Salming

Direktlänk till inlägg 26 maj 2017

Salmingbloggens domarskola! Del 3 - tips och trix

Av Strutsboa - 26 maj 2017 08:45

En kombination av idétorka och tidsbrist gör att jag har svårt att få ihop långa inlägg med röd tråd gällande domarämnet. Det mesta känns som självklarheter och saker som antingen står i regelboken, som säkert tas upp på domarutbildningen eller som vi som spelat länge har lärt oss med tiden. Det är därför lite svårt att veta vad som är självklarheter och vad som kan vara bra saker att nämna. Det finns säkert många saker som jag borde nämna som jag glömmer just av dessa anledningar, men i det här inlägget tänkte jag försöka nämna lite små tips och trix som man kan tänka på som domare. 

*Tänk efter vilken match det är som du dömer
-Det här kanske vissa tycker låter konstigt, men försök ha känsla när du dömer och tänk efter vilken match det är som spelas. Om det är en jämn match mellan två bra lag eller en slutspelsmatch, då är det såklart viktigt att vara rättvis och döma efter regelboken. Men om du dömer en match där ett topplag möter ett lag som aldrig tidigare har spelat, så kan det vara nog så viktigt att försöka få det nya laget att ha så roligt som möjligt. Oftast är det bättre att fria än att fälla (tycker jag) i sådana matcher om det är tveksamma situationer, samt att utbilda istället för att bestraffa. 
   
*Prata med lagledarna inför matchen
-Det här är nog egentligen det bästa tipset och någonting som jag tycker att alla domare borde utnyttja. Här kan man dels fråga om det finns några frågor från lagledarna (vissa lag kanske spelar Yran för första gången t.ex och är osäkra på regler), men framförallt även berätta saker själv. Min favoritgrej att säga när jag dömer är "jag kommer vara hård på tjuvstarter". Det får två fantastiska fördelar av att säga en sådan sak:

1. Folk kommer garanterat tjuvstarta mindre än vanligt.
2. Om man dömer för en tjuvstart så kan ingen säga att de inte blivit förvarnade.


-Andra saker som kan vara bra att nämna är t.ex om man har kon-domare eller inte, samt vilka uppgifter som poängräknaren har (utöver att räkna poäng). Det kan även vara bra att kolla hur många spelare som lagen är (detta kan till viss del underlätta för att hålla koll på utebränningar).

*Våga ta den tid som krävs för att lösa problem.
 
Såhär såg våran 8-delsfinal mot Schas Ove ut ifjol och jag har hört att det var samma visa på många andra planer. Trots att jag var på domaren både innan och under matchen så vägrade han att se till så att det löste sig. Innan matchen föreslog jag spel på en annan bana, men det var "inte aktuellt" trots att det används endast 8 av 32 banor i 8-delsfinalerna...

Jag förstår att det under Brännbollsyran är viss tidspress, men i mina ögon är det mycket värre att massvis av slag landar i publiken än att det blir lite förseningar. I vår match var det bara tur att ingen spelare eller publik blev skadade (nära flera gånger), samt att publiken inte påverkade utfallet av matchen.

Jag tycker verkligen inte att det är okej att det är såhär och jag vet att Brännbollsyran jobbar för att det ska bli bättre. Arrangörerna kan dock inte förutse allt och därför tycker jag att domare har ett ansvar att åtminstone lyssna på spelarna när de pratar och inte säga "inget snack, det är jag som bestämmer", som vår ödmjuke domare sa vid flertalet tillfällen.

*Är det tid kvar så ska ett till slag slås
-Jag vet att detta är en regel som förvirrar vissa, så jag tar upp det som en egen punkt. Om det är tid kvar när ett slag är över så ska ett till slag slås. Ett slag räknas som avslutat när bollen antingen är hos brännaren på brännplattan eller när ett slag har dömts ogiltigt. Om t.ex en slagare slår ett slag som domaren dömer snett efter 11.58 när bollen är 50 meter bort, då är det slaget avslutat innan matchen är slut och ett nytt slag skall slås. Det spelar ingen roll om det tar 10-15 sekunder innan bollen är tillbaka, för slaget innan avslutades innan tiden var ute och då ska ytterligare ett slag slås.

*Lägg kortslagsmarkeringar någon decimeter innan kortslagslinjen.
-
Det här tror jag att de flesta redan gör, men då och då ser man annat, så det tåls att nämnas igen. Ett tips är nämligen att lägga kortslagsmarkeringar (t.ex. brännbollsträn), så att de ligger någon decimeter innan den utmålade kortslagslinjen. Ibland är nämligen de utmålade linjerna svåra att se och på så sätt vet ni att om bollen träffar brännbollsträna så är slaget kort. Extra bra är om man kort bara nämner det till lagen innan matchstart "träffar bollen brännbollsträna på linjen så är slaget kort". 

*Försök hela tiden hänga med i matchen
-
För vissa kanske det här är överkurs och något som snarare förvirrar än hjälper, men om ni känner er trygg med dömningen i övrigt så tycker jag att det hjälper om man försöker "hänga med i matchen". Jag brukar försöka räkna antalet spelare på konerna hela tiden så att jag har koll på om det är sista slagare eller inte. Har man koll på att det är 7:e/8:e slagare så kan man dessutom vara lite förberedd på att det är större sannolikhet för någon chanslöpning så att de är extra bra att vara beredd på att gå upp i linje för att kolla bränning. Trots erfarna domare så har det hänt mer än en gång när vi har spelat i sommarcuper att vi spelare har varit tvungna att från utespelet ropa att det ä utebränning, så det är absolut ett misstag som kan uppstå. Jag vet även att Boston har mött ett lag i Yran som fick använda en 9:e slagare.

*Ändra inte domslut/var tydlig varför om ni gör det
-Det kommer alltid att ske domslut som det ena laget tycker är fel. Är det ett 50/50-läge med bränning eller inte så kommer ett av lagen bli besviken oavsett hur ni dömer. Men så länge ni gör ert bästa, går upp i linje och är tydlig i ert beslut så kommer alla lagen att acceptera era domslut. Ibland händer det dock att domare ändrar sina beslut och detta brukar ofta kunna reta upp lag. Så om ni väljer att ändra ett beslut (t.ex. för att ni tar hjälp utav er poängräknare), försök då att vara tydlig med varför ni ändrar er för annars kommer nog det ena laget vara ganska irriterade på förändringen och känna att ni ändrade för att det andra laget (eller publiken) ropade.

 
 
Ingen bild

Malin

26 maj 2017 09:18

Superbra tankar!
Det där med tiden har varit intressant att diskutera. Vet att du syftar på förcupen och det som hände i matchen mot dom röda. Vissa domare /spelare som jag har pratat med skulle ha blåst av matchen och andra skulle ha fortsatt. Tål att nämnas eftersom alla borde göra samma. I fortsättningen kommer jag att fortsätta matchen också. Även om klockan står på 11:59 igen ;)

 
Ingen bild

Salmingbloggen

26 maj 2017 09:31

Jag har varit med om det fler gånger genom åren (bland annat i brännbollsyran 2012 mot Lilla Gruppen), men som du säger så hände det även i Förcupen.

Reglerna är egentligen ganska tydliga och säger:
"Om tid återstår efter ogiltigt slag eller när brännaren har kontroll på bollen ska spelet fortgå och nästa spelare slå sitt/sina
slag."

Men jag vet som sagt att vissa har tolkat reglerna annorlunda, så det var lika bra att nämna det och försöka få så många som möjligt uppmärksamma på regeln.

 
Ingen bild

Berra

26 maj 2017 11:46

Hur ska domaren då med säkerhet kunna annonsera om det är sista slagare på tid?
Är det sekunder kvar beror det ju på om det blir godkänt slag eller inte.

 
Ingen bild

Salmingbloggen

26 maj 2017 12:12

Som domare ska man ALDRIG säga "sista på tid" om man inte är 100% säker att så är fallet. Därför bör man bara säga "sista på tid" om slagaren får bollen efter att tiden har passerat 12.00 (men slaget innan dömdes kort/fångades av brännaren innan 12.00)

Om slagaren får bollen på t.ex 11.55 så kan en snabb miss innebära att det finns tid kvar att spela, medan en träff gör att matchen är slut. I ett sådant läge är det bättre att säga "5 sekunder kvar" för att undvika förvirring.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 2 september 2023 20:00


Grupp AMagnum P.I - Äh, nu tar vi helg! 67-27High rise - Fjöl av 77-69Magnum P.I - Plakat pirat 81-61 High rise - Äh, nu tar vi helg! 67-36Fjöl av - Magnum P.I 83-56Plakat pirat - Äh, nu tar vi helg! 52-39High rise - Plakat pirat 114-42Plakat pirat...

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards