Salming

Direktlänk till inlägg 23 juni 2017

Min 20:e brännbollssäsong del 1 - Signerat Frank

Av Strutsboa - 23 juni 2017 22:30

2013 avslutade jag året med en krönika om mitt första brännbollslag Vi Vägrar.
Om det går att läsa här: http://salming.bloggplatsen.se/2013/12/02/10374265-vi-vagrar-kronika-signerad-frank/

Efter att Vi Vägrar lades ner fortsatte jag, Oscar Stenberg och Ronny Jonasson först i Solna Brännboll där jag och Ronny spelade mellan 2004-2006. Oscar gick till Sista Bossen 2006. En av höjdpunkterna i Solna Brännboll var när vi nådde kvartsfinal på Dark Dog Cup 2004.

Jonas Tobiasson! Det var han som tog bilden...
 

Vi spelade oavgjort mot Bränt barn luktar illa (numera Burnouts) och vann stort mot två andra Umeå-lag i gruppen. Anders och Skitsamma hette de andra lagen. Vann sen i 8-del mot ett seedat Umeå-lag C-H med stora siffror.


Bilden på Solna Brännboll efter förlusten mot BK Rel i kvartsfinal.
 


Sen tog det stopp i kvartsfinal mot BK Rel som vann cupen. Jag slog som sista slagare de två gånger som det behövdes och träffade klockrent. Vi förlorade ändå med 5 poäng. BK Rel vann sen cupen efter vinster mot Legalisera Mäsk (Raska Taskar/Maiden FC) i semi och Västteg/Sehlberg i finalen

                 

2004 vann jag Brännbollsyran i Bollnäs med laget Umeå Ball Club. Detta efter vinst i kvartsfinal mot Rauta Muttas med 35 poäng, semifinal mot Mighty Dix med 25 poäng, och i final med över 30 poäng mot Pyseä Selvänä (som slog ut Bältorna i kvartsfinal). Laget bestod då av Per Tobiasson, Jonas Tobiasson, Pär Bylund, Peter Nyström, Peter Bäckman, Johan Bäckman, Karin Göthberg (BK Rel), Per Frank, Ronny Jonasson, Oscar Stenberg (Solna Brännboll),  Lina Bergström (BKV Mighty Sorks/Styva) och Chrille Eriksson. Värt att nämna är att laget Torsten/Så läcker/Är du?/BK Mitch åkte ut i semifinalen mot  Pyseä Selvenä (Senare laget Alla) i semifinal.


Umeå Ball Club efter vinsten i Bollnäs 2004
 

2005. Solna Brännboll vann första gruppspelsmatchen mot laget Nollkå med 148-8! (Måste vara rekord på Yran poängmässigt?) Vi varvade 12 gånger i medvind (På banan mot cykelbanan mot universitet/Pyrrobanan) Ronny varvade 6 gånger. Vi försökte att vara snälla och släppa bränningar men Nollkå brände ut sig själva flera gånger. Till slut lät vi Nollkå att varva.

På samma bana vann vi sen mot ett betydligt tuffare lag som hette Kung Flu i en tajt match med 5 poäng. 65-60. Kung Flu var typ halva Boston Bruins Årgång 79´s lag har jag fått höra. Solna Brännboll förlorade sen mot Du Hast i 32-del. En blåsig match där många slag av en av turneringens bästa tjejer Becky Mansons bollar blåste ut. Jag hade feber hela Yran men spelade ändå så gott jag kunde. Oscar Stenberg lämnade oss för Piggelin är fryst shit/Sista Bossen året därpå.

Samma år vann jag Träslaget i Ånge för första gången med laget UBC. En förkortning av Umeå Ball Club då vi hade dålig fantasi på lagnamn. Liksom i Bollnäs året innan bestod laget av Per Tobiasson, Jonas Tobiasson, Peter Bäckman, Johan Bäckman, Karin Göthberg (BK Rel), Per Frank, Ronny Jonasson, Oscar Stenberg (Solna Brännboll) och Lina Bergström (Mighty Sorks). Uppseendeväckande var att Mr Brännboll Per Tobiasson ställde Ronny som brännare och mig längst fram. Jag nöp två svåra lyror längst fram på linjen när jag fällde ut teleskoparmen.
Semifinalen mot Östersundslaget The Ewings vanns med 67-59 poäng i en match utan utebränningar. Troligen The Ewings bästa match någonsin. Vi fick kämpa. 

Finalen mot Loco Bob (som lånat in från Pappa betalar och Gozzi) slutade oavgjort 64-64. Då även insprungna poäng var lika så avgjordes finalen på slantsingling. Lina Bergström klev direkt fram och sa: -Vi tar gubben! Det blev gubbe och vi knöt nävarna i tystnad enligt överenskommelse. Domarna hade enligt mig under matchen missat 2 bränningar mer på så jag tycker att resultatet var rättvist.

UBC efter vinsten mot Loco Bob i Ånge 2005
 

Loco Bob på Träslaget i Ånge 2005
 

2006 åkte vi i Solna ut mot Mighty Sorks i 16-del på Yran och blev seedade 32. Mighty Sorks bestod det året bland annat av Jörgen Eriksson, Jörgen Nilsson, "Lilla gubben", Peter Olofsson och Per Karlsson som spelat med BK Rel och Ume 69:ers. Kommer ihåg den matchen speciellt eftersom Jörgen Eriksson slog kort som sista slagare men domaren sket i det. Otur för oss!

           

Det blev vinst för UBC i Ånge igen. Däremot tog sviten i Bollnäs slut då vi förlorade finalen mot Bältorna.

2007 värvades jag och Ronny till Sista Bossen. Det jag inte visste var att Johnny Richman (Machahans) och Patrik Hedin (Numera High Rise), samt en tredje tjej värvats. Detta fick jag veta när jag anlände till Umeå några dagar innan Yran. Tror att Gurra skrivit om det på VK´s blogg också. Att vi var för många spelare. Det var 10 spelare som gällde då. Sista Bossen vann detta års "dödens grupp" med Maiden FC, Hermi Vänner och Riff Raff Ruff (F.d Volvo lastvagnar) innan vi åkte ut mot Kenya Bridgeklubb i 16-del.

Sista Bossen 2007
 



 
 
Ingen bild

Jens

26 juni 2017 11:33

Kul med en brännbollsblogg där det faktiskt skrivs inlägg så tack för det! Nu när det inte blev någon vinst för er i nationaldagscupen så kommer ni inte skriva något om det?

 
Ingen bild

Salmingbloggen /Eric

26 juni 2017 14:20

Hej Jens och tack för din kommentar.

Livet som brännbollsbloggare är inte jätteglamoröst och det är svårt att hinna/orka lägga ned den tid som man skulle önska. Om sanningen ska fram så var tanken att helt lägga ned bloggen i år, men då det inte fanns någon annan Brännbollsblogg för tillfället så valde jag att fortsätta med den trots att motivation saknades. Jag förstår att man vill läsa så mycket som möjligt om brännboll (det vill jag också och jag önskar att det fanns fler bloggar), men tyvärr är det nog snarare så just nu att man får uppskatta det som skrivs här istället för att vara besviken över det som inte skrivs.

Då majoriteten av våra läsare är mest intresserade att läsa om Yran, så valde jag att lägga huvuddelen av den tid och kraft som jag har på att skriva inför, under och efter yran. Men även där hade jag önskat att det gick att skriva ännu mer, framförallt analyser efter Yran.

Jag har som ambition att varje år skriva om alla cuper, oavsett om vi är med eller inte, vinner eller förlorar, men då och då blir det tyvärr inte som man hoppas. Vi har vunnit cuper förut som det inte har kommit några inlägg alls om och segern i Nationaldagscupen ifjol dröjde det 1 månad innan det kom något inlägg om, så det handlar inte om att vi förlorade.

Det är fortfarande "bara" 3 veckor sedan Nationaldagscupen i år, så det finns fortfarande hopp om ett inlägg! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 2 september 2023 20:00


Grupp AMagnum P.I - Äh, nu tar vi helg! 67-27High rise - Fjöl av 77-69Magnum P.I - Plakat pirat 81-61 High rise - Äh, nu tar vi helg! 67-36Fjöl av - Magnum P.I 83-56Plakat pirat - Äh, nu tar vi helg! 52-39High rise - Plakat pirat 114-42Plakat pirat...

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards