Salming

Alla inlägg den 5 maj 2017

Av Strutsboa - 5 maj 2017 11:30

Jag vet att det bedrivs domarutbildningar varje år och det är väldigt bra. Min tanke med det här inlägget är verkligen inte att försöka ta över, ifrågasätta eller visa mitt missnöje. Jag tänker helt enkelt att all hjälp och alla verktyg som kan ges borde vara en fördel för att få så bra domare som möjligt. Nu vet jag inte hur många delar det kommer bli och vissa delar kommer kanske att fokusera på detaljnivå som bara är viktigt för riktigt ambitiösa domare, men jag hoppas att alla ska kunna ta till sig av något. Ibland kommer jag använda mig utav bilder och då är tanken såklart inte att hänga ut någon enskild domare, utan bara för att enkelt visualisera så att folk förstår min poäng. 

Dagens ämne handlar om någonting som jag tycker borde vara väldigt enkelt att få till för alla domare. De flesta som dömer sommarcuper gör detta på ett bra sätt, men inte allt för sällan under Brännbollsyran så förekommer det domare som inte riktigt har koll på detta. Det jag tänker på är domarens position.


Vid slagtillfälle:

Viktigt att tänka på:
*Stå i en position där du inte stör slagaren.
*Stå i en position där du så bra som möjligt kan se om det blir snedslag.
*Stå i en position där du så bra som möjligt kan se om det blir kortslag.
(Bonus: Stå i en position där du kan kommunicera med poängräknaren)

Exempel 1: Detta är FEL position!!!
 

Kommentar:

-Det röda strecket symboliserar snedslagslinje åt det hållet som spelaren mest troligt slår årt Med domarens placering i det här fallet så är det helt omöjligt att få en bra linje från plattan till snedslagsflaggorna om det bli ett slag till vänster (framförallt om det blir ett hårt slag så att domaren inte hinner förflytta sig i sidled). Ska man gå in i detaljnivå så hamnar dessutom huvuddomaren onödigt långt ifrån poängräknaren, vilket försvårar kommunikationen dem emellan.


Exempel 2: Detta är RÄTT position!!!
 

Kommentar:

-Bättre position än vad Simon Brändström har här kan man inte ha! Många tror nog kanske att den optimala positionen är att stå rakt bakom slagaren, men faktum är att man ska stå snett bakom för att få den bästa positionen. Dels så ser man den viktiga snedslagssidan bättre (i det här fallet till vänster när det är en högerslagare), men notera även vilken blick han får på kortslagslinjen. Står man rakt bakom slagaren så blir kortslagslinjen ofta skymd och det kan vara helt omöjligt att se om bollen är kort eller inte. Utöver det så har han ett lagom avstånd till slagaren, så att slagaren inte riskerar att bli påverkad, samtidigt som domaren har nära till poängräknaren.

Givetvis kan det även bli snedslag till höger när en högerslagare slår, men i de fallen så är det ofta höga slag som skruvas/blåser ut och då är det lätt som domare att ta några snabba steg i sidled och hamna i bra linje. 



Vid bränningsläge (på sista konen):

Viktigt att tänka på:
*Komma till en bra position så att du kan ta ett bra domslut (ta sig upp i linje med sista konen).
*Fullt fokus på vad som är viktigast.

Exempel 1: Detta är FEL position!!!
    

Kommentar:
-
Jag vill börja med att poängtera att det definitivt finns värre exempel än såhär. Vi har haft domare i såväl kvartsfinal som semifinal i Yran som står kvar bakom slagplattan när de kollar bränningar på sista konen. Anledningen till att jag väljer just den här bilden är för att den så tydligt visar både brännare, löpare, sista kon och domare i bild samtidigt.

I denna situation har brännaren precis fångat bollen och båda är alltså (relativt tydligt) brända. Domaren friar dock en spelare och jag tror mycket väl att det kan bero på att domaren har fel position när han tar sitt beslut. Om man ska gå in i detalj här så gillar jag inte heller att domaren visar med ena armen att det har blivit lyra. I en tight bränningssituation så tycker jag att man ska ha fullt fokus på att ta sig till rätt position och fatta rätt beslut. Lyran kan man kommunicera i efterhand när bränningssituationen är avklarad.

Detta var för övrigt en tvåkonslöpning och kast från bakplan, så domaren kunde med lätthet hunnit upp i rätt position.

Exempel 2: Detta är RÄTT position!!!
 

Kommentar:
-
Här görs precis allting rätt och det finns inte en enda sak som hade kunnat förbättras i Jörgen Nilssons agerande. Jörgen hinner tydligt upp i perfekt linje och kroppspråket förmedlar att han dessutom är fullt fokuserad för att ta rätt beslut. En väldigt liknande bränningssituation där domaren i det här fallet tar rätt beslut och domaren i exemplet innan tar fel beslut. Ju bättre position man har desto större chans har man att göra ett bra domslut!

Det som gör saken ännu mer fascinerande är att det på det här exemplet var en 1-konslöpning som domaren hann upp i linje på, medan domaren i förra exemplet inte tog sig upp i linje trots att det var en 2-konslöpning.


Summering:
-Återigen vill jag poängtera att tanken inte är att hänga ut någon (därför som jag har blurrat). Domare som gör saker bra finns det dock ingen anledning till att inte berömma. Att stå på rätt position när slaget slås är någonting som bara måste gå att fixa så att alla domare gör rätt. Som domare måste man ju stå någonstans och då kan man lika gärna stå på rätt plats. Oavsett om man är oseriös eller seriös så tjänar alla på att ha rätt position när man ska ta sina beslut.

Att komma upp i linje kan vara lite svårare, men även det tror jag att de flesta skulle fixa galant om man bara försökte. Det handlar om att inse att man inte är kapabel till att ta ett bra domslut om man inte är uppe i linje och utefter det försöka jobba sig upp så ofta och så bra som möjligt i rätt position.

Har jag rätt eller fel i mina åsikter angående positionering? Är det rimliga eller orimliga krav som jag ställer när jag tycker att en domare bör kunna ha rätt position vid slagtillfället och göra sitt bästa för att ta sig till en bra position vid bränningssituation? 

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards