Salming

Alla inlägg den 8 maj 2017

Av Strutsboa - 8 maj 2017 16:00

Den tredje personen i denna serie är en person som jag och Johan har känt i ungefär 20 års tid. Han är uppvuxen i en by i närheten av oss och har gått i parallellklass med Johan från förskolan till gymnasiet. Jag har både rest och jobbat tillsammans med honom och våra familjer känner varandra väl. Personen som jag talar om är givetvis Emil Granberg!

 

Emil är född -91 och härstammar från den mytomspunna Granbergssläkten där alla verkar födas med bra fysik och enorm viljestyrka och Emil är sannerligen inget undantag. Emil jobbar deltid som brandman, men det är främst snickare man förknippar honom som. Han har tagit silver i finsnickeri-SM, driver EG Specialsnickerier och har ständigt en massa olika projekt som han håller på med.

På senare tid har han mestadels renoverat lägenheter ända från grunden och där har jag varit med och hjälpt till trots att jag verkligen har noll kunskap och erfarenhet inom yrket. När han frågade mig om jag ville följa med till Norge för att hjälpa till att renovera en lägenhet så svarade jag ungefär "visst, men jag kan verkligen ingenting". Svaret från Emil blev då "perfekt, då får du lära dig mycket nytt!". Detta tycker jag symboliserar Emil väldigt bra som person, han ser alltid möjligheter istället för hinder och han har själv sagt att han tycker att problemlösning av olika slag är det roligaste att jobba med. 

Det senaste projektet är att han bygger en egen husbåt! Nu minns jag inte exakt hur stor den är, men omkring 40 kvm har jag för mig och tanken är att den ska vara precis som en vanlig lägenhet med kök, sovrum och toalett. Den är långt ifrån klar än, men såhär ser den ut i dagsläget:

     

Emil har spelat fotboll och innebandy vid sidan av brännbollen och det är i innebandyn som han har nått högst nivå. Där har han bland annat spelat två säsonger i allsvenskan med Thorengruppen och stundtals även varit lagkapten. Under juniortiden så vann han junior-SM i innebandy i samma lag som Johan.

Övriga intressen är i första hand att resa och upptäcka världen. Han har hunnit med ett par svängar i Asien, en i USA, en i Australien/Nya Zeeland, samt en del äventyr i Europa bara under de senaste 2-3 åren. På sina resor så gillar han bland annat att dyka, surfa och bestiga berg, men framförallt att upptäcka nya saker och se så mycket nytt som möjligt. 

Emil har spelat i Salming sedan 2011, men hade ett års uppehåll under 2014 när han hade ett brutet båtben och istället spelade med Schas Ove. Han är en enorm lagspelare och vinnarskalle som verkligen hatar att förlora. På någon av de första träningarna varje år så brukar han komma till mig och ställa frågan "vad vill du att jag ska träna på för att vi ska ha så stor chans som möjligt att vinna?". Vilket är ett bra tecken på att det viktigaste för Emil hela tiden är att göra så stor nytta som möjligt för laget, oavsett vilken roll det innebär.

Såhär säger andra Salmingspelare om Emil:

Petter:
Emil är en händig och omtänksam kille. Han tänker alltid på lagets bästa i första hand. På planen anpassar han sig utifrån det som behövs i laget och han är en mångsidig spelare som kan slå allt och spela ute överallt. Enda svagheten är att hans vältränade kropp kan bedra då jag själv har erfarenhet av att ha vunnit över honom i löpning i Gammliaspåret.

Filip:
Du måste skriva om när han tejpade en massa tejp runt en lyktstolpe när han var liten och skyllde på att det var grannens hund som hade gjort det!

Olof:
Emil är en genomgod kille från myggens Mekka som alltid sätter laget i första hand. Utöver detta besitter han en grym träningsmoral och är väldigt flexibel både i inne- och utespelet. Dessutom har han svårt att visa när han är nöjd med sin insats (nog för att han aldrig är det) samt ännu svårare att dölja när han är besviken med densamma.

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards