Salming

Direktlänk till inlägg 3 maj 2014

Elitmötet, ny regel...

Av Strutsboa - 3 maj 2014 12:20

Jag gissar att Gustav kommer skriva ett längre inlägg om elitmötet på sin blogg, men jag tänkte ändå skriva litegrann jag också. Uppslutningen var lite större än ifjol och spelare från följande lag deltog på mötet: Salming, BK Rel, BCZ, Dom Röda, Bränn inte bullen, Boston Bruins årgång 79, Övik Redsocks, KonTroll, Gaypolisen, Smashboosters, Lokal, Plakat Pirat och Högst är större än längst (kan ha glömt något lag). 

På mötet berättades det lite kort om årets upplägg, hur det ser ut med antal anmälda lag och det blev lite prat om dömningen i år. Det ser bra ut med antal anmälda lag, det är nästan 300 lag anmälda redan, vilket är ungefär 50 lag mer än vid samma tidpunkt ifjol. Angående dömningen så görs det en satsning mot att få både fler domare till slutspelet och tanken är att domarna som anses vara bäst ska döma matcherna som anses vara svårast.

I övrigt har man beställt in så att det ska finnas 8 st poängtavlor i år som visar resultatet, tanken med dessa är att från och med 8-delsfinal kommer vara öppen poängräkning på samtliga banor. De 8 poängtavlorna man har kommer även användas på 8 banor under gruppspel och tidigt slutspel, där man kommer försöka placera in intressanta matcher. Tävlingsledningen ställde frågan till oss på mötet om vi tyckte att det var bättre att bara använda poängtavlorna från 8-delsfinal när man kunde ha tavlor på samtliga banor eller om man skulle använda dom så mycket som möjligt även i tidigare omgångar och det blev ett rungande svar att de bör användas så flitigt som möjligt.

Som de flesta säkert redan vet så är det alltså 2-slag bränd som gäller i gruppspelet i år, vilket såklart nämdes på mötet. Men den största nyheten som släpptes på mötet angående regler i år är att varje lag i år kommer få ha en representant som under matchens gång står vid poängräknaren och ser att den gör rätt.

Här måste jag säga att jag är väldigt kluven. Tanken är säkerligen god (att en kontrollant från vardera lag minskar risken för feldömning), men samtidigt så kan det sätta en press på poängräknaren som gör att det blir färre som kan tänka sig att döma i framtiden. Extra jobbigt blir det på de banorna när det bara är en domare, för då ska domaren både döma, sköta poängräkning och eventuellt ha två tävlingsinriktade spelare omkring sig. Det blir oundvikligt ett störningsmoment att ha två personer runt sig när man ska fokusera på mycket annat. 

Förhoppningsvis så lyckas man tillsätta rutinerade domare i matcherna där detta är aktuellt, men jag tycker ändå att det finns en jobbig teoretisk problematik. Hur kul är det om en ung och orutinerad domare får två tävlingsinriktade/aggresiva spelare hängandes över axlarna som står och påpekar om poäng kors och tvärs samtidigt som man ska döma?

Ytterligare en problematik är om det bara är det ena laget som vill ha en "kontrollant" bredvid poängräknaren. I dom fallen så kanske (mest troligt) man påpekar felen som ger poäng åt sitt lag, men inte felen som hade gett poäng åt motståndarna. På så sätt blir slutresultatet felaktigt.

Tanken är som sagt god, men i worst case scenario så är jag rädd att det kan bli kaos. Om man tror hårt på den här idén så tycker jag att man hade kunnat införa det här från seedning och framåt som ett test i år, men att ha det redan i gruppspelet tycker jag känns lite kaosartat. Men jag hoppas att jag har fel och att det flyter på galant. Jag har en tendens till att ibland kanske vara överdrivet negativ och se möjliga problem, även om dom bara är problem i teorin.


Vad tycker ni? Är jag överdrivet orolig eller kan det finnas en problematik i detta?

 
 
Ingen bild

jkjaer

5 maj 2014 17:17

Tror definitivt att det finns viss grund för oro. Min erfarenhet är att det ofta är lag som ligger precis utanför seedning eller lag som siktar mot seedning men som kanske inte har kvalitén som är de hetsigaste lagen mot doamre och poängräknare. Vi spelade en match förra året där det blev ite små tråkig stämning mot domaren vid några domslut och hade vi inte haft en lite mer rutinerad domare där så hade nog resultatet varit ett helt annat.

Men det viktigaste enligt mig är att det redan från 32-del finns både domare och poängräknare på planerna så att inte poängräknaren får plockas från publiken. Vet att vi fick ta en från publiken som poängräknare i 32-del förra året och är ganska tveksam till vår segermarginal i den matchen, den borde vara mer än vad den var om man ser till matchen och tällningen vid sidbytet. Där tror jag att den viktigaste biten ligger.

 
Ingen bild

Salmingbloggen

5 maj 2014 17:32

Jag hoppas som sagt att jag har fel, men det är alltid lite osäkert när någonting nytt ska införas.

Jag glömde nämna att i slutspelet så kommer det vara minst 2 tillsatta domare på samtliga banor. Från 16-del kommer det vara 3 domare och från kvart kommer det vara 4 domare. Detta är någonting som jag tycker är väldigt bra och det skulle minska risken att det du nämner återuppstår.

Överlag kan man säga att tävlingsledningen verkar göra en storsatsning kring domarbiten. Förutom fler antal domare så kommer det läggas större vikt på domarutbildningarna, där det bland annat kommer vara en specifik utbildning för "elitdomare". Dessutom har man jobbat hårt för att få in seedade lag som dömer gruppspel, vilket borde vara ett stort lyft för kvalitén på domarnivån.

 
Ingen bild

Ejkjaer

5 maj 2014 21:42

Håller med. Jag tror att det finns en stor möjlighet att dömandet höjs markant överlag till årets Yra. Pratade lite med Gurra om just det och jag gillar att det är fler domare och framförallt att man försöker att använda de seedade lagen så mycket som möjligt då det oftast finns ett väldigt stort brännbollsintresse och kunnande i dessa lag. Framförallt hoppas jag slippa allt snack om att matcher val feldömda oc att fel lag vann som det blev kring ett par matcher förra året. Det mår int Yran bra av.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Strutsboa - 2 september 2023 20:00


Grupp AMagnum P.I - Äh, nu tar vi helg! 67-27High rise - Fjöl av 77-69Magnum P.I - Plakat pirat 81-61 High rise - Äh, nu tar vi helg! 67-36Fjöl av - Magnum P.I 83-56Plakat pirat - Äh, nu tar vi helg! 52-39High rise - Plakat pirat 114-42Plakat pirat...

Av Strutsboa - 13 augusti 2023 08:13


Grupp AMagnum P.I. - Äh nu tar vi helg 76-20Fjöl av - High rise 77-61Magnum P.I. - Fjöl av 68-67High rise - BCZ 88-61BCZ - Fjöl av 78-53High rise - Äh nu tar vi helg 92-24High rise - Magnum P.I. 99-51BCZ - Äh nu tar vi helg 78-33Magnum P.I. - BCZ 74-...

Av Strutsboa - 26 juli 2023 08:05

Sigrid Wennstedt - Årets kvinnliga spelare   Emil Granberg - Årets manliga spelare   Simon Aho - Årets MVP   32-delsfinal Tjuvstart - Team mellanmjölk 57-55 Atlas - Bortamatch 65-54 The Woodsmen - Mayhem BK 53-50 Juffas Jubbar - Känd och ut...

Av Strutsboa - 19 juli 2023 17:07

Bollnäslaget Scramble (BrännWinn och BK Sneslag) vann Lingbolyran efter vinst mot Kastastrof i finalen.Flerfaldiga vinnarna Band of ballers deltog inte. Andra lag från Bollnäs var bland annat BK Repsej, Juffas Jubbar och BK Bekå.BK Repsej åkte ut mot...

Av Strutsboa - 2 juli 2023 14:53


  Grupp ABK Rel - Fjöl av 73-68Serva den som Borg - Äh, nu tar vi helg 63-34BK Rel - Serva den som Borg 84-58Fjöl av - Äh, nu tar vi helg 68-31BK Rel - Äh, nu tar vi helgServa den som Borg - Fjöl av 83-70 Grupp BHigh rise - Average Joes 72-64Saml...

Presentation

Gilla oss även på Facebook:
facebook.com/salmingbloggen

Skicka iväg ett mail om du undrar någonting, har tips/önskemål på vad bloggen bör skriva om eller om du har hittat något fel på bloggen.

bostream_nr13@hotmail.com

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards