sista slaget klart och jag tycker det känns sunt. Är det tid kvar när brännaren får bollen på föregående slag eller att ett slag döms ogiltigt så ska ett nytt slag slås i Umeå.

 

*1 slag i slutspel (eller i alla fall från t.ex kvartsfinal)

-Långt fram i turneringen är alla lag och spelare så pass bra att 1 slag borde räcka. 

 

*Flytta domaren vid 3:e konen

-De flesta domare är bra på att flytta sig, men ibland kan det uppstå situationer när domaren vid 3:e konen inte är vaksam eller när det är 2-3 kompisar som tillsammans sitter och dömer. Om man vill fortsätta att ha en domare som håller koll på 3:e konen så tycker jag att man bör överväga att ställa den vid 4:e konen och kolla upp mot 3:e. Då är man fortfarande i linje för att se bränning.

 

*Lite hårdare tag mot maskning
-
Det är faktiskt ganska mycket mer maskning i Bollnäs än i Umeå. Jag tycker att man skulle kunna tillämpa regeln som är i Umeå där man får -1p för maskning efter en tillsägelse. I Bollnäs är lägsta straffskalan 5p och det är nog få domare som vågar dela ut ett så hårt straff, men 1p känns okej att dela ut och skulle avskräcka många lag från att maska.


Kom gärna med era åsikter om vad ni tycker. Är jag helt fel ute i vissa saker? Borde något införas direkt? Finns det saker som bör övervägas? Har jag glömt något som ni tycker vore intressant? En åsikt är aldrig någonsin fel och det är bara roligt när det kommer in olika perspektiv på saker och ting.

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards