Salming

Alla inlägg den 1 juni 2017

Av Strutsboa - 1 juni 2017 23:58

På torsdag spelades den första dagen av brännbollsyran 2017. Eftersom att vi själva valde att ha slagträning kl. 18.00, så hann jag bara med att se drygt en match innan man var tvungen att bege sig av.

Matchen som jag såg var Dom Röda-Purde, som var den förväntade gruppfinalen direkt i första omgången. Dom Röda började slå och fick inte riktigt in flytet i spelet. Ett par tappade lyror från Purde och någon omedveten sork i kombination med ett par markbollar gjorde att Dom Röda gick till pausvila med 8p ledning. Purde drog snabbt på sig några löpbränningar och ledningen växte sakta men säkert för Dom Röda och ganska snabbt åkte Purde på en utebränning så att matchen var avgjord. Slutsiffrorna skrevs till slut till 95-51.

Jag hann som snabbast kika förbi lite när BCZ, Übermensch och Sehlberg spelade och framförallt de sistnämnda blev jag riktigt glad över att se. Akut tjejbrist där gjorde att deltagande var osäkert ända in i det sista. Sådana legender vill man ska leva vidare för evigt, så jag är ruskigt glad att det löste sig! Samtliga dessa lag tog stabila gruppsegrar.

Den mest omtalade matchen för kvällen blev FY(S)Skam-Vamos Ala Playa där matchen fick avgöras via en inlämnad protest! Som jag har fått det återberättat så gick det till såhär. Håll i hatten nu... (och korrigera mig gärna om jag har fått fel information)

Båda lagen hade vunnit sina två inledande matcher och matchen blev alltså direkt avgörande om vilka som skulle gå vidare till slutspel. FY(S)Skam leder den jämna matchen ända in i det sista, men med sista slagare på tid så slår FY(S)Skam med sin 7:e kille i spel, vilket enligt regelboken innebär utebränning. Vamos Ala Playa märker detta och uppmärksammar domarna. Domarna räknar runt och ser att det stämmer och dömer således utebränning på FY(S)Skam. Därefter blir det en massa diskussioner fram och tillbaka och domarna ändrar till slut sitt domslut och dömer FY(S)Skam som segrare.

Vamos Ala Playa lämnar in en protest om detta och hävdar vidare att motståndarna varit 7 killar i spel samtidigt, vilket ska innebära utebränning. I samband med att protesten lämnas in så får domarna vara med och uttala sig och de medger att FY(S)Skam varit 7 killar i spel samtidigt och erkänner att de ändrat sitt beslut felaktigt. Matchen filmades för övrigt av domare Joel Grundelius och filmen användes som bevis för att kontrollera detta. Protesten gick igenom och Vamos Ala Playa dömdes som segrare.

När FY(S)Skam får veta att protesten har gått igenom så vill de lämna in en motprotest eftersom att ett av Vamos Ala Playas slag som sista slagare egentligen var kort, men dömdes giltigt så att de undvek utebränning. Denna protest avslogs dock med motiveringen att det tillhör den mänskliga faktorn att domare ibland kan göra felbeslut. Att videogranska kortslag/snedslag eller bränningar för att ändra resultat på brännbollsmatcher är inte aktuellt. Man vet dessutom aldrig hur matchen hade förändrats om det slaget dömdes kort.

Av det jag har fått återberättat så tycker jag att man tog helt rätt beslut i båda protesterna. Det som gör det extra enkelt i den första protesten var att slaget som 7:e kille var det sista slaget på tid i matchen och att det blev direkt avgörande. Att domarna själva erkände att de hade gjort fel betyder att man inte ens hade behövt videomaterialet för att ta det beslutet. Hade det varit tidigare i matchen och resultatet hade skiljt mer så hade det varit svårare att veta hur man skulle göra. I den andra protesten tror jag att alla håller med om att man inte ska kunna videogranska om en boll var kort eller inte. 

Händelserik match minst sagt! Om någon såg matchen får ni som sagt korrigera/lägga till om jag fått fel information.

Nu är smygstarten genomförd! Imorgon drar vi igång Yran på riktigt!!!

Av Strutsboa - 1 juni 2017 11:00

Dagen som vi alla har väntat på är nu äntligen här - Yran börjar idag!!! Passa på att vara på ängarna så mycket som möjligt, för det här är årets bästa helg.


Ikväll spelar några bra lag kl. 17.00, jag tänker främst på BCZ, Dom Röda, Übermensch och Varför Skjuter Sehlberg. Den mest intressanta gruppen på förhand ikväll är nog: Dom Röda (5), Purde, Lollers och Allstar där framförallt de två förstnämnda är två lag som har varit med länge i seedningslistorna. Allstar sägs vara ett ungt och ambitiöst lag, medan jag inte har någon koll på vilka Lollers är. Om lottningen följs som den brukar, så innebär det att Dom Röda och Purde spelar mot varandra redan i den första matchen kl. 17.00 på Bana 18. Hinner ni bara se en match ikväll så är det den som jag rekommenderar. Men passa även på att gå runt kring olika banor och leta nya personliga favoriter.

Imorgon går alla andra lag in i Yran och vi spelar som sagt kl. 16.00 på bana 15 på fredagkväll. Själv kan jag tyvärr inte närvara då eftersom att jag skriver tentamen, men jag hoppas att resterande laget ska kunna fixa det. Vi har Epiglottis, Team Helvete Norr och Hårt & fort! i vår grupp. Hårt & fort! är ett lag som har varit med ett tag och även blivit seedade. Jag har inte jättebra koll på dem, men om jag inte minns helt fel så är det en del innebandyspelare i 30-35 årsåldern som spelar där.

Jesper Karlberg på VK's brännbollsblogg har gjort ett bra inlägg om vilka gruppspelsmatcher som kan vara intressant att se på. Kika gärna in där för mer tips.
http://blogg.vk.se/Brannbollsbloggen/2017/05/31/bra-gruppspelsmatcher/

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards