Salming

Alla inlägg den 7 maj 2017

Av Strutsboa - 7 maj 2017 22:00

Jag har fått mycket positiv respons på olika sätt för den första delen utav Salmingbloggens domarskola, så tanken är att jag ska försöka fortsätta att hitta saker att skriva om. Jag brukar hävda att det är viktigare (eller i alla fall minst lika viktigt) att ha en bra poängräknare, som att ha en bra domare. Därför har jag tänkt viga hela den här delen åt poängräknarna och deras roll i en match, samt samarbetet mellan domare/poängräknare. Den här delen blir nog lite mer "avancerad" än vad den förra delen var.

Introduktion:
Det kan låta som en enkel uppgift att stå och bläddra poäng, men samtidigt ska man komma ihåg att det är ~150-160p som ska bläddras varje match. Glömmer man en poäng eller ger en poäng för mycket till ett lag så påverkar man "bara" matchen med 1p, men om man ger ett poäng till fel lag så blir det såklart 2p fel i matchresultatet. "Lyra och fyra spelare in", kan lätt bli "fyra lyror och en spelare in" om poängräknaren tappar fokus och gör fel för ett ögonblick. Detta exempel skulle ge 6p fel i matchresultatet trots att poängräknaren kanske bara gör ett enda misstag under hela matchen...

Som tur var så har det tagits enorma steg framåt i detta genom införandet av öppen poängräkning och man vill inte ens tänka på hur mycket fel som gjordes innan. Felbläddringar kan ofta korrigeras av domare och/eller spelare, men fel förekommer, tyvärr, ofta ändå.

Någonting som jag har pushat för förut och som jag hoppas ska bli verklighet är införandet av TVÅ poängräknare när det börjar dra ihop sig i slutspelet i yran. Jag tror att detta skulle minimera felen väldigt mycket. Utöver det så hoppas jag att man lägger mer krut på att ha duktiga poängräknare. Det här är mycket spekulation från min sida, men jag tycker det känns som att fokus i första hand är på att försöka hitta bra domare, men att räkna poäng kan "vem som helst" göra. Om jag talar för våra egna matcher under de senaste 4 åren så har vi i alla fall ofta haft bättre domare än poängräknare, trots att poängräknare förmodligen är nog så viktigt.



Hur blir man då en bra poängräknare?

Prio 1 är såklart att ha koll på vad som ger poäng i brännboll:

Utelag:
*Lyra 1p
*Bränning 1p
*Utebränning 5p

Innelag:
*Insprungen spelare 1p
*Varvning 6p

Att räkna poäng är egentligen inte särskilt svårt och på de allra flesta slagen blir det såklart rätt, det svåra är däremot att göra rätt på ALLA slag. Ni kan se det som att hälla upp ett glas vatten. Det är en väldigt enkel uppgift och om du är lugn och 100% fokuserad gör du mest troligt aldrig fel, men om du är ofokuserad eller stressad så händer det att du gör fel ibland och spiller. Jag skulle säga att näst intill alla fel som poängräknare beror på just detta, att man antingen är ofokuserad eller stressad. Hur blir man då en bra poängräknare och undviker dessa fallgropar?

Fokus:
Här finns det egentligen inte så mycket tips att komma med tycker jag, utan fokus är någonting som man själv måste försöka hålla i 2*12 minuter. Det bästa knepet jag kan ge här är egentligen att hela tiden vara förberedd inför varje slag. "Okej, de har 3 spelare på sista konen, var beredd på att det kan bli 3p nu". Försök att i förhand lägga in fingrarna mellan de poäng det kan bli så att du är väl förberedd när du ska bläddra.

Ibland kan poängblocken klibba ihop, så om man är förberedd och planerar innan ett slag så kan man undvika kaos kring detta, vilket kan leda till felräkning. Att poängblocken klibbar ihop kan även leda till min nästa punkt = stress.


Stress:
Stress tror jag definitivt leder till många felräkningar. Antingen kan stress uppkomma som jag nämde i förra stycket, genom att poängblocket strular och man hamnar efter genom att nästa slag hinner slås innan man har full ordning på poängen, men det kan även uppkomma av ren nervositet eller yttre stress. Man ska ändå komma ihåg att det är människor som dömer och många av de som dömer i brännbollsyran kanske aldrig har gjort det tidigare eller bara gör det en gång om året. Att då stå inför mycket folk och/eller hetsiga spelare kan lätt göra att man blir osäker.

Det här går nog mycket hand i hand med fokus och ju mer fokuserad man blir desto mer säker är man på sin sak. Men här tycker jag även att domaren har en viktig roll att fylla genom att stötta sin poängräknare och ha bra kommunikation. Har man bra kommunikation så minskar först och främst risken för felräkning och dessutom har man någon som kan bekräfta att man har räknat rätt om det är folk som ifrågasätter.

För att undvika att spelare och publik ifrågasätter om du har gett poäng eller inte så tycker jag att det är ett bra knep att vara väldigt konsekvent i ditt sätt att dela ut poäng. Upplägget som jag tycker är bäst och som jag tror många av mig håller med om är att bläddra poängen i samband med att slaget är över och bollen har kommit in till brännaren.

Vad jag menar är att det kan skapa förvirring om man direkt bläddrar poäng för lyra och därefter några sekunder senare när bollen har kommit in ger poäng för insprungna spelare. Utelaget har ofta fullt fokus på att ta lyran och kasta in bollen så fort som möjligt, så de kollar inte på poängräknaren förrän när bollen är inne hos brännaren. Om de då bara ser poäng för insprungna spelare så blir det lätt att någon skriker "poäng för lyra då?", eftersom att den bläddrades medan man inte tittade.

Jag brukar därför försöka förbereda rätt poäng medan slaget sker och sedan bläddra poäng för BÅDE inne- och utelag SAMTIDIGT när bollen HAR KOMMIT IN. Min känsla är att detta är det tydligaste sättet att bläddra poäng på.

 


Samspel domare/poängräknare


Att räkna poängen rätt kommer (såklart) alltid att vara det absolut viktigast, däremot tycker jag att man även bör se poängräknaren som en resurs och som en assisterande domare. Detta är extra viktigt i matcher där man endast har domare och poängräknare att tillgå. För ett så bra samspel som möjligt så är det väldigt viktigt att prata ihop sig innan. Vilka delar vill domaren ha hjälp med? Här kan det nog skilja en del från domare till domare, men försök se till så att ni är samspelta och verkligen hjälps åt och ser så mycket som möjligt.


Några exempel:

*I del 1 av domarskolan pratade jag en del om hur domaren ska jobba sig upp i linje för att kolla bränning på sista konen. I ett sådant läge så är det väldigt bra om poängräknaren kan försöka kolla hur det ser ut på övriga koner.
*Om domaren har huvudfokus på slagaren för att se kortslag/snedslag, handen i öglan, osv, så kan poängräknaren t.ex hålla koll på tjuvstart på första konen eller om slagaren genar när den springer på eget slag.

Dessutom är det väldigt bra om domaren försöker hålla så bra koll som möjligt på poängen och kan "dubbelkolla" så att det blir rätt. Detta är inte alltid helt lätt att göra eftersom att domaren har många andra uppgifter, men all hjälp är positiv.


Många tycker även att det underlättar för poängräknaren att domaren hela tiden säger vad som sker, t.ex "lyra, två in". Detta blir en form av dubbelkoll, men ibland kan det även skapa viss förvirring och jag vet folk som föredrar det, medan andra föredrar att domaren är tyst. Så där tycker jag att man ska prata ihop sig innan mellan domare och poängräknare så att båda är överens hur man vill göra.

Det finns säkert en massa andra saker att tänka på, men det var vad jag kunde komma på just nu när jag improviserar fram ett inlägg. Fyll gärna på om ni tycker att det är någonting som jag glömmer, ifrågasätt mig gärna om det är någonting som ni tycker att jag har fel på och fråga om det är någonting som ni tycker är oklart.

Av Strutsboa - 7 maj 2017 20:00

Snötäckta ängar 7 maj, det hade nog inte många trott. Själv var jag frustrerad över att det snöade i april, men en vecka in i maj trodde man ändå att det skulle vara snöfritt. Denna fadäs stoppade dock såklart inte semifinalerna i brännbollsserien, utan BCZ-Plakat Pirat och Übermighty Schasing-Rouge skulle göra upp om vilka två lag som spelar i nästa veckas final.

I vanlig ordning kikade jag på matchen där ÜMSS spelade. Jag har däremot fått lite rapporter från den andra matchen och i grova drag så sas det att "trots att det snöade så var nog vädret förmodligen bättre än spelet på den här banan". Rapporterna sa att BCZ gick -20p ungefär i båda sina innehalvlekar, men att Plakat Pirat hade det ännu tyngre och att BCZ lyckades vinna ganska enkelt. 

Jag tycker detta var väldigt förvånande med tanke på att av vad jag har sett tidigare så har Plakat Pirat varit stabila hittills i år och BCZ har vunnit sina matcher i serien. Det var ingen direkt vind att tala om och snön under själva spelet borde inte ha påverkat. Hur som helst var det alltså BCZ som drog det längsta strået och gick till final.

ÜMSS vann lotten och fick börja ute mot Rouge. Rouge hade en jobbig innehalvlek och kom aldrig in i något flyt. När 12 minuter var spelade hade man åkt på 2 st utebränningar och ÜMSS behövde med andra ord bara ta sig runt för att vinna den första matchen. Även ÜMSS spelade bitvis ganska skakigt och Samuel Aho fick gå in och rädda laget som sista slagare någon gång. Man lyckades i alla fall ta sig igenom halvleken utan utebränningar och ta en stabil seger.

I den andra matchen så var det alltså ÜMSS som började slå. Även här var det ganska knackigt spel och man lyckades överleva ett par gånger som sista slagare innan till slut utebränningen kom med bara någon knapp minut kvar att spela. Litegrann ombytta roller från match #1 med andra ord, då det nu var Rouge som bara behövde undvika utebränning för att vinna. Detta var dock lättare sagt än gjort och man åkte på en utebränning. Sista minuterna blev väldigt spännande och till sist kunde Rouge vinna genom att träffa matchens sista slag och slå in två spelare. Seger med 1p... 

Det blev alltså en direkt avgörande match om vilka som skulle vinna. Rouge började slå och undvek utebränning, men fick aldrig utrymme för att slå markslag utan ledningen stannade vid någon enstaka poäng. ÜMSS behövde nästan bara slå sig runt för att vinna och i den här matchen slog man lite bättre. Man lyckades slå något tidigt poängslag och efter ungefär halva tiden så var man ikapp. Sista minuterna handlade mest om att ta sig runt och spela på resultatet, vilket man gjorde ganska bra. Matchen var dock jämn ända till det näst sista slaget när ÜMSS ledde med 1p och lyckades slå en ickelyra och in med 4 spelare. Sista slaget blev en ny ickelyra och ÜMSS vann den avgörande matchen med 5p.

Jag tror att ÜMSS andades ut ordentligt efter match #3, för man kände nog att man nästan gav bort match #2 till Rouge. Dels genom att själv åka på en utebränning, men framförallt genom ett par tappade lyror och två missade utebränningskast i utespelet. 

Totalt sett så var spelet idag sämre än vad jag hade förväntat mig utav dessa två lagen. Idag tycker jag att August Sandström (Mighty Blackout) och Mikael Samuelsson (Übermensch) förtjänar beröm. I Rouge var nog Sandra Larsson och Robert Nyberg dagens två bästa spelare.

Tidigare under serien så har jag varit positivt överraskad över att spelet varit bra så tidigt på försäsongen, men nu när lag har tränat längre så blev spelet sämre. ÜMSS gjorde ändå dagens bästa insats då man bara åkte på en utebränning på tre matcher, medan övriga lag hade det betydligt tyngre.

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards