Salming

Direktlänk till inlägg 7 juli 2013

Dömningsförändring 2014 (Gästkrönika Peter Arkhult)

Av Strutsboa - 7 juli 2013 01:19

Hej, Peter Arkhult här. Får tacka Salmingbloggen för möjligheten att skriva en gästkrönika här. Jag tänkte skriva en eller kanske flera krönikor riktad mot en lite mer initierad publik hur vi tänker Brännbollsyran ska utvecklas. Gustav Pettersson är ju Brännbollsgeneral och den som ansvarar för själva cupen. Min roll är lite mer övergripande med mest fokus på festen och operativt har jag främst ansvarat för marknadsföring, sponsring, samarbeten och administration. Gustav har ju i sitt blogginlägg skrivit en del om cupen och vilka lärdomar vi fick från i år så jag behöver inte skriva om det här. Det var på många sätt rätt uppenbart vad som gick bra och mindre bra i år och mycket kan lösas genom bättre planering. Det är kul att se diskussionen kring regelfrågor i bloggen, har inte upptäckt denna debatt förrän nu, och tänkte ge mig in i den snart men då utan arrangörskeps utan som brännbollsälskare. Vi har ju varit tydliga med att reglerna beslutar IKSU Brännboll om och jag tycker att det är bra för sporten att vi skiljer på arrangemang och regler.

Det jag tänkte belysa i detta inlägg, och det vi behöver få input på är en större planerad förändring vad gäller nästa års yra. Det gäller dömningen.


Rent konkret är det väldigt svårt att rekrytera domare. Gustav har förtjänstfullt ringt i princip alla större idrottsföreningar i stan, vi har fått in en del namn från IKSUs sektioner, och i slutändan har vi i ren desperation varit tvungna att hyra in folk på måfå mot betalning. Det håller inte i längden, speciellt inte med våra ambitioner att få cupen att växa. Att hyra in domare eller tvinga föreningar är heller inte optimalt då det slutar med att det är domare som inte vill vara där egentligen. Hets mot domare har även gjort att många föreningar säger nej. Detta är inga nyheter utan fanns även under IKSUs regi, men har förstärkts genom att IKSUs sektioner inte längre är tvingade att ställa upp (= halvering av antalet domare där).


Vår lösning som vi tror är enda vägen fram är att lagen dömer varandra och i samband med sitt eget spel. Där finns det störst kompetens och ett intresse att lära sig och kunna reglerna.


Låt mig utveckla. Varje grupp ändras till att spelas på två banor. Dessa banor används av två olika grupper. Vilande lag ställer alltid upp med en domare eller en sekreterare, dvs varje match döms av spelare från två olika lag och inte från lag som deltar i ens grupp. Är det ett rent fyllegäng som ballar ur eller om ett lag ej dyker upp kan alltid det andra laget erbjuda sig ta två domare från sitt lag istället för att köra igång matchen. Ett alternativ är att spela alla matcher på en bana och döma på en annan. Kan vara mer logiskt.


Varje bana har en ”domarpåse” där allt material finns, och där allt ska återställas efter match. Materialet märks upp bättre så att inget försvinner. Påsen återställs när gruppen är färdigspelad. Vi kommer att ha ett antal ”överdomare” per område som kan svara på frågor och går runt och kollar att spelet flyter och kan i värsta fall ta över domarskapet en match om problem uppstår.


Precis som vi har haft domargenomgångar tidigare kommer vi att erbjuda lagledarträffar där vi går igenom regler. Även en video kommer att spelas in hur det fungerar att döma. Redan i förväg kommer varje lag att digitalt få en pdf med lagnamn, dömning och spelordning i sin grupp (som Jörgen förtjänstfullt infört i Nationaldagscupen). Samma pdf ligger även utskriven i domarpärmen i domarpåsen.


Där det kommer att behövas externa domare är: * Omgångar som spelas med dubbelbanor där inget lag vilar (11.00 fre och 08.00 lör i år). * Slutspel. Mer resurser frigörs till att förstärka domarna i slutspelet. Två domare (1 domare, 1 sekreterare) per match ska vara minimum (1 är det i första omgången som det har varit). Nya slutspelsdomare rekryteras från riktiga domare från t.ex fotboll, ishocket och basket. Ersättningen blir givetvis högre till dom, men det kompenseras av att mindre resurser går åt till gruppspelet.


I Bollnäs turnering (ca 70 lag) används detta system att lagen dömer varandra vilket fungerar bra, trots att det är mycket fylla. Människor skärper ofta till sig då de får en pipa i mun, väst på sig och får tilldelat ett ansvar. Det som skiljer Bollnäs från Umeå är att man enbart spelar på tre banor och gemensam tidtagning vilket gör att sekretariatet har mer koll på hur matcherna fortgår. Det är omöjligt i Umeå, men vad som är viktigt är att vi har högtalarsystem som hörs på alla områden där brännboll spelas och walkie-talkies till funktionärer.


Riskerna jag ser i denna förändring är: * Lag kan bli rädda för det nya ansvaret de får. * Risk för att matcherna inte kommer igång i tid.


Och till sist. Vi återgår och kör all Brännboll på Mariehem igen. I alla fall så länge banorna räcker. Det blir enklare att hålla ihop cupen så och möjligheten att ha koll på spelet blir större. En del av problemen med förseningarna i år hade att göra med att vi hade två områden. Samordningsvinsterna med scen mm är inte tillräckligt stora. Vad gäller festen är det inte säkert att den kommer vara på samma ställe, vi har lite olika alternativ. Ge oss gärna lite input på denna förändring!


Jag och Gustav återkommer gärna senare med andra ämnen för diskussion kring utveckling av brännbollen.

 
 
Ingen bild

Kapten Plakat

7 juli 2013 12:33

Jag uppskattar att det kommer ett konkret och uttänkt förslag på ändringar på domarefrågan. Det är ohållbart som det var i år precis som ni inser och jag har inget bättre förslag än det här. Jag stödjer att man testar detta i nästa yra. Jag måste i och med detta också trycka på hur otroligt mycket viktigare allt arbete innan yran blir. Jag tror man måste försöka göra lottningen tidigare om det går och löpande i takt med att lag anmäler sig meddela lagen allt eftersom om utbildningar och information.

Jag är glad att brännboll i umeå har tagit över yran och jag tror att det behövs några år men tillslut kommer yran bli vad vi önskar att den ska vara.

 
Ingen bild

Frank

7 juli 2013 13:50

Bra skrivet Arken! Och bra att brännbollen är på Mariehem. Mest viktigt att finalbanan flyttas tillbaka dit. Festområdet i övrigt tycker jag var bra. Saknas det banor kan man väl ha 4-5 banor på campus till gruppspelet på Fredag?

 
Ingen bild

Ejkjear

8 juli 2013 09:19

Jag tycker i grunden att det är ett väldigt bra förslag. Det känns på något sätt som att det finns en outnyttjad kapacitet bland de lag som ofta är topp 64 i Yran. Så om detta går att lösa på ett smidigt sätt tror jag att det bara kan gynna Yran. Det finns dock, som jag ser det, två saker som måste tas i beaktande.

1) Det finns grupper där det kanske egentligen bara är ett lag som är "lämpligt" att låta döma en match. Ett exempel är ett av våra lag som för två år sedan och lite i år fick en grupp där de mötte tre lag som inte hade en susning om reglerna mer än att man bara hade två slag på sig. I dessa fall måste det finnas några "över domare" som kan hoppa in och ta ett ansvar. Annars kan det uppstå problem och irritation bland lagen som spelar matchen. Har personligen varit med om det 2012 när vi under matchens gång i princip fick lära domaren reglerna. Måste troligen finnas en kort sammanfattning av reglerna som är så pass utförlig att det går att läsa sig till hur man ska döma.

2)Den andra saken hänger egentligen ihop med den första men det handlar om hur man ska nå ut till samtliga lag vad gäller utbildningen av domare. Jag har en känsla av att många av de mindre seriösa lagen egentligen inte bryr sig som mycket mer än att de kommer till Yran, spelar och sen super. Det är inte så mycket intresse för att kolla upp regler eller att egentligen lära sig. Skulle man då kunna motivera dem att engagera sig mer på något sätt? Skulle det vara möjligt att ha en anmälningsavgift för lag som inte deltar vid en utbildning i att döma och en anmälningsavgift för lag som aktivt vill delta på en domarutbildning? Tror att det behövs någon morot för att få den kvalité på domarna som många av oss önskar sig. Men då vill jag lyfta att det även måste gå att lösa för lag som inte längre bor i Umeå även de kan tillgodoräkna sig utbildningen så att de kan få en lägre anmälningsavgift.

Funderar själv på att försöka engagera mig i dömandet på något sätt nästa år, om det går ihop med vårt eget deltagande.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 2 september 2023 20:00


Grupp AMagnum P.I - Äh, nu tar vi helg! 67-27High rise - Fjöl av 77-69Magnum P.I - Plakat pirat 81-61 High rise - Äh, nu tar vi helg! 67-36Fjöl av - Magnum P.I 83-56Plakat pirat - Äh, nu tar vi helg! 52-39High rise - Plakat pirat 114-42Plakat pirat...

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards