Salming

Direktlänk till inlägg 22 januari 2017

Regeltankar - Signerat Eric Boström!

Av Strutsboa - 22 januari 2017 13:22

Kul att diskussioner om brännboll drar igång trots att det fortfarande bara är januari. Jag valde att ligga lite lågt till en början, så att diskussionerna hann ta sig en bit innan jag kommer in med min syn på saken. Jag kommer inleda det här inläggt med att först kommentera förslagen och diskussionerna som varit, för att sedan komma med ytterligare förslag på nya regler/regeltolkningar/förtydliganden.

1. Angående förslaget om att tillåta grepplinda på slagträt så är det väl egentligen svårt att argumentera emot detta. Om vissa vill ha det och att det, genom ett förbättrat grepp, ytterligare kan höja säkerheten så finns det ingen nackdel att införa detta. De som inte vill ha grepplinda behöver helt enkelt inte ha det. Peter A, har i egenskap av arrangör lite farhågor över arrangörernas egna slagträn, men där känns det ju väldigt enkelt att lägga till i reglerna att grepplinda endast är tillåten på egenmedtagna slagträn och att slagträna som arrangörerna tillhandahåller är utan grepplinda.


Tillåter man handske och grepplinda så ser jag det dock som en självklarhet att även t.ex handbollsklister eller andra greppfrämjande medel godkänns på sitt EGET slagträ, (inte arrangörens eller motståndarens). Det vi vill åt är ju helt enkelt att spelare själva ska få använda sig utav det som de tycker genererar det bästa greppet och på så sätt bidrar till att det blir så säkert som möjligt för både spelare och publik.


2. "Tjuvstartsregeln" där flygande start förbjuds är en regel som jag har varit förespråkare för i många år nu. Till en början när jag kom med idén så kändes det som att de flesta var emot den, men min känsla är att fler och fler börjar uppskatta idén nu. För att kort nämna idén så är tanken att samtliga spelare vid konerna måste stå stilla vid konerna innan bollen är träffad. Regelförändringen görs gärna i kombination med att man målar upp ett vitt streck på gräset vid varje kon för att tydliggöra ytterligare. Min tanke är att det dels ska bli lättare för domaren att hålla koll på samtliga koner samtidigt, men även att det som spelare ska kännas "värre" att tjuvstarta. Som det är nu så är det i princip omöjligt för en domare att bedöma om en spelare med flygande start passerar konlinjen innan eller efter bollen är träffad.


Det är möjligt att det här är en för "drastisk" förändring för att direkt införa i Brännbollsyran utan att testa den innan. Kanske blir det även kaos bland oseedade lag som tycker att det är förvirrande till en början. I teorin så tycker jag att regeln är klockren, men det skulle vara bra att veta om den fungerar lika bra i praktiken och hur domare tycker att regeln känns.


Jag hade personligen röstat emot att införa denna regel innan den testats och utvärderats under sommarcuper.

3. Även detta är en regel som jag länge varit för och som jag själv har kommit på, så jag måste givetvis vara positiv även här. Jag skulle sammanfattade det som att ALLA seriösa lagen antingen tycker att det är en fördel att börja ute, eller att de i alla fall tycker att det som sämst inte spelar någon roll. 99% av gångerna som ett seriöst lag vinner lotten så väljer man att börja ute och detta gäller även efter förändringen att laget som börjar inne vinner vid oavgjort. Man kan med andra ord med gott samvete säga att (nästintill) alla lag tycker att det är bättre att börja ute än att börja inne.

Någonting som däremot skiljer sig åt är hur mycket bättre man tycker det är att börja ute än att börja inne. Genom att göra en auktion så borde rimligen båda lagen bli nöjda (eller i alla fall nästan nöjda) med förutsättningarna inför matchen. Här får båda lagen en chans att bedöma hur mycket det är värt att få avsluta inne. Tycker man inte att det spelar någon roll om man börjar inne eller ute så är det bara att säga "vi vill börja inne/ute med 0-0", tycker då motståndaren att det är värt 1p att börja ute så är det bara att buda det, tycker man inte att det är värt det så startar matchen vid 0-0. 


Jag tänker mig att man använder detta ifrån 16-delsfinal och framåt.

Om man tycker att det är "charmigt" eller "en del av brännbollen" att lotten ska ha så stor betydelse är en annan sak, men jag har svårt att se hur någon skulle kunna argumentera för att det inte vore mest rättvist att införa denna regeländring.


4. Förslaget om 9 spelar i spel tycker jag är dåligt på många sätt. Detta säger jag trots att jag är övertygad om att det är en regel som skulle gynnat oss och många andra topplag och gjort det ännu mindre sannolikt att skrällar uppstår.

Till att börja med så tycker jag att det är fel väg att gå att försöka få brännbollen jämnare genom att göra det enklare. Jag tror man måste börja med att inse att de bästa lagen alltid kommer att vara bäst, oavsett om man gör förändringar eller inte. Jag tror snarare att de bästa lagen snabbare kommer uppfatta innebörden av regelförändringarna än övriga lag och på så sätt snabbare anpassa sig till de nya reglerna. Utöver detta så kommer de bästa lagen alltid ha lättare att locka nya spelare, så om man utökar antalet spelare så kommer förmodligen de bästa lagen att ytterligare "urholka" lagen strax under på bra spelare. Det jag menar är att om man utökar till 9 spelare så kommer förmodligen de bästa lagen få in ytterligare en riktigt bra spelare, medan ju längre ner man kommer i listan desto sämre spelare kommer den nya 9:e spelaren att vara (+ att många av dessa lag kanske dessutom tappar en duktig spelare).


Vidare så skulle det, för den breda publiken, bli ett tråkigare spel. Av de jag känner som inte är jätteinsatt i brännboll så tycker de att utebränningar och sista slagare är det roligaste som finns. Det blir lite grann som ett mål eller en målchans i fotboll kan man nästan säga där målet symboliserar utebränningen och målchansen är när någon är sista slagare. De flesta struntar helt i om det blir 10 ickelyror eller 4 ickelyror utan de vill se sista slagare och spänning. Jag förstår att det finns kanske ett hundratal personer (många av de som läser här) som tycker att ickerlyror är det vackraste som finns och delvis håller jag väl med om det. Men jag känner att för att värna om publik och bredd så är det viktigt att tänka utanför sin egen bubbla.


Personligen tycker jag att det är en ganska bra balans just nu på 8 spelare. Skulle man gå ner på 7 spelare så skulle det bli väldigt lite markbollar och ännu fler utebränningar, medan 9 spelare skulle bli ännu fler markslag och ännu färre utebränningar. Just nu tycker jag att det är en ganska bra mix av båda där det handlar om att värdera huruvida det är värt att våga många markbollar eller inte.

*Som redan nämnt, tjejernas betydelse/speltid skulle (förmodligen) minska i många lag.
*Svårare att få ihop ett lag (färre lag i yran).

*Ändra på något historiskt utan någon positiv effekt (fotboll kommer inte ändra från 11 spelare bara för att motståndarna har svårt att försvara sig emot Messi och Ronaldo).


Fler förslag:

Det här är egentligen inte regelförändringar, utan snarare riktlinjer och regeltolkningar som jag tycker att domare bör använda sig mer utav.

Våga ta fler tjuvstarter!

-Jag brukar nämna detta varje år och gör det återigen. Om man nu inte inför en ny tjuvstartsregel så tycker jag i alla fall att man ska försöka ta bort den "tabu" som det finns kring att döma för tjuvstart. Jag skulle säga att det förmodligen tjuvstartas någon/några gånger i varje match som spelas, men det är ändå bara ett fåtal gånger varje år som någon blir dömd för tjuvstart. För mig är en tjuvstart en tjuvstart på samma sätt som att en bränning är en bränning.


Jag tror samtliga är överens om att om en spelare är bränd med 1 cm så är han bränd och de flesta som läser här har förmodligen tagit några väldigt tighta bränningar, men jag tvivlar på att det är så himla många här som har dömt för tighta tjuvstarter. Framförallt är det ytterst sällan som domare dömer en tjuvstart när det blir en bra träff av slagaren "han hade ändå hunnit" kanske vissa tänker, men i längdhopp spelar det ingen roll om du hoppar 15 meter om du trampar över med 1 cm...

Delvis har vi spelare ett stort ansvar här, dels så måste vi tjuvstarta mindre, men framförallt så måste vi klaga mindre när en domare, förmodligen helt korrekt, dömer för tjuvstart. Vet inte om jag någonsin har sett en tjuvstartsbränning utan någon av följande kommentarer "Men seriöst?", "orka ta tjuvstart nu helt plötsligt", "Kom igen...", "så sjukt fjantigt!", eller liknande.


Det jag menar med det här är att om man går ut med att "i år ska vi vara hård på tjuvstarter" så kommer man dels få effekten att färre personer tjuvstartar, men även att man har "varnat" i förväg, så att de som blir brända för tjuvstart har vetat om en hårdare bedömning i år. 

Minuspoäng för osportsligt uppträdande/spelförstörande moment/farligt spel/fördröjande av spel
Jag tycker att domare kan bli bättre på att använda spelkänsla och bestraffa sånt som vi inte vill ha i brännbollen. Springer man t.ex klumpigt och bryskt på en utespelare så tycker jag att man kan ge -1p för det, inte bara "lyra". Sliter någon bort snedslagsflaggan och kastar den så att domaren tvingas stoppa spelet (motståndare till oss gjorde det 2 ggr ifjol), så tycker jag att man kan ge -1p för det.

Någonting annat som jag tycker att vissa lag/spelare ofta gör under viktiga slag är att de skriker till mitt under ett pågående slag. I mina ögon är det osportsligt uppträdande och borde direkt ge -1p. Hur många golf- eller tennisspelare skriker till just när motståndaren ska slå/serva? Vill dock poängtera att jag tycker att det är helt okej att tagga igång laget innan slaget, dvs. ungefär mellan det att brännaren får bollen tills det att slagaren får bollen. När man sedan ser att spelaren börjar göra sig i ordning för själva slagrörelsen så tycker jag att man ska respektera slagaren. 


Kom gärna med fler tankar och idéer om ni har, samt ta fram motorsågen om ni tycker att jag är helt fel ute eller beröm om ni håller med i det jag skriver.

 

Värt att nämna är att Iksu brännboll gått ut med följande information på sin facebooksidan:

"IKSU brännboll bjuder in till vårt årliga öppna regelmöte. En chans för alla brännbollsintresserade att komma med inputs på vad som önskas ändras i de nuvarande reglerna och vad som absolut inte ska ändras. Styrelsen kommer sedan använda diskussionerna som underlag för sina beslut.
Plats: Konferense rum på IKSU sport
Tid: Kl 13.00, söndag 29/1

Efter regelmötet kommer IKSU brännboll även hålla sitt årsmöte. Även där är alla brännbollsintresserade välkomna. Men det går också utmärkt att komma på regelmötet och gå vid årsmötet eller komma till årsmötet men stå över regelmötet. Samma lokal kommer användas.
Tid: ca kl 14.00, söndag 29/1"

 
 
Ingen bild

Mannen

28 januari 2017 08:39

Kan hålla med om att en generell regel för regelförändringar är att de i första hand borde göras till sommarcuper och utvärderas där innan de införs i yran.

 
Ingen bild

Peter A

28 januari 2017 08:42

Du har bra poänger Eric. Tycker dock att vi inte fångar in problematiken att en majoritet av lagen inte klarar att spela med 1 slag utan ett massivt antal utebränningar. Det är inte långsiktigt bra. Jmf med Bollnäs där inte samma problem finns.

 
Ingen bild

Salmingbloggen

28 januari 2017 18:20

"Massivt antal" är ju en definitionsfråga, men generellt så tycker jag att det är en ganska bra balans just nu. Jag tycker att bränningar och utebränningar är en viktig del utav brännbollen och det är till stor del tack vare att det finns utebränningar som det kan uppstå skrällar ibland. Ju färre utebränningar man skulle ha, desto färre skrällar skulle det också bli.

Dessutom så heter sporten trots allt brännboll, vilket ytterligare antyder på att bränningar och utebränningar är en viktig del utav sporten. Gör man sporten enklare för att utebränningar inte ska uppstå så kanske man bör döpa om sporten till markboll istället... ;)

 
Ingen bild

Micke

30 januari 2017 13:09

På salmingbloggens förslag har vi nu röstat igenom att sporten heter "Markboll". Tack för det goda förslaget!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Av Strutsboa - 4 juni 2023 19:18

16-delsfinal Salming - Sista Hawaii Bossen 104-40Herman och hans hund - Det är en pyroman på plan 67-52Bränn inte Bullen - Samlag(et) 75-73The Pittsburgh Steelers - BK Spek 77-61Gavvas granader - Yörgenligan 80-77De rinner BK - Don´t stop beleiv...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards