Salming

Alla inlägg den 15 januari 2017

Av Strutsboa - 15 januari 2017 19:01

Nu har vi kommit in i januari och som vi alla vet tänker man aldrig så mycket på brännboll som nu! ;)

 

Nu efter årsskiftet kommer IKSU brännboll att göra sin årliga regeluppdatering och spekulationerna går vilda om vad som kommer ändras under denna off season. Enligt traditionen så är det vartannat år det kommer något stort och ifjol var det inte så mycket spännande som hände. Alltså, vilka dramatiska förändringar ska ske i år?!

 

Det här är en gästkrönika av mig, Micke Samuelsson, och jag sitter i IKSU brännbolls styrelse. Det här skriver jag dock som privatperson och brännbollsälskare. Det är alltså ingenting som IKSU eller sektionen har något att göra med. Jag tänkte bara resonera kring vad jag tror och vill (eventuellt) ska hända med reglerna i vinter.

 

1. Redan i somras spelades det på prov cuper med grepplinda. Tidigare har det inte varit tillåtet att göra åverkan/förändra träet. Jag har enbart hört positiva reaktioner på att tillåta grepplinda och alla teoretiska motargument är lätta att reglera genom hur man formulerar regeltexten. Jag tar det som självklart att grepplinda kommer vara tillåtet nästa år på alla cuper. Vilka maskhål ser du som behöver täppas igen i formuleringen?

 

2. Fjolårets förtydligande kring tjuvstarter och gening var ett första steg av två möjliga som pratades om ifjol. Nästa steg för att motverka detta stora problem i sporten var att förbjuda flygande starter (flygande start är att man tar sats innan slaget går). Jag upplever att det förtydligande och den straffskala som gjordes inför 2016 har ökat medvetenheten om detta och visat på en positiv utveckling. Jag tror därför att man INTE kommer att införa det förbud som diskuterades förra vintern utan att man vill se om trenden fortsätter med mindre tjuvstarter.

 

3. Nu kommer vi till de större grejerna! I princip alla jag pratar med är överens om att det största problemet med brännboll är att man som utelag saknar möjlighet att styra spelet. Detta är det få som vill ändra då det ändå är en av de stora grunderna i sporten. Vad man dock vill lösa är den slump som hittills avgör om man börjar inne eller ute. Det har funnits många olika förslag på hur det ska bli rättvisare kring det här. Ganska nyligen infördes att det lag som avslutar ute vinner på lika. I årets nationaldagscup arrangerad av Jörgen Nilsson fick det lag som började inne dessutom ett poäng i början av matchen. Jag anser dock att det finns ett klockrent förslag som prickar precis rätt på kombinationen rättvist och enkelt! Det är inte jag som har kommit på det men jag har i år blivit en stark förespråkare för det.

 

Det är till att börja med inte i alla matcher och för alla lag det här är en viktig fråga. Väldigt många lag på yran kan eller vill inte spela olika beroende på om de börjar inne eller ute och det spelar inte jättestor roll för dem. Det är framförallt när två bra/taktiskt medvetna lag möter varandra som detta blir viktigt på riktigt. Särskilt sedan öppen poängräkning har införts på alla banor. Därför kommer mitt förslag vara att denna förändring i lottning endast gäller för matcher som spelas med ett slag. Detta innebär från 16-del och framåt i yran (de lag som blir seedade) och på IKSUs sommarcuper från slutspel.

 

Den förändring som förslaget gäller är typ en aktion. Domaren börjar med att lotta, det lag som vinner lotten väljer om de ska börja lägga sitt bud eller om motståndaren ska lägga sitt bud först. Vardera lag får bara lägga ett bud. Det första laget kan alltså till exempel lägga 2 poäng som bud. Det andra laget måste då välja att lägga ett högre bud eller låta det första laget börja ute (om de nu väljer att börja ute.).

 

På det här sättet har båda lagen alla möjligheter att värdera precis hur mycket de tycker det är värt att börja spela ute. Samtidigt är det inte för komplicerat för att göra under en cup.

 

4. Nästa fråga är ett tankeexperiment jag fört ett tag som till viss del också handlar om vikten av utespelet. Fast egentligen handlar det mest om att göra fler matcher jämna samtidigt som skicklighet ska löna sig.

 

Jag har hört många diskutera, problematisera eller beklagat att det känns som om de 4-6 bästa lagen drar ifrån i toppen och att steget ned till nästa “nivå” av lag är för stort. Och även om man inte tycker att det är ett så stort problem i sig är min uppfattning att det även längre ner i rankinglistan är relativt få lag som spelar jämna matcher mot varandra. Ofta är ett lag bättre och det laget vinner med hyfsat odramatisk marginal. Anledningen till det är utebränningar för det sämre laget och/eller att de har svårare att ta lyror. Dessa saker är vad som ligger till grund för följande tankeexperiment.

 

Som det är nu har både inne- och utelag åtta aktiva spelare. Skulle man utöka detta antal till nio tänker jag att det skulle göra fler matcher jämnare, mellan lag längst hela rankinglistan. Men det får inte som följd medföra att det blir mer slump och att det sämre laget vinner fler matcher.

 

Matcher som idag får stora poängskillnader beror ofta på många utebränningar. Med en aktiv spelare till blir det lättare för ett lag att hanka sig runt och slippa utebränningar. Men eftersom att det bättre laget också får en till spelare får de fler tillfällen till att slå poängslag vilket borde leda till att de ändå säkrar vinsten. I matcher där ett lag vinner för att de får “tur-sorkar” eller “durrar” precis över kortlinjen men samtidigt klarar sig utan utebränning skulle den här ändringen göra att det andra laget får fler chanser att slå ned bollen också, och därmed lättare plocka några poäng till.

 

På detta sätt tror jag att fler halvbra lag känner att de tidigare i sin utveckling får häng på de bra lagen vilket uppmuntrar dem att fortsätta satsa och bli ett bättre och bättre lag. Som det ser ut idag tror jag att tröskeln för att satsa på att bli ett bra brännbollslag ofta känns för hög. Det upplevs för långt bort att slå de bättre lagen. Kan vi sänka den tröskeln tror jag vi får en bredare topp och ett mer välmående community.

 

En fråga som jag känner mig osäker om dock är om de ökade möjligheterna för poängslag ännu mer gynnar det lag som börjar ute. Men för de som börjar inne får man dels mer valmöjlighet i hur mycket man går för poängslag, plus att den extra spelaren ger mer makt i utspelet, även i andra halvlek. Jag vet inte om det på det hela taget bidrar till att öka eller sänka fördelen med att börja ute men tänker att det är värt att diskutera.

 

Jag ser väldigt gärna en diskussion kring dessa funderingar. Jag vet att det är många inom brännboll som har tankar och åsikter och är det någon gång man har möjlighet att påverka reglerna som gäller så är det nu i januari. Se till att göra din röst hörd. Förhoppningsvis kommer IKSU brännboll ut med datum för regeldiskussionsmöte snart!

 

/Micke Samuelsson

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards